Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hastighets- övervakningskamera, nikon!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur ATK eller Automatisk Trafik Kontroll fungerar är väl ingen direkt hemlighet. Delar av beskrivningen nedan är hämtad från Polisens egna funktionsbeskrivning.

Automatisk hastighetsövervakning mäter hastigheten på passerande fordon med hjälp av en
radarsensor. I anslutning till hastighetsmätningen tas även ett fotografi på de fordon som
överskrider gällande hastighet och information om själva mätningen lagras sedan i ett
minneskort.
Hastighetskameran består av tre olika delar. En mikrovågsradar som sköter mätningarna en
dator som samlar upp informationen som radarn registrerar samt själva kameran. Microvågsradar RS 240 är den första länken i systemet och består av ett rörligt huvud som målsöker samtliga passerande bilar. Den sänder ut mikrovågor med en frekvens av 24 Ghz var 47 ms. Radarn sänder ut dessa vågor med mycket täta mellanrum och genom att vågorna
studsar tillbaka till radarn via bilen så räknas hastigheten ut. Eftersom ett flertal mätning sker
på varje fordon så blir hastigheten relativt exakt.

Radarsensorn i skåpet mäter hastigheten på alla passerande fordon. Om passerande fordon håller högre hastighet än vad som är förprogrammerat registreras överträdelsen. Enheten har en inbyggd toleransgräns på 5 km/h, detta medför att fordonen bara fotas om de överskrider hastigheten med mer än 5 km/h. Detta leder till att ett foto tas på fordonet. I fotot skrivs det in datum, tid, skåpets plats, hastighet samt bildens identitet.
Enheten kan mäta hastigheter från 20-240 km/h, den kan målfölja bilar mellan 10-75 m och utföra mätningar mellan 10-50 m. Då hastigheten är mellan 20-99 km/h finns en felmarginal på 1 km/h och mellan 100-240 km/h är felmarginalen 1%.
Om enheten mäter upp en hastighet på 100km/h drar datorn bort 1 km/h för att vara säker på
att den hastighet som har uppmäts inte överskrider den verkliga hastigheten.
Enheten fungerar inte om temperaturen överstiger +55°C eller understiger -35°C.Det skapas även en speciell loggfil till varje bild. I denna textfil finns det tillsammans med rapporterna information om själva mätplasten och vilken sensor som har använts. För att vara säker på att all information är korrekt skapas en checksumma som finns i varje
rapport. Denna checksumma kontrolleras i det speciella databasprogram som är skapat för
detta system. Om den inte är korrekt blir rapporten ogiltigförklarad.

I dagsläget innehåller inte alla skåp kameror, men om jag inte minns fel så ska det under 2006 (möjligen 2007) monteras kamror i alla de 700 skåp som finns för tillfället. Kamerorna i sig räddar inga liv men med lite tur avskräcker de några att köra för fort. Trafikpoliserna själva, enligt vad jag har hört, ser hellre 2+1 vägar med mitträcken. Hastighetskamerorna är "bara" en tillfällig lösning tills dess alla större och olycksdrabbade vägar har mitträcken.
 
Varför håller sig just denna diskussion på en så "praktisk" nivå?

Personligen anser jag att myndigheternas ständigt ökade önskan att övervaka medborgarna är allvarligare än att någon gång råka ut för fartböter.
 
pery skrev:
Varför håller sig just denna diskussion på en så "praktisk" nivå?

Personligen anser jag att myndigheternas ständigt ökade önskan att övervaka medborgarna är allvarligare än att någon gång råka ut för fartböter.

Här handlar det inte om övervakning, utan ett sätt att försöka spara liv, genom att få en lugnare och säkrare trafikrytm.
 
pery skrev:
Visst, man börjar lite lätt så vi vänjer oss. Gärna med något ädelt syfte...

Kan hålla med dig. Värre är väl alla övervakningskameror som går hela tiden, som filmar allt som händer. Alltså inte bara som i det här fallet som bara fotar fartsyndare.

