Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad H3D en katastrof!

Produkter
(logga in för att koppla)
H2 fortsättning?

Hasselblad har inte stängt vägen för någon. H2-systemet kommer att finnas kvar med sina 10 objektiv varav endast den nya 28:an, är den enda som bara fungerar till H3D. Övriga tillverkare av bakstycken har bjudits in att köpa nya licenser från Hasselblad som skulle ge dem möjligheter att utnyttja de fördelar som H2-generationen är unik på, såsom DAC som fn består av automatisk korrektion av kromatisk aberration och även nu, distortionsjustering. Ingen övrig tillverkare har velat förnya sina kontrakt. Resultatet blir ju att Hasselblad blir unik i sina möjligheter att optimera bildresultatet till fulländning. Det vore idiotiskt att stänga H2-systemet nu, då konkurrensen från övriga tillverkare av mellanformatskameror har minskat så drastiskt. /Hansa
 
"Ingen övrig tillverkare har velat förnya sina kontrakt. "

Då är du välinformerad för det är mer än den Svenska generalagenten eller Hasselblad vill berätta.
 
Hasselblad licenser

"Då är du välinformerad för det är mer än den Svenska generalagenten eller Hasselblad vill berätta."
Jag är ju produktchef för Hasselbladprodukterna hos den svenska distributören YFO. Men det kanske jag borde sagt...
Informationen är helt officiell så det är konstigt om någon "mörkat" för dig. Jag tycker det är viktigt att det kommer fram eftersom det annars missförstås som att Hasselblad skulle stänga ut övriga tillverkare vilket inte är fallet.
/Hansa
 
"Jag är ju produktchef för Hasselbladprodukterna hos den svenska distributören YFO"

Då skall jag vända på det. Eftersom jag är kund hos just YFO och handlat just en H2 + P30 hos er i sommras så borde man kunna förvänta sig att ta del av denna information på annat sätt än på ett forum på nätet, eller?

"Informationen är helt officiell så det är konstigt om någon "mörkat" för dig."

Mörkat och mörkat det, på direkt fråga hos YFO har man ryckt på axlarna och på respektives hemsidor nämns detta inte, endast att H3D aldig kommer fungera med några andra bakstycken än Hasselblads. Samma gäller er egna hemsida som inte informerar heller som detta faktum, ialla fall inte vad jag har hittat.

Min uppfattning har varit tills nu att Hasselblad har velat göra en Microsoft och låsa ute dom andra från marknaden. Även om de nu har erbjudit att licensiera ut sin teknologi, så kan det vara för ofördelaktigt så att det i praktiken är omöjligt, tex en för hög prissättning, detta är dock en ren spekulation.
 
lurad av hasselblad

samma här köpte min H2 kamera + P30 backstycke på Yfo för mer än en månad sen

så nu står man igen med saker som inte kommer bli något värt nu när alla hasselblads framtida gluggar endast kommer att funka på det kommande
H3D systemet

det är synd för dem som valde fel backstycks levrantör Dvs phaseone ,ock jag är en av dem

hade jag vetat att H3D skulle komma så hade jag tagit den

:(

freddy
 
Jag förstår att Hasselblad gör på detta vis.Varför låta konkkurenter sätta på sina bakstycken på deras kamera.Hasselblad lär ju knappast tjäna några stora pengar på själva huset däremot bakstycket lär generera betydligt mer.
Tror det blir bra för mellanformatsmarkaden för nu blir Phase One antingen tvungen att betala för en licens eller ännu bättre dom går ihop med en kameratillverkare eller tar själv fram en mellanformatare.

Marknaden behöver fler aktörer o jag tycker att man kan aldrig kräva av en kameratillverkare att man ska få använda deras kamerahus speciellt när man valde att inte gå ihop med Hasselblad vilket Imacon valde att göra.
 
Ni som köpte P30 med H2 vad fick ni ge för huset o bakstycket?Jonas det var väl du som köpte min gamla 1Ds? Såg att du leasar kameran på 3 år vad kostar det i månaden för dig?
 
