Annons

Har post-processing tagit över?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det gör jag också men det är det omvända m a p RAW. De förstår RAW men vissa väljer att inte använda det.

Inga 90% okunskap.

Spelar det någon roll om man "vet" vad det är och väljer att inte använda det, eller om man bara väljer att inte använda det, eller är du bara ute efter att skapa diskussion som vanligt?
 
Spelar det någon roll om man "vet" vad det är och väljer att inte använda det, eller om man bara väljer att inte använda det, eller är du bara ute efter att skapa diskussion som vanligt?

Ta det lugnt, jag ifrågasätter bara påståendet om 90% okunskap eftersom det inte stämmer alls med de jag känner.
 
Jag har gett ganska många av mina vänner och kollegor råd under åren, och det där med råformat är inget de kommit in på ens när de börjat fotografera seriöst (trots att de under tiden köpt kameror och tillbehör).
 
Jag har gett ganska många av mina vänner och kollegor råd under åren, och det där med råformat är inget de kommit in på ens när de börjat fotografera seriöst (trots att de under tiden köpt kameror och tillbehör).

Jo där känner jag igen mig men

"Jag är fullständigt övertygad om att minst 90% av alla som köper en systemkamera inte har en aning om vad råformat är ."

är ett väldigt starkt påstående som jag inte känner igen mig alls i.

Låt oss släppa det.
 
Jo där känner jag igen mig men

"Jag är fullständigt övertygad om att minst 90% av alla som köper en systemkamera inte har en aning om vad råformat är ."

är ett väldigt starkt påstående som jag inte känner igen mig alls i.

Låt oss släppa det.

Låt mig tro det, så får du tro annat - jag har inte påstått att det är fakta :)
 
Som jag skrev, jag är förvånad över påståendet eftersom det inte alls stämmer med min uppfattning om systemkameraköpare.

Har du sålt systemkameror i butik? Jag har gjort det, och jag jobbar med många som köpt systemkameror och inte har en aning om varför de köpt dem.

Oavsett hur det är så är det min uppfattning, min åsikt, och det har inget med Fotosidans officiella åsikt att göra. Det är inget påstående, utan en åsikt, så du kan lägga ner den diskussionen
 
Har du sålt systemkameror i butik? Jag har gjort det, och jag jobbar med många som köpt systemkameror och inte har en aning om varför de köpt dem.

Nej jag har inte jobbat i butik.

Av de av mina kollegor som jag kommit i kontakt med som köpt systemkamera har i princip ingen inte vetat vad RAW är för något, dvs 90% kunskap. Att många sen inte väljer RAW är en annan diskussion.

Kan vi lägga ner nu? Vi har olika uppfattning beroende på de vi träffar. Det du säger kommer inte påverka min uppfattning av de frågor jag får och tvärtom.
 
Jag började min fotografiska bana med analog svartvit fotografi.. Sen började jag med digitalt och blev förälskad i möjligheterna med digital bildbehandling. Har ägt massor kameror helt i onödan, då bildbehandling kan göra vilken kamera och bild otrolig om motivet/berättelsen är bra från början. Sen köpte jag en Olympus för några veckor sen och testade att skicka in jpegs direkt ur kameran till fotolabbet. Helt plötsligt insåg jag att jag bildbehandlat till förbannelse helt i onödan. Bilderna blev så jädrans bra så jag blev helt chockad. Vilken befrielse! Jpegarna ur min D600 blev skit jämförelse. Nej, jag är fruktansvärt trött på att bildbehandla, det är så fruktansvärt tråkigt, det är ju trots allt fotografi jag är intresserad av.
 
5 st på mitt lab där jag jobbar har systemkamera. Ingen vet vad RAW är för nåt förutom att det är något avancerat. Frågade varför dom har systemkamera och ¨då säger dom för att det blir bättre bilder.
Och det är i den nivån jag tror de flesta som äger sysemkamera är i.
Tror ni ens de läser manualen? NOPE!!!
Bara att fotografera i gröna läget och ibland har någon sagt åt om vad symbolerna står för och då¨har deras nivå gått upp ytterligare ett steg. RAW? Knappast gemene mans val av filtyp.

/Stefan
 
5 st på mitt lab där jag jobbar har systemkamera. Ingen vet vad RAW är för nåt förutom att det är något avancerat. Frågade varför dom har systemkamera och ¨då säger dom för att det blir bättre bilder.
Och det är i den nivån jag tror de flesta som äger sysemkamera är i.
Tror ni ens de läser manualen? NOPE!!!
Bara att fotografera i gröna läget och ibland har någon sagt åt om vad symbolerna står för och då¨har deras nivå gått upp ytterligare ett steg. RAW? Knappast gemene mans val av filtyp.

/Stefan

Stämmer bra med min erfarenhet. De enda jag träffat som vet vad Raw är för något är de som jag gick på fotografutbildningen på KY-akedemien med. Många av dom vägrade dock ändå använda sig av raw-format, flera blivande tidningsfotografer bland annat. :)

Konsumenterna köper systemkamera och kör på gröna läget, jisses säger jag bara.. snacka om att dslr-tillverkarna har lyckats med sin marknadsföring :)
 
Spelar det någon roll om man "vet" vad det är och väljer att inte använda det, eller om man bara väljer att inte använda det, eller är du bara ute efter att skapa diskussion som vanligt?

