Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hastighet på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja så kan det ju vara. Har dock ALDRIG varit med om någon enhet som visar att platsen på minneskortet inte minskar när man ökar kvaliteten. Det var det som gjorde mig förvirrad.
En av kvaliteterna. Det kan vara helt olika sorters kodningar för de olika formaten, som gör att andra kvaliteter än den du ökade, minskar.

Se uppslagsordet "Kodek" på svenska Wikipedia för en introduktion till hur videodata kan kodas.

GX80 har stöd för UHS-I men inte UHS-II. Kort med UHS-II skalas ned till UHS-I. Men! Det spelar ingen roll vilket kort du har bara det de facto kan skriva snabbare än 35 MB/s. Anledningen är att själva kameran GX80 inte förmår att skriva snabbare än så. Rent konkret innebär det också att GX80 inte kan filma 4K med mer än 35MB/s. Det finns flera sajter som har testat de facto skrivhastigheten. Men jag har bara hittat en sajt som de facto har testat med GX80.
https://alikgriffin.com/best-memory-cards-for-the-panasonic-gx85/
Sedan kan det förvisso var skönt med ett kort som läser/skriver snabbt till din dator, men det är en annan sak.

Detta kortet har jag:
http://www.mobilkoden.se/sv/artikla...-i-speed-klass-3-90mb-s-las-80mb-s-skriv.html

Men du kan ha rätt UHS speed class 3 är nog samma som U3
Hej där!

Jag behöver ett nytt, lämpligt SD kort till min Canon 5DMkIII...för filmning alltså.

Det du rekommenderar i tråden är slutsålt numera, är alternativen
Kingston Canvas Go! SDXC Class 10 UHS-I U3 V30 90/45MB/s 64GB eller SanDisk Extreme Pro SDXC Class 10 UHS-I U3 V30 170/90MB/s 64GB väl så bra?? Eller rekommenderar du numera ännu bättre kort? Prisklassen är iaf ok för mig...

Jag är ju rookie inom filmning (med mina spegelförsedda (!) SLDRs Canon 5DMk3 och 7DMk2 som kanske inte är idealiska i dagens läge... men tänkte ju inte slanta upp till en ny kamera bara för det...!!)

Vad säger du??
/B

Hej.
Det är längesedan jag filmade med 5 D3 och minnet är "kort". Men eftersom kameran filmar i HD så krävs inget snabbt kort över huvudtaget. (Om minnet inte sviker så bör det räcka med ett enkelt klass 10 kort) Se kamerans manual) För snabb serietagning däremot då gillar kameran snabba CF- kort.
Jag har ett Transcend 64 GB SDXC U3 95/60 liggandes som du kan få köpa billigt, det bör räcka för din del.
J O

Hej.
Det är längesedan jag filmade med 5 D3 och minnet är "kort". Men eftersom kameran filmar i HD så krävs inget snabbt kort över huvudtaget. (Om minnet inte sviker så bör det räcka med ett enkelt klass 10 kort) Se kamerans manual) För snabb serietagning däremot då gillar kameran snabba CF- kort.
Jag har ett Transcend SDXC U3 95/60 liggandes som du kan få köpa billigt, det bör räcka för din del.
J O
Ja vad vill du ha? Pris alltså. Jag behöver också en blixtskoadapter, se bif bild. Har du en sån oxå till salu?
Skärmavbild 2021-06-21 kl. 09.09.53.png
Jag bor ku i Östersund - korten & ev adapter kan ju skickas i ett brev.

Hej.
Jo, jag har en sådan makapär som ibland följer med när man köper ljusprylar o.dyl.
Jag kan skicka kort och adapter med brev på posten till dig för 125 kr så kan du komma igång med att filma.
Ett par tips utan att du ber om det.
Innehållet och berättelsen i en film är viktigare än bildens tekniska kvalitet. Tänk på ljudet i första hand. En berättarröst är bättre än pålagd musik om man missar ljudet vid själva tagningen.
J O

Trevliga sidor med Fotosidan:
Den som har frågor får svar.
Den som jagar grejor får chans att hitta.
Folk som snabbt ställer upp för varandra.

5D III är riktigt slö när det kommer till att skriva till SD-kort. 21 MB/s får man i benchmark som snabbast. Man kan överklocka den, men det är inte meningsfullt eftersom man kan stoppa in ett CF-kort i stället och få ut 120 MB/s i benchmark.

