ANNONS
Annons

Hasselblad och deras nya design?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kunde de inte bara se till att få fram ett digitalt 6x6 bakstycke till den gamla hederliga bladaren? Jag skulle själv inte tveka att investera i en Hasselbladare om man kunde få den med modern sensor till ett skapligt pris, 6x6 skämtar man inte bort och Sony har ju minst sagt kapacitet att utveckla sensorer...
 
Jag tror du tänker fel men jag ska förklara hur jag tänker

Jag tror att jag kan förstå hur du tänker, och vi tänker olika.

Jag ser Sonys inhopp på arenan som en aggressiv marknadspolitik för Sony, inte för Hasselblad. Sony har redan gjort APS-C-sensorer som spöar skiten ur huvudkonkurrentens och i vissa avseenden också är överlägsna konkurrentens FF-sensorer. Redan idag kan man få bättre bildkvalité med APS-C än vad konkurrenten bjuder med sina egna sensorer i fullformat. Sonys FF-sensorer ligger inte heller långt efter mellanformatet, och det finns så klart också andra tillverkare av sensorer i startgroparna.

En av de två stora ligger tämligen långt efter när det gäller sensorer, och har under de senare åren inte visat någon innovationskraft. Man har följt efter, trögt, men ändå efter, och man har inte kommit med något nytt och revolutionerande eget. Sony har lett utvecklingen av sensorer under senare år och dragit ifrån, och de gör också mycket bra och innovativa kameror, där NEX står i en klass för sig.

Som grädde på moset har Sony också gjort sensorn till Olympus OM-D, som inte är väldigt mycket bättre än Canons APS-C till EOS 7D, men med hänsyn till att den är så pass mycket mindre, kan man ju se potentialen i Sonys koncept.

Övriga skillnader mellan olika sensorformat och motsvarande brännvidder kan man inte göra så mycket åt. Proffsen kommer fortfarande att behöva stora sensorer och långa normalbrännvidder, för att få egenskaperna som man inte kan få i de små formaten, främst kort skärpedjup med fin bokeh. Så småformat konkurrerar visserligen med mellanformatet, men bland dem som behöver det större formatet kommer småbildsformatet inte att tränga in, bland annat för att FF-kamerorna ergonomiskt är klart underlägsna mellanformatskamerorna, Hasselblad, Mamiya, Leaf, Phase One. Men den marknaden är relativt sett liten. Den stora marknaden är faktiskt mindre format, som µ4/3 och APS-C, och också FF, där Sony har modeller i röret både utan spegel och med halvgenomskinlig och EVF. De modellerna kan mycket väl få en Hasselbladslogga.

Men "the bottom line" är att det inte är Hasselblad som för en aggressiv politik för att vända trender här, utan Hasselblad är där för namnet, och den som har initiativet är Sony. Sony riktar sig främst mot den stora konkurrent som inte köper deras sensorer, och de visar var skåpet ska stå genom en överlägsen sensorteknik, där man får bättre resultat med en Sony-sensor i mindre format än motsvarande Canon. Nikon däremot hör till Sonys kunder och hänger på kvalitetsmässigt, även om den känsliga mekaniken är på väg in i historiens mer undanskymda hörn.

Jag ser Sonys grepp som att slå en spik i llikkistan för DSLR-tekniken, hybridkameran som fick ett decennium för att nå toppen för att sedan dala ner i glömskan.
 
Jag tror att Ming Thein har alldeles rätt. Det finns en marknad för såna här grejer också, och jag är fullständigt förvissad om att det är en av de bästa kameror som någonsin har gjorts. Troligen ska den få någonting som gör den aningen vassare än en NEX 7 i originalskick.

Men jag tror ändå inte att den i sig är ett stort lyft för Hasselblad, men desto mer för Sony. Det ligger mycket prestige i att liera sig med en av marknadens ikoner, ungefär som om Volkswagen skulle få en modell stylad av Rolls Royce. Helt säkert skulle en hottad bubbla med RR-logga kunna säljas till en eller annan, till och med med ett häftigt överpris, men marknadsmässigt skulle det framför allt gynna övriga modeller ur det stallet.