Kanske inte i vanliga livet men det spelar roll här bland alla oss nördar på FS. Det har gått ett antal långa diskussioner om detta just här och de brukar alltid spåra ur med att de som medvetet gjort det valet kallas för allt möjligt med innebörden att de är korkade och inte begriper sig på fotografering.

Det finns verkligen en hel uppsättning goda skäl att välja JPEG, alltid eller när det passar, precis som det finns saker som gör att RAW är det bästa valet i andra sammanhang. Vid sidan av det kan man dessutom göra valet att använda ett generellt RAW-format som Adobe Digital Negative istället för proprietära format som inte bara är tillverkarspecifika utan t.o.m. kameraspecifika sett från mottagande system.

Det är ju inte så högt i tak här alla gånger och debatten RAW-JPEG tillhör något av det mest infekterade man kan diskutera på detta forum. Så har det sett ut åtminstone historiskt men vi kanske står inför en mer nyanserad syn när vi ser vad man kan få ut ur en A7 med Zeiss-glas i JPEG rakt ur kameran med bara +1 i skärpning och kontrast i kamerans förinställningar eller for den delen ur en Canon 5D MK III som också fått hyllningar för sina fina JPEG. Återstår bara att se om yrkesfotografer vågar sig på att använda JPEG rakt ur kameran för det kan ju rätt använt vara ett grandiost sätt att bättra på sin produktivitet och öka sina intäkter genom att spendera mer tid på uppdrag istället för framför datorer.
 
Det kan finnas skäl att använda jpg (även om jag nästan aldrig gör det), men tidsbesparing är inte ett av dem (förutom att det tar lite längre tid att få in bilderna i datorn).

Kanske ska tillägga att det är så för mig i alla fall - om andra vill göra på annat sätt och tycker det fungerar bra är det förstås upp till dem. Jag tycker ändå det är synd att inte utnyttja en kameras fulla kapacitet genom att fotografera i jpg-format och slänga en massa information - man måste ju inte redigera sönder bilderna bara för att man använder råformat ;)
 
Jag började min fotografiska bana med analog svartvit fotografi.. Sen började jag med digitalt och blev förälskad i möjligheterna med digital bildbehandling. Har ägt massor kameror helt i onödan, då bildbehandling kan göra vilken kamera och bild otrolig om motivet/berättelsen är bra från början. Sen köpte jag en Olympus för några veckor sen och testade att skicka in jpegs direkt ur kameran till fotolabbet. Helt plötsligt insåg jag att jag bildbehandlat till förbannelse helt i onödan. Bilderna blev så jädrans bra så jag blev helt chockad. Vilken befrielse! Jpegarna ur min D600 blev skit jämförelse. Nej, jag är fruktansvärt trött på att bildbehandla, det är så fruktansvärt tråkigt, det är ju trots allt fotografi jag är intresserad av.

Ju mer jag utvecklar mina färdigheter i RAW-bearbetningen t.ex med flöde och smidigt arbetssätt desto större säkerhet känner jag vid fotograferingen.

Sen vill jag spara bilder i RAW för att det kommer alltid nya programvaror som gör att man kan ytterligare förbättra slutresultat t.ex med brusreducering och uppskärpning.
 
Just det, det krävs högre kunskaper att verkligen känna sin kamera med dess inställningsmöjligheter och få fina jpgs direkt ur kameran. RAW-fotografen bryr sig inte utan hoppas kunna rädda bilderna senare.
 
Just det, det krävs högre kunskaper att verkligen känna sin kamera med dess inställningsmöjligheter och få fina jpgs direkt ur kameran. RAW-fotografen bryr sig inte utan hoppas kunna rädda bilderna senare.

Umm... det där var synnerligen kvalificerat strunt tycker jag - naturligtvis ställer man in kameran rätt även om man använder råformat. Däremot behöver man inte bry sig om inställningar för skärpning, vitbalans, mättnad och sådant som går lika bra att justera i råkonverterteraren.
 
Varför finns ens såna här diskussioner jämt o ständigt på den här sidan?

Flera orsaker. Några av dessa är
Folk som inte kommit så långt i sin utveckling ser inte fördelarna med RAW och skriver av sin frustration över som de tycker "eliten i finrummet" (Inte så snällt skrivet men ganska rakt på. Förlåt)
Folk som inte förstår och är vetgiriga. Skapar hellre en tråd än letar på internet.
Folk som tycker att JPEG direkt ur kameran är det enda riktiga. Allt annat är bara en datorprodukt alternativt fusk av de som inte kan sin kamera. Helst ska det egentligen vara analogt.
Folk som "trollar", men de är ganska sällsynta.
Folk som gillar att diskutera eller skapa debatt.

Sista punktens folk gör att tråden hålls igång. Sen har båda formaten har sina fördelar så därför finns det inget fullständigt svar. Själv roas jag av att läsa trådarna. Jag kan lugnt konstatera att man behöver i princip aldrig ställa en fråga, svaret finns där eller kommer snart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.