Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har nu bestämt mig, men...

Produkter
(logga in för att koppla)

Silhuett

Medlem
Måste tacka alla som svarade på min förra tråd "Pentax, Canon eller Nikon?". Tack vare er har jag bestämt mig, det blir en Pentax. :)
Nu är jag i beställnings stadiet och trogen smålänning som jag är så går jag ju in på pricerunner och prisjakt för att hitta den billigaste. Med kitobjekt, så heter det väl?, får jag kameran för 5850 kr. Vilket känns bra och stabilt. Sedan gick jag in på den här sidan, cyberphoto, som jag dels sett nämnas ett flertal gånger här, dels sett reklamen till. Den är lite dyrare där, 5990 kr, men så såg jag ett värdepaket man kunde välja att köpa till. Och då blev jag med ens osäker igen.
I värdepaketet ingår det en del saker, någon duk och väska, minne och sådant. Men även UV-filter. Jag gissar att man behöver ett UV-filter och att det är viktigt. Så därför undrar jag, är det lönt att jag lägger de extra pengarna för att få värdepaketet till eller är det bättre att jag tar det billigare paketet och köper till UV-filter, osv?

(Lyckades inte kopiera länken till cyberphoto.. Men det är den svarta Pentax k-x jag ska ha, om någon vill kika...)

Väskan och minneskortet får du ju "på köpet" ändå, att betala 800 kr extra för UV-filter + laddset + LCD-skydd + mikrofiberduk tycker jag låter lite dyrt.

För övrigt måste man inte alls ha UV-filter. Tänker man putsa frontlinsen med sandpapper eller stå och fotografera i en sandblästringsmaskin så kanske det kan vara rekommendabelt förstås.

UV-filter är nog mest för att skydda linsen när det gäller digitalkameror (har för mig att sensorerna inte är känsliga för uv på samma sätt som film, om jag har fel får någon gärna skrika till :) )
Men att skydda linsen kan ju vara en god anledning att ha ett filter, speciellt om man köper lite dyrare objektiv.

Minne och väska kan ju vara bra om du inte har det redan (om du gillar väskan förstås, annars är det kanske bättre att köpa en separat)

Såg att fotokungen var billiga på pricerunner, du kan säkert kolla med dom vad det kostar att få med minne m.m.

Lycka till!

edit: missade att minne och väska ingick i det lägre priset från cyberphoto, då känns det som sagt dumt att köpa värdepaketet.

Ett bra val vad du än hade tagit tror jag, Nikon ,Pentax eller Canon gör alla bra kameror i den här klassen. Vad gäller filter så använder inte jag något filter på mina linser, visst skyddar det mot damm och stötar om olyckan är framme, men är du normalt rädd om saker i allmänhet och lite extra rädd om kameran så klarar du dig nog utan om du inte är ute efter filtrens olika egenskaper vill säga.
Cyberphoto är mycket bra att handla av, aldrig några problem + att man får choklad medskickat =oP fast jag tycker nog att jag har lika bra erfarenhet av Fotokungen- minst lika bra/bättre vad gäller pris & snabba leveranser, de har förresten din kamera för 5850:- + 4Gb minneskort...
Ha det så kul med din nya kamera =o)

http://www.fotokungen.com/ShowProduct.aspx?prodid=3840

Edit: en annan Stefan hann visst före vad gäller Fotokungen...=o)>

Hej och grattis till ett bra val ! Tänk på att köpa en laddare som laddar batterierna var för sig.De här billigare laddarna som laddar parvis blir inte bra.Och se till att du köper bra batterier som inte laddar ur efter ett tag.Har själv haft en Pentax innan med den här batterilösningen och med facit i hand är det väl inte speciellt lyckat om man nu inte skaffar bra laddare och i varje fall 2st uppsättningar batterier,så räkna med en extra kostnad för detta.Pentaxen är lika bra som Nikon/Canon i övrigt men har fått mycket kritik för just batterilösningen och jag tycker själv att det är befogat,men i övrigt är som sagt K-X en mycket bra kamera.
MVH. Jonas !

Cyberphoto är verkligen helt superbra att ha att göra med om det mot förmodan skulle bli krångel med byten, reklamationer, garantiärenden edyl. De säljer också mycket bra batterier som ej laddar ur sig så fort med tillhörande smidig laddare (Hähnel Synergy) http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SYNERGY

Kolla kundomdömen om Cyberphoto på Pricerunner! Dessa omdömen får man inte av en slump. Några hundringar dyrare kanske jämfört med de allra billigaste men det är det värt enligt mig!

Kampanjen som Cyber har med LowePro-väska + 4gb minne gratis (alltså inte "värdepaketet" som innehåller en "billigare/enklare" väska) är ju ett kanonerbjudande. Köp bara till ett laddset som jag länkar till ovan + ett extra 4-pack batterier + en plastask att ha extrabatterierna i...så har du ett kanonpaket för strax över 6000 kr. UV-filter behöver du inte ha...onödigt att slänga pengar på det...använd motljusskyddet som stötskydd för frontlinsen istället. Filter stjäl en del skärpa och kontrast...ffa lite billigare filter! Putsduk för linsen kan du köpa billigt hos vilken optiker som helst. Tips...om du anger rabattkod "FF09" vid order hos Cyber så får du fraktfritt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-x1855svart

mvh / Matti

PS! Jag har absolut ingen anknytning till Cyberphoto men är bara så toknöjd med deras service genom åren...en helt igenom seriös firma!!! DS!

Senast ändrad:
Tack alla! : D
Får nog bli ifrån Cyberphoto, det där med choklad är ju alldeles för lockande. Nej, men om man bortser från chokladen så verkar det ganska smidigt att få med en väska, hoppas bara att den är bra. Och prisskillnaden var ju inte så stor.
Så tack för all hjälp!

Får nog bli ifrån Cyberphoto, det där med choklad är ju alldeles för lockande. Nej, men om man bortser från chokladen så verkar det ganska smidigt att få med en väska, hoppas bara att den är bra. Och prisskillnaden var ju inte så stor.
Så tack för all hjälp!

LowePro-väskan i kampanjen är en kvalitetsväska...men den är nog inte så stor. Det är dock inte väskan i "värdepaketet" heller...och den väskan är av märket "Dörr" som är Cyberphoto's eget lågprismärke på diverse fototillbehör...med detta sagt inte en dålig väska...men LowePro är av bättre kvalitet :)

Köper du i framtiden mer prylar till ditt "system" lär du behöva en större väska...men en liten väska är aldrig fel att ha för de gånger du inte vill släpa på "storväskan" ;)

LowePro-väskan i kampanjen tror jag rymmer kameran + kitobjektiv + laddare/batterier....men inte så mycket mer. Detsamma gäller Dörr-väskan i värdepaketet.

mvh / Matti

Så tack för all hjälp!
Dessutom får du som sagt lite godis i paketet från Cyber ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar