Jag tror du tänker fel men jag ska förklara hur jag tänker
Jag tror att jag kan förstå hur du tänker, och vi tänker olika.
Jag ser Sonys inhopp på arenan som en aggressiv marknadspolitik för
Sony, inte för Hasselblad. Sony har redan gjort APS-C-sensorer som spöar skiten ur huvudkonkurrentens och i vissa avseenden också är överlägsna konkurrentens FF-sensorer. Redan idag kan man få bättre bildkvalité med APS-C än vad konkurrenten bjuder med sina egna sensorer i fullformat. Sonys FF-sensorer ligger inte heller långt efter mellanformatet, och det finns så klart också andra tillverkare av sensorer i startgroparna.
En av de två stora ligger tämligen långt efter när det gäller sensorer, och har under de senare åren inte visat någon innovationskraft. Man har följt efter, trögt, men ändå efter, och man har inte kommit med något nytt och revolutionerande eget. Sony har lett utvecklingen av sensorer under senare år och dragit ifrån, och de gör också mycket bra och innovativa kameror, där NEX står i en klass för sig.
Som grädde på moset har Sony också gjort sensorn till Olympus OM-D, som inte är väldigt mycket bättre än Canons APS-C till EOS 7D, men med hänsyn till att den är så pass mycket mindre, kan man ju se potentialen i Sonys koncept.
Övriga skillnader mellan olika sensorformat och motsvarande brännvidder kan man inte göra så mycket åt. Proffsen kommer fortfarande att behöva stora sensorer och långa normalbrännvidder, för att få egenskaperna som man inte kan få i de små formaten, främst kort skärpedjup med fin bokeh. Så småformat konkurrerar visserligen med mellanformatet, men bland dem som behöver det större formatet kommer småbildsformatet inte att tränga in, bland annat för att FF-kamerorna ergonomiskt är klart underlägsna mellanformatskamerorna, Hasselblad, Mamiya, Leaf, Phase One. Men den marknaden är relativt sett liten. Den stora marknaden är faktiskt mindre format, som µ4/3 och APS-C, och också FF, där Sony har modeller i röret både utan spegel och med halvgenomskinlig och EVF. De modellerna kan mycket väl få en Hasselbladslogga.
Men "the bottom line" är att det inte är Hasselblad som för en aggressiv politik för att vända trender här, utan Hasselblad är där för namnet, och den som har initiativet är Sony. Sony riktar sig främst mot den stora konkurrent som inte köper deras sensorer, och de visar var skåpet ska stå genom en överlägsen sensorteknik, där man får bättre resultat med en Sony-sensor i mindre format än motsvarande Canon. Nikon däremot hör till Sonys kunder och hänger på kvalitetsmässigt, även om den känsliga mekaniken är på väg in i historiens mer undanskymda hörn.
Jag ser Sonys grepp som att slå en spik i llikkistan för DSLR-tekniken, hybridkameran som fick ett decennium för att nå toppen för att sedan dala ner i glömskan.