Samtidigt har är ju frågan om det är så farligt, iaf inte än. Nu måste ju någon manuelt titta på allt insamlat material för att det ska kunna användas till något.

Den dagen man kan sätta en dator på att identifiera alla på bilderna och hålla koll på varje individs levnadsmönster då kan man börja oroa sig. Det är nog inte allt för långt borta, alltså att man teoretiskt skulle kunna sätta en dator på jobbet. Redan idag går det att fixa med stillbilder i kontrollerade former. Mer högupplösta bilder från övervakningskamerorna snabbare datorer och en hysteri från makthavarna så skulle vi kunna vara där.

Frågan är ju bara om man ska oroa sig. Jag gör det inte iaf.
 
Någon av svenska AMS eller Teknikens Värld testade att montera en slavblixt någonstans vid backspegeln, riktad mot en eventuellt fartkamera. Fungerade tydligen, och kanske lite smidigare än tre blixtar i plytet (som jag inte är riktigt säker på om det är ett skämt eller inte...)
 
Och den dagen (dvs 3 januari 2006) då man sätter en dator på bilen så att man lätt och automatisk kan avläsa på vilka vägar den åkt vid vilken tid.

Det gäller att man inte har omotiverade resor in och ut ur Stockholm som man sedan ska förklara hemma...
 
Min vän jobbar på tillverkningen av dessa kameraövervakningskåp. Det är en Nikon för att vid upphandlingen så klarade inte Canons kameror av den snabbhet som krävdes. Synktiden. Test har gjorts med flera tillverkare men de klarar inte av det. Vid ett sådant test viasade det sig att en Nikon D70 klarade sig! Men när Nikon Sverige fick veta att de tänkte köpa den så mycket billigare D70 blev det liv. Så de hotade säga upp alla serviceavtal och prisavtal..

Ja, så var det med den detaljen.

(Jag är ingen Nikon-fantast, har själv en Canon som jag trivs med. Men har ju inget emot Nikon heller. Så klart.)
 
Efter en blöt fest 1991 kom jag hem (ensam som vanligt, suck) och hade tråkigt.

Ut på gatan (bodde vid en genomfartsled i centrum) med en kamera och Metz 45 för att ta lite experimentbilder på bilar som passerar förbi.

På morgonen var det tjockt med bromsspår (efter bilarna, inte bilisterna) på gatan...
 
mipert skrev:
Efter en blöt fest 1991 kom jag hem (ensam som vanligt, suck) och hade tråkigt.

Ut på gatan (bodde vid en genomfartsled i centrum) med en kamera och Metz 45 för att ta lite experimentbilder på bilar som passerar förbi.

På morgonen var det tjockt med bromsspår (efter bilarna, inte bilisterna) på gatan...

Gjorde en liknande grej för några år sedan.
Jag stannade på en parkerings plats längs med landsvägen någonstanns i mörka småland mitt i natten och ställde upp stativet för att få lite läkra bilder på månen med skogen som siluett. Jag kan ju säga som så att man ser på rätt långt håll om någon bromsar, även om man är framför. Skogen lyste röd.

Greven
 
Tawi skrev:
Här handlar det inte om övervakning, utan ett sätt att försöka spara liv, genom att få en lugnare och säkrare trafikrytm.

Tycker detta är totalt felsatsade pengar. Hastighet dödar, javisst, men är det inte snarare så att det är personen som trycker på gasen är skyldig, inte själva hastigeheten? Nej, satsa dessa pengar på attitydförändring istället, gå ut i skolor och förskolor, visa skräckexempel!
 
Skräckexempel fungerar dåligt i praktiken. Se bara på all antirökpropaganda, men ändå så börjar fler och fler unga att börja röka.

Bättre då att bygga ut vägarna så att man slipper lapptäcken som förstör bilen, feldoserade kurvor, skymda korsningar osv
 
Alla kommer ju att lära sig var skåpen står, där kommer det säkert att köras lagligt, men vad händer när folk kört förbi skåpen, håller alla laglig hastighet då ? Nej naturligtvis inte, bortkastade pengar om ni frågar mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.