Marknaden behöver fler aktörer o jag tycker att man kan aldrig kräva av en kameratillverkare att man ska få använda deras kamerahus speciellt när man valde att inte gå ihop med Hasselblad vilket Imacon valde att göra.
---------------------------------------------
phaseone ville gå ihop med hasselblad

men hasselblad valde Imacon för att dem var billigare att köpa än phaseone

dock har phaseone utantvekan världens bästa råframkallare

det har inte Imacon,
nu kommer det en ny backstyckes generation P30+ serien där man kan ha ISO 1600 det skall bli kul att se

f
 
Senast ändrad:
"Ni som köpte P30 med H2 vad fick ni ge för huset o bakstycket? Jonas det var väl du som köpte min gamla 1Ds? Såg att du leasar kameran på 3 år vad kostar det i månaden för dig?"

50000 kr för hus+sökare+objektiv
139000 kr för bakstycke

50000 kr första månaden
4500 kr per månad

Detta var den klart mest prisvärda lösningen just då. Räntan kostar ca 23000 kr för hela perioden.
 
Att Phase One är bättre än Imacon i dagsläget det är ytterligare ett skäl för Hasselblad att (låsa) ute Phase One.
Det hela kommer säkert lösa sig så fort Phase One vill betala för sin rätt att hamna bakom Hasselblads huset men frågan är om dom vill dela med sig av sin förtjänst eller fall dom väljer att ta fram en egen kamera.
Jag hoppas att det kommer fler mellanformatskameror för det behövs o hade tex Contax 645 funnits kvar så tror jag inte Hasselblad hade låst ute Phase One.
Jag har själv varit snubblande nära att köpa P30 men tiden jobbar som sagt för köparna priserna går ner o utvecklingen framåt.
Ps Tack för eran prisinfo Freddy 0 Jonas
 
phaseone ock Sinar

ska göra en ny mellanformats kamera tillsamans
som har ett rolli hus den kommer ut nästa år
ska vara en slags unversial kamera och ett nytt hot mot H kameran

ska posta bilderna så fort jag funnit dem
 
Bara en fråga. Går Phase One bakstyckena för Hasselblad H att konvertera till Mamiya, Hasselblad V, Contax eller Sinars kommande "universalkamera"?
I så fall behöver ni ju inte oroa er för jättestora värdeminskningar. Det kommer ju finnas intresse för H prylar i fortsättningen också i och med att H2 huset går att uppgradera till H3D och att Hasselblad är Hasselblad. :)
 
stor förlust

men man gör en stor förlust på sitt backstycke som de inte vill ta ens med tång om man nu vill gå övet till Imacon


f
 
Utan att veta hur sinars kamera kommer se ut eller fungera så är inte, Hasselblad V ett elternativ dels pågrunad av att det är en kamera som fungerar bäst med skorssten även om en tung prismasökare. Att bara ta liggande bilder är inte så kul

Vidare så spelar Mamyia i en helt anna liga, objektiven må hända vara bra men i övrigt så är det inget alternativ till hen HAsselbladdd H.

Med avssensde på just P30 så är det ett bakstycke som är inriktat på snabb och spontan fotografi med sin hörga ljusstyrka och snabba serietagning. Då passar en smidig 645 kamera in i den bilden.

Som jag ser det så är Hasselbald H en viktig komponet till varför jag köpte just detta kitt.

De som har försökt att sälja ett digitalt bakstycke kan nog intyga att det inte är det
enklaste på jorden. Markanden är uppbyggd på leasing vilket gör seconhandaffärer ointressanta.

Det göller att hamna i rätt båt vilket jag trodde. Just nu ser det lite dystert ut, om det bara är en licensfråga så tror jag att PhaseOne kommer lösa det på sikt.

Det finns ingen självklart uppgraderingsväg mellan Hasselblad H och ett annat märke men jag har inte specifikt frågat.
 
f.billqvist skrev:
phaseone ock Sinar

ska göra en ny mellanformats kamera tillsamans
som har ett rolli hus den kommer ut nästa år
ska vara en slags unversial kamera och ett nytt hot mot H kameran

ska posta bilderna så fort jag funnit dem

Är det inte denna kamera du menar?
Mikael
 

Bilagor

  • rollei.jpg
    rollei.jpg
    26.4 KB · Visningar: 392
Saker och ting ser bättre ut

I rättvisans namn vill jag återupprätta det ansvar som återförsäljaren och Hasselblad tar. I fredags fick jag en ny H2D som jag disponerar medans den andra är i Göteborg, de har testat den och hittat problem som inte är helt vanliga. Man har dessutom erbjudit mig en uppgradering till H3D när den kommer ut.
Viva Hasselblad och YFO!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.