Nu är ju en systemkamera en lite annorlunda produkt, och här har Sony verkligen hittat en synergieffekt, eftersom ett gäng nya gluggar för Hasselblad, från Carl Zeiss, skulle kunna höja efterfrågan på hela NEX-serien. Vi vet redan att sensorerna är suveräna, och de lär med tiden graderas upp. Om man dessutom kan köpa det absolut bästa glas som finns att få, så är det ju en win-win både för oss som fotograferar och för företaget som gör de kompatibla kamerahusen. Varför inte en NEX 6 med Hasselbladsobjektiv? Eller när NEX 9 kommer i FF med sensor som i D800 och OVF med focus peaking och en ny objektivserie för det större formatet? Det är helt säkert ett koncept som har udden mot konkurrensen för Sonys del, och ett sätt att klättra på prestigeskalan.
 
Jag tror att Ming Thein har alldeles rätt. Det finns en marknad för såna här grejer också, och jag är fullständigt förvissad om att det är en av de bästa kameror som någonsin har gjorts. Troligen ska den få någonting som gör den aningen vassare än en NEX 7 i originalskick.

Men jag tror ändå inte att den i sig är ett stort lyft för Hasselblad, men desto mer för Sony. Det ligger mycket prestige i att liera sig med en av marknadens ikoner, ungefär som om Volkswagen skulle få en modell stylad av Rolls Royce. Helt säkert skulle en hottad bubbla med RR-logga kunna säljas till en eller annan, till och med med ett häftigt överpris, men marknadsmässigt skulle det framför allt gynna övriga modeller ur det stallet.

Nu är ju en systemkamera en lite annorlunda produkt, och här har Sony verkligen hittat en synergieffekt, eftersom ett gäng nya gluggar för Hasselblad, från Carl Zeiss, skulle kunna höja efterfrågan på hela NEX-serien. Vi vet redan att sensorerna är suveräna, och de lär med tiden graderas upp. Om man dessutom kan köpa det absolut bästa glas som finns att få, så är det ju en win-win både för oss som fotograferar och för företaget som gör de kompatibla kamerahusen. Varför inte en NEX 6 med Hasselbladsobjektiv? Eller när NEX 9 kommer i FF med sensor som i D800 och OVF med focus peaking och en ny objektivserie för det större formatet? Det är helt säkert ett koncept som har udden mot konkurrensen för Sonys del, och ett sätt att klättra på prestigeskalan.


Hasselblad är ett prestige märke inte Sony o dom kommer inte bli det heller. Hade varit bättre för Hasselblad om dom gjort samarbete med Fuji eftersom dom gör ypperlig optik o dom har samarbete med dom sedan tidigare. Ang sensorer visst sony gör bra sensorer men deras kameror kommer inte upp i samma prestanda som Nikons trots samma senor. Nej om Hasselblad ska överleva så ska dom ha sin egen design o inte ta en av dom fulaste kamerorna på marknaden o klistra på loggan på gör ingen lycklig mer än tokfrälsta sony gänget ;-)
 
visst sony gör bra sensorer men deras kameror kommer inte upp i samma prestanda som Nikons trots samma senor.

Nej, och Nikon kommer ju inte heller up i Pentax prestanda. Om det bara är det man är ute efter så är ju svaret givet, att man ska ha Pentax. Men så länge man jobbar från råfilerna så är skillnaderna hårfina, och det är nog obestridligt att Sonys sensorer på senare tid har varit bättre och fortfarande är bättre än den största konkurrentens.

Hade varit bättre för Hasselblad om dom gjort samarbete med Fuji eftersom dom gör ypperlig optik o dom har samarbete med dom sedan tidigare.

Och visst har Fuji intressant teknik, men inte desto mindre är det med Sony samarbetet sker. Det kanske finns en stor utvecklingspotential i Fujis teknik, men än når de inte upp till vad Sony åstadkommer, och det är knappast ett framgångskoncept att satsa på ny teknik som inte når upp till eller går förbi den bästa tillgängliga. Om det bara handlade om tekniken är väl Sigmas Foveon den mest intressanta, men för att lyckas med ett sånt här drag måste man också kunna prestera en överlägsen teknik. Jag tror att Sony har förutsättningarna som krävs.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar