Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad vilken modell

Produkter
(logga in för att koppla)

benganboy

Aktiv medlem
Hejsan ska köpa en hasselblad mellanformatskamera(fan detta var svårt att skriva på valborg)Vill ha en klassiker men vilken modell skall man välja ,kom med tips.

500,modellerna ær ju bra klassiska.

Tex "501 cm" om du vill ha en enklare kalssiker eller en nyare och vassare modell tex "503 cx" (mitt val)..

MVH Niclas,

jag köpte nyligen en 500c/m vilken jag är mycket nöjd med. Problemet med att köpa begagnat är att det kan dyka upp problem under gång. Ett känt problem är Hasselblads magasin. Gamla magasin har vad jag förstått ofta en tendens att missa att mata fram sista bilden samt ett problem som jag själv upplevt; ljusläckage.

500c/m är annars toppen om man inte måste ha TTL blixtmätning. Hyffsat oöm, inga batterier och med en fantastisk kvalitetskänsla. Sökaren (om du har den nya) är otrolig i jämförelse med dagens digitalkamerasökare - som att titta i en tv.

Ett så trevligt system att min 20D nu mest samlar damm i vapenskåpet.

BAW

Jag har också en 500C/M. En utmärkt kamera för både nybörjare och "prosumern".

Nackdelar med denna modell är, som jag ser det, i stort sett begränsade till att den saknar GMS. Med långa brännvidder får man lite vinjettering i sökaren. Inte så farligt, egentligen.

Naturligtvis ska man skaffa sig en nyare mattskiva, om den saknar sådan.

Älskar att fotografera med den - en skön kombination av "back to basics" och kvalitet.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar