Annons

Hasselblad Carl Zeiss Planar T* 110/2.0 - Manuell nerbländning?

Produkter
(logga in för att koppla)

emillarson89

Aktiv medlem
Har en Carl Zeiss Planar T* 110/2.0 som jag tänkt skaffa en adapter till så jag kan använda den på min Canon. Problemet är att jag inte lyckas blända ner optiken manuellt (vilket hade varit kul att kunna göra), gör jag rätt?

Kan någon förklara hur man gör?


Mvh Emil
 
Du måste ställa in bländaren du vill ha på bländarringen och sen finns det en nedbländningsknapp på vänster sida ganska långt bak har jag för mig, har inte haft ett F-objektiv på flera år.

Är det så du gör?
 
Risken är att bländarmekanismen kärvar ihop på äldre objektiv när de inte används kontinuerligt.
I så fall går det att åtgärda. En kameratekniker smörjer bländarna, det brukar vara en ganska enkel åtgärd.

MVH J O
 
Jag tryckte flera gånger i snabb följd på min nerbländningsknapp så kom den igång igen.

Har dock skickat hela objektivet till Hasselblad för smörj och fix ändå.
Den var lite väl trög i fokuseringen utöver problemet med nedbländningen.
 
jag skickade min till kameraverkstaden i malmö (lasse) & han håller på med den för tillfället... Hasselblad gör väl inga servicear numera?
 
Goecker på Åsögatan i Stockholm skickade min till Hasselblad i götet. Sa de iaf.
Och jag har fått offert för reparation, justering osv. - Så jag utgår från att de fortfarande gör service av icke digitala prylar...

Billigt var det hur som helst inte... Men skönt att få grejerna fixade!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.