Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hastigheter på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför får man aldrig ut ens i närheten av minneskortens teoretiska hastighet i kamerorna.
Sätter man i ett 150 MB/s (skrivhastigheten) så är hastigheten ca hälften än den teoretiska.

Källa: https://alikgriffin.com/

/Stefan

Det är skillnad på kort och kort. Tex XQD-korten är närmare specen och i något fall står skrivfarten (vilket är den intressanta) på kortet.

Det är inte så att du blandat ihop läs och skrivhastighet?

Det är skillnad på kort och kort. Tex XQD-korten är närmare specen och i något fall står skrivfarten (vilket är den intressanta) på kortet.

Det är inte så att du blandat ihop läs och skrivhastighet?

Nej, jag blandar inte ihop.
Lexar 2933X läser enligt spec 440MB/s och skriver 400MB/s.
På din D850 är den visst uppmätt till att skriva 113.84 MB/s enligt nämnd källa.

/Stefan

Nej, jag blandar inte ihop.
Lexar 2933X läser enligt spec 440MB/s och skriver 400MB/s.
På din D850 är den visst uppmätt till att skriva 113.84 MB/s enligt nämnd källa.

/Stefan

Lexar 2933X skriver i 202 MB/s till Mac, enligt din källa. 288.97 MB/s på D850

Sony M 150MB/s skriver i 111 MB/s till Mac (och läser i 347 MB/s) .188.92 MB/s på D850

Jag tycker det är rätt bra farter, får en känsla av att testet är fel. (jag har ännu snabbare kort i min D850)

Varför får man aldrig ut ens i närheten av minneskortens teoretiska hastighet i kamerorna.
Sätter man i ett 150 MB/s (skrivhastigheten) så är hastigheten ca hälften än den teoretiska.

Källa: https://alikgriffin.com/

/Stefan

Du besvarar delvis frågan själv: Det korten märks med är teoretiska topphastigheter - alltså vad du skulle kunna uppnå i en supersnabb läsare, i en supersnabb dator, med optimal filstorlek osv, osv. Omständigheter som sällan uppstår i praktiken, i synnerhet inte i kameror där en rad andra prioriteringar kring kortplatsen (dvs den inbyggda "kortläsaren"), till exempel kompakt design men i synnerhet låg effektförbrukning.

Dessutom syftar siffran på korten så vitt jag vet på "burst speeds", dvs momentana topphastigheter, inte snitthastigheter under hela kopieringar.

Minneskort: SanDisk Extreme 45MB/s 32GB.
Kamera:6D.

Max uppmätt skrivhastighet i kamera: 43MB/s.

Det är ungefär i det området skrivhastigheten ligger i moderna kamerahus med SD-kort.
Backar vi 8-10 år så nåddes ofta bara låga/mitten 30MB/s. Det är här mina gamla hus hamnar.

Det finns en anledning varför xqd med 1x pcie samt CFe med 2-8 pcie-banor har bättre framtidsutsikter än andra. :)

Du besvarar delvis frågan själv: Det korten märks med är teoretiska topphastigheter - alltså vad du skulle kunna uppnå i en supersnabb läsare, i en supersnabb dator, med optimal filstorlek osv, osv. Omständigheter som sällan uppstår i praktiken, i synnerhet inte i kameror där en rad andra prioriteringar kring kortplatsen (dvs den inbyggda "kortläsaren"), till exempel kompakt design men i synnerhet låg effektförbrukning.

Dessutom syftar siffran på korten så vitt jag vet på "burst speeds", dvs momentana topphastigheter, inte snitthastigheter under hela kopieringar.

Tack för ett riktigt bra seriöst svar!

Min fråga syftade inte till att leda till XQD vs SD vs CFast vs etc utan mest om hastigheternas variation.

Har själv testat korthastigheterna och de verkar stämma rätt hyfsat. Finns en massa felkällor som ställer till det och jag kan se att det nog är en hög mätosäkerhet. Men i det stora hela får man iaf en bra uppfattning.
Min uppfattning av supersnabba kort är mest praktiskt vid överföring till datorn och här verkar tiderna stämma väldigt bra med kortens spec.
Väntetiden förkortas rejält där och man kan börja jobba snabbare. Jag har inte det snabbaste kortet man kan köpa till kameran (än) och ännu har jag inte blivit begränsad när jag fotar sport i burst läge fmed RAW-filer. Tror aldrig jag smattrat på i över 8s i 10b/s. Känns overkill, men det finns säkert många som kör den tekniken.

/Stefan

Tack för ett riktigt bra seriöst svar!

Min fråga syftade inte till att leda till XQD vs SD vs CFast vs etc utan mest om hastigheternas variation.

Har själv testat korthastigheterna och de verkar stämma rätt hyfsat. Finns en massa felkällor som ställer till det och jag kan se att det nog är en hög mätosäkerhet. Men i det stora hela får man iaf en bra uppfattning.
Min uppfattning av supersnabba kort är mest praktiskt vid överföring till datorn och här verkar tiderna stämma väldigt bra med kortens spec.
Som sagt, det är skillnad på läs och skrivhastighet och enligt din källa är det inte "inte ens i närheten"
Väntetiden förkortas rejält där och man kan börja jobba snabbare. Jag har inte det snabbaste kortet man kan köpa till kameran (än) och ännu har jag inte blivit begränsad när jag fotar sport i burst läge fmed RAW-filer. Tror aldrig jag smattrat på i över 8s i 10b/s. Känns overkill, men det finns säkert många som kör den tekniken.

/Stefan

Med burst menas write burst, inte att du håller inne avtryckaren utan en kort skrivström, tex att laga en bild, men inte lagra video.

Den uppgiften du skrev ovan stämde inte, man får mycket bättre prestanda.

Av intresse, hur mäter du skrivhastigheten? Det är väldigt korta tider.

För så låga hastigheter som SD-kort ger är det korten som är begränsingen. När det börjar gå undan med XQD är det säkerligen andra änden som är flaskhalsen och det ju avsikten med att skaffa så snabba kort, att inte kortet i sig ska bromsa. Det kan man tex se på att det går snabbare att skriva med D850 än det går att skriva med mac. Det kommer nog snabbare kortläsare men i detta fall är det nog själva macen som inte hänger med. 300-400MB/s är tre gånger så snabbt som en typisk snurrdisk och är i paritet med vad en bra SSD kan ta emot.

Varför skriver du

Varför får man aldrig ut ens i närheten av minneskortens teoretiska hastighet i kamerorna...

Testet du refererar till visar ju att det finns gott om kort som levererar som de ska.

Det är ungefär i det området skrivhastigheten ligger i moderna kamerahus med SD-kort.
Backar vi 8-10 år så nåddes ofta bara låga/mitten 30MB/s. Det är här mina gamla hus hamnar.

Det finns en anledning varför xqd med 1x pcie samt CFe med 2-8 pcie-banor har bättre framtidsutsikter än andra. :)

Nja, det är orättvist att påstå (45 MB/s). Det finns kameror både med UHS-I, för att inte tala om UHS-II, som skriver (ibland mycket) snabbare än så. Däremot så brukar det i princip alltid vara så att om kameran har XQD så är den kortplatsen snabbare.

Nja, det är orättvist att påstå (45 MB/s). Det finns kameror både med UHS-I, för att inte tala om UHS-II, som skriver (ibland mycket) snabbare än så. Däremot så brukar det i princip alltid vara så att om kameran har XQD så är den kortplatsen snabbare.

Ja jag får nog ta tillbaka det. Ser att det finns kameror som skriver mycket snabbare nu för tiden.
Äter upp min hatt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar