Det har redan diskuterats en del om Hasselblads tankar gällande framtidens design
och att Italienare ny ska skapa den nya looken.
Tycker det vore intressant att höra vad andra tycker just om Hasselblad och
hur framtidens kameror ska se ut.
Själv anser jag att man har i de gamla modellerna en fantastisk design som
är mycket stark. En klart egen profil som är världsberömd.
Att försöka utveckla genom revolution och inte evolution är i mitt tycke
sorgligt och förödande.
Denna tråd handlar inte om tekniken i kameran utan dess skal/design.
Vad tycker du?
Det blir ganska mycket "Drama Queen"-utspel av
en ny produkt som
kompletterar sortimentet, det är inget som tas bort.
Det har släpps produkter förr som ger mer inkomster och/eller mer publicitet.
Fråga 12-18-åringarna, de som
är framtidens köpare av nya kameror, hur många av dem är det som känner till varumärket Hasselblad? Inte många gissar jag, det skulle jag vara orolig för som VD.
Det pratas inte Hasselblads kameror hos ungdomarna, de står som frågetecken när man nämner Hasselblad, för de kommer inte i kontakt med Hasselblad i någon större utsträckning.
Någon som vill spekulera i värdet som reklamen som motsvarar reklaminköp motsvarande nyhetsspridningen när "Lunar" presenterades?
Lunar en produkt som inte finns att köpa än, kanske inte färdig designad än, den kanske rent av dras tillbaka av Hasselblad senare, men det är ett
mer alternativ, än när den inte fanns för dem som vill köpa Hasselblad, inte mindre val.
Nu jobbar inte någon av oss på Hasselblad, kanske det finns en anledning till det ;-) Lunar kan generera mer vinster än reklam och marknadsföring, de skulle kunna ge tillbaka en del pengar för att eventuellt överhuvudtaget få Hasselblad att utveckla andra kamerahus/bakstycken tex H6D, kanske det blir en lite ekonomisk flopp, men inte marknadsföringen den är redan "hemplockad" för länge sedan.
Detta har skett förut och kommer att ske mer av i framtiden:
http://www.hasselblad.com/ferrari-edition.aspx
OM jag var i den positionen och fick förslaget, och det lilla jag vet om Hasselblad, så hade jag rösta ja för att ta fram Lunar.
Det är knappast nya Hasselblad H5D köpare som reagerar över Lunar eller att man gör an Ferrari-utgåva, det är märkesnördarna som vill att allt ska vara som förut, inga stora förändringar och att det inte ska gå att köpa en nyckelring för 15 kr, som alla kan köpa, med märket "Hasselblad" på
Michael - Vill ha både en H och Lunar tack -