PMD
Aktiv medlem
Den här Wikipediasidan ser ut att ha en rätt bra sammanställning.Dock vore de ändå kul att veta exakt hur minneskorten fungerar och vad som betyder vad och så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den här Wikipediasidan ser ut att ha en rätt bra sammanställning.Dock vore de ändå kul att veta exakt hur minneskorten fungerar och vad som betyder vad och så.
Den här Wikipediasidan ser ut att ha en rätt bra sammanställning.
Testade lite olika inställningar idag och blev förvånad att 1080p tog lika stor plats på minneskortet som 2.7k
Finns en bild På ett minneskort på displayen och där står det hur länge man kan filma innan det blir fullt . Tiden förändras dock ingenting om man byter mellan 1080p och 2.7k
Faktum är att tiden inte ändrades speciellt mycket alls när jag bytte mellan dom olika kvaliteterna.
Någon som vet varför ? Eller har jag missuppfattat symbolen och tiden på displayen ?
Det är datahastigheten (bitrate) vid komprimeringen som styr hur mycket plats som viss filming tar upp.
Sparas videon i 35Mbit/s så tar det upp precis lika mycket plats oavsett om du spelar in i:
720p50@35Mbit/s
1080p25@35Mbit
eller
2.7p25@35Mbit
I ditt fall så komprimeras din 2.7k video sannolikt hårdare än vad din 1080p då den eventuelly ska klämma in fler pixlar per sekund på minneskortet.
Okej? Så då är det bara lögn när alla skriver aTT om du ska filma högupplöst så behövs stora minneskort.
För filerna tar ju exakt kila stor plats.
Finns ju även listor där det står att tex 4k så kan du filma en viss tid på ett visst minneskort. På dom listorna brukar det ju vara rejält stor skillnad i tid.
Tycker det är konstigt. Är filerna större så borde väl minneskortet fyllas snabbare? Precis som med stillbilder . Ju större filer desto färre bilder får plats på kortet
Låter det inte konstigt tycker du själv att 1,4timmar 1080p är 32gb samtidigt som 1.4timmar 2.7k också är 32gb
Jag får det inte att gå ihop.
Om man ser det så här då?
Precis som ett foto taget med en 24Mpixel kamera kan vara 5 MB "liten" om den komprimerats hårt av kameran. Så kan den också vara 15 MB "stor" om den komprimerats bara lite. Det är samma 24 Mpixlar i båda fallen men med olika hård komprimering av informationen.
På vissa kameror - såväl stillbild som video - kan man ställa in detta. Hur hårt bilden ska komprimeras eller hur hög datahastigheten ska vara. Ibland med valen "Optimerad storlek" / "Optimerad kvalité" eller för video genom att kunna välja 35/50/60/100/150 Mbit/s.
På andra så går inte det utan kameran använder en och samma datahastighet oavsett om du väljer 1080p eller 2,7k.
Det kräver mera processorkraft att hantera en hög bitrate och det genererar mera värme som man måste ventilera bort. Vissa videokameror har inbyggda fläktar för detta.
Det kan då vara enklare att sänka datahastigheten genom hårdare komprimering för att slippa värmen.
Nej, det brukar vara förstörande komprimering, så det går inte att återskapa bortkomprimerad information. Bilderna och videofilmerna håller alltså samma storlek i datorn som i kameran.ok så min gopro komprimerar 2.7k hårdare än 1080p och det är därför dom tar samma plats på minneskortet. Men sen när jag för över filerna till datorn så komprimerar filerna upp sig eller vad man ska säga och då blir 2.7k större än 1080p ?
Nej, det brukar vara förstörande komprimering, så det går inte att återskapa bortkomprimerad information. Bilderna och videofilmerna håller alltså samma storlek i datorn som i kameran.
Men det är ju inte samma kvalitet. Hårdare komprimering ger sämre kvalitet.Ok då förstår jag helt enkelt inte hur detta fungerar.
För mig är det helt orimligt och ologiskt att en mycket större fil (bättre kvalitet) kan ta exakt samma plats som en med sämre kvalitet.
För att man vill behålla all information i råfilen. En JPEG är redan processad och komprimerad när den sparas.Varför gör man inte så med kameror då? Att råbilderna tar lika lite plats som jpeg till exempel ?
Men det är ju inte samma kvalitet. Hårdare komprimering ger sämre kvalitet.
En större fil tar givetvis mer plats än en mindre. Det är ju en tautologi.
För att man vill behålla all information i råfilen. En JPEG är redan processad och komprimerad när den sparas.
1080p är ett mått på bildens pixelhöjd
4K är dubbelt så hög (4ggr större yta) än 1080p (4 ggr mer pixlar)
1080p är 1920x1080
4K är 3840x2160
Om det nu kan bidra till förståelse.
Ja fast det förändrar väl ingenting. ? Eller vad vill du ha sagt med det?
Jag säger att om de båda filerna tar lika mycket plats på minneskortet så har 2.7K-videofilen förmodligen komprimerats mer än 1080p-videofilen.Du säger att 2.7k komprimeras så den tar lika stor/liten plats på minneskortet som 1080p
Om det handlar om destruktiv komprimering är det så.Du skriver också att komprimerade filer ger sämre kvalitet.
Nej, det går inte att säga om man inte vet vilken bitrate de båda videofilerna är inspelade med.Säger su alltså att min 2.7k film inte har bättre kvalitet än min 1080p ?
Kvalitet kan vara annat än antalet pixlar på höjden och bredden, så det kan vara som du skriver, men det behöver inte vara så. Det beror på hur kameran är inställd.Okej. Tackar för era svar. Har inte förstått allt eller ens mycket.
Inte mer än att en högupplöst film inte är större än en film med mycket sämre kvalitet.
Kvalitet kan vara annat än antalet pixlar på höjden och bredden, så det kan vara som du skriver, men det behöver inte vara så. Det beror på hur kameran är inställd.