För att filma i HD krävs inte mycket såsom redan nämnts. Där bör vilket nytt SD-kort klara saken.

Hej.
Jo, jag har en sådan makapär som ibland följer med när man köper ljusprylar o.dyl.
Jag kan skicka kort och adapter med brev på posten till dig för 125 kr så kan du komma igång med att filma.
Ett par tips utan att du ber om det.
Innehållet och berättelsen i en film är viktigare än bildens tekniska kvalitet. Tänk på ljudet i första hand. En berättarröst är bättre än pålagd musik om man missar ljudet vid själva tagningen.
J O
Grejen med en blixskoadapter, är att jag har en extern mikrofon (eg en digital stereo ljudinspelare Zoom hN1 som jag villkunna montera uppepå kameran...hN1 inspelaren har en 1/4” gänga på undersidan - bra för att kunna fästa uppepå kameran.
Om din pryl + mimnneskort är vad jag behöver, kan jag svisha 125 spänn närsomhelst för båda artiklarna. OK? Har du min postadress? Om inte skriver jag den i en konversation...
/B

Grejen med en blixskoadapter, är att jag har en extern mikrofon (eg en digital stereo ljudinspelare Zoom hN1 som jag villkunna montera uppepå kameran...hN1 inspelaren har en 1/4” gänga på undersidan - bra för att kunna fästa uppepå kameran.
Om din pryl + mimnneskort är vad jag behöver, kan jag svisha 125 spänn närsomhelst för båda artiklarna. OK? Har du min postadress? Om inte skriver jag den i en konversation...
/B
Det blir bra. Jag har svarat med mitt mobilnummer.
Om du inte redan har en 3,5 mm förlängningssladd så ska du skaffa en till din inspelare. Så att du kan placera den där den gör bäst nytta. Eller en bit ifrån kameran för att eliminera ljud och hanteringsljud från kameran. Givetvis kan du även spela in ljudet helt externt och synka in det på filmen om det passar bättre.
J O

Det blir bra. Jag har svarat med mitt mobilnummer.
Om du inte redan har en 3,5 mm förlängningssladd så ska du skaffa en till din inspelare. Så att du kan placera den där den gör bäst nytta. Eller en bit ifrån kameran för att eliminera ljud och hanteringsljud från kameran. Givetvis kan du även spela in ljudet helt externt och synka in det på filmen om det passar bättre.
J O
”Eller en bit ifrån kameran för att eliminera ljud och hanteringsljud från kameran.”

Jag tänker t.v. att placera min Zoom H1n uppe på kameran tills vidare - sladden med 3,5 mm kontakter har jag redan. Kör med inspelare fäst uppe på kameran m hj a adaptern, och avser att vara så tyst som möjligt själv under filmning tills jag lärt mig tekniken, sedan kan jag adressera problemen/nackdelarna. Det blir många steg från ax till limpa, men jag tar dom ett i sänder. Avser att redigera i programvaran iMovie på min Mac Book Pro efterhand!
/B

Senast ändrad:
5D III är riktigt slö när det kommer till att skriva till SD-kort. 21 MB/s får man i benchmark som snabbast. Man kan överklocka den, men det är inte meningsfullt eftersom man kan stoppa in ett CF-kort i stället och få ut 120 MB/s i benchmark.

För att filma i HD krävs inte mycket såsom redan nämnts. Där bör vilket nytt SD-kort klara saken.
Jag har nu ett ett Compact Flash-kort Lexar Professional 1066x, 32 GB UDMA 7 med (”filmklappa 65”) symbol på kortplats ett i kameran - den andra (SD-kortplatsen) är tom. Jag ser det som en fördel om jag kan spara filmat mtrl på SD-kortet och RAW fortsatt stillbilder på CF-kortet...om möjligt. Jag får se!

Senast ändrad:
Jag har nu ett ett Compact Flash-kort Lexar Professional 1066x, 32 GB UDMA 7 med (”filmklappa 65”) symbol på kortplats ett i kameran - den andra (SD-kortplatsen) är tom. Jag ser det som en fördel om jag kan spara filmat mtrl på SD-kortet och RAW fortsatt stillbilder på CF-kortet...om möjligt. Jag får se!
Så kan man kanske göra.
Om du fotograferar och sparar råfiler till bägge korten kommer långsammaste begränsa, d.v.s. 21 MB/s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar