ANNONS
Annons

Har ni era egna bilder på väggarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett fotografi på väggen i mitt rum, föreställande Lisa Miskovsky på en spelning nånstans uppe i landet. Signerad av henne och allt, mäkta stolt.
Bilden är för övrigt tagen av Herman Dahlgren här på FS.se

Absolut. Strängt taget kan man nog säga att det är det huvudsakliga målet för mina fotografier eftersom jag saknar intresse av att dela med mig av dem till andra. Men det är få som passerar nålsögat.

Visst har jag mina egna bilder på väggen hemma. I hallen, där vi kör med havstema, har jag dessa två bilder:

Stenarna
Ta mig till havet

In till matplatsen har jag den här bilden:

Splatch

I TV-rummet uppe har jag just nu två bilder uppsatta:

Labro Ängar
Hörullarna

Där ska jag ha en bild till men jag har inte riktigt bestämt vilken.

Samtliga bilder är i format 20x30 cm och monterade i passepartoue och ram som är inköpt på Gallerix.

Jag tycker det är kul att sätta lite personlig prägel på hemmet och ha tavlor som garanterat ingen annan har.

Just detta att man kan få en prägel på ett rum eller ett hem, som skiljer sig från mängden, tycker jag är en anledning att hänga upp egna bilder.

Det får också effekten att rummet blir personligt och säger vem du är.

Egotripp tycker jag är helt ok i den egna hemmet, så av den anledningen skall man inte backa.

Dock gäller att hitta bilder man verkligen gillar, och det är svårt bland de egna bilderna eftersom ingen är mer kritisk mot bilder än fotografen själv.

Nej.

Tanken har funnits länge men det har aldrig blivit av. Tycker alltid att jag har bättre bilder på gång.

Fick denna bild utskriven på A1 hos Canon. men sambon tyckte att den var trist. Så den står i en rulle.

Arleklint skrev:
Dock gäller att hitta bilder man verkligen gillar, och det är svårt bland de egna bilderna eftersom ingen är mer kritisk mot bilder än fotografen själv.

Jag tycker det svåraste är att få bilder som passar i sitt sammanhang och samspelar med rummet. Havsbilderna jag har i entrén hade absolut inte gjort sig i TV-rummet och tvärt om. Ibland är det inte de tekniskt mest perfekta bilderna som hamnar på väggen utan dom som harmoniserar bäst till rummet.

timlu skrev:
Jag tycker det svåraste är att få bilder som passar i sitt sammanhang och samspelar med rummet. Havsbilderna jag har i entrén hade absolut inte gjort sig i TV-rummet och tvärt om. Ibland är det inte de tekniskt mest perfekta bilderna som hamnar på väggen utan dom som harmoniserar bäst till rummet.

Absolut är det så! Bilderna skall som jag se det harmonisera med den sinnesstämning man vill uppnå i rummet.

Mest konkret upplevde jag detta tänk när jag sattes att välja bilder bland mina egna till ett "andrum" på en arbetsplats.

Är inte ett vardagsrum lite av samma tänk?

Är det verkligen bara jag som sätter upp ''ofärdiga'' bilder så att de kan mogna. De som är färdiga ger jag bort, känns tjatiga, känns ryckta ur sitt sammanhang, passar bättre någon annanstans eller något annat.

Magnus: Jag är kanske knäpp men jag ser en viss humor i att fotografera en surfare i Knäbäckshusen. ...säg att det var en tillfällighet

Arleklint skrev:
Så kommer det alltid vara. Fråga dig (eller er) istället om ni har något som är bra i stunden.

Du har givetvis rätt. Mankan inte bara vänta på nästa bra bil.

Ens lathet är en annan orsak.

En tredje är att jag tycker att få av mina bilder gör sig på väggen - mina motivval är lite speciella ibland.

Japp, det har jag!

Jag har en av dina (janne) oxå ;-) Storm UTAN fyr!!

Vi bor ganska stort och har många färgglada väggar. Jag har olika serier på olika ställen som "matchar" färgen på väggen (En serie med 3 bilder föreställande vått gräs i motljus (macro-bild) på en grön vägg etc). Bilderna är inramade i enkla svarta ramar med vita pp-t:er och står på s.k. forolister så de är lätta att byta ut när helst man tröttnar!

På väggen ovanför/jäms med trappan håller jag på att fylla upp med inramade foton på barnen, familjen och vänner. Här ska ramarna gärna vara så olika som möjligt och hängas huller-om-bladder! 3 spotlights kommer monteras över dessa bilder.

Kan inte uttala mig för hur det kommer bli i slutändan men just nu ser det lika bra ut som det känns. Man FÅR vara ego i sitt eget hem!!

/mie

mie skrev:
Japp, det har jag!

Jag har en av dina (janne) oxå ;-) Storm UTAN fyr!!

Vi bor ganska stort och har många färgglada väggar. Jag har olika serier på olika ställen som "matchar" färgen på väggen (En serie med 3 bilder föreställande vått gräs i motljus (macro-bild) på en grön vägg etc). Bilderna är inramade i enkla svarta ramar med vita pp-t:er och står på s.k. forolister så de är lätta att byta ut när helst man tröttnar!

På väggen ovanför/jäms med trappan håller jag på att fylla upp med inramade foton på barnen, familjen och vänner. Här ska ramarna gärna vara så olika som möjligt och hängas huller-om-bladder! 3 spotlights kommer monteras över dessa bilder.

Kan inte uttala mig för hur det kommer bli i slutändan men just nu ser det lika bra ut som det känns. Man FÅR vara ego i sitt eget hem!!

/mie

Jätteroligt om du fortfarande har bilden uppe :)

Jag kommer nu att flytta till mindre, bara en tvåa, men jag kommer dock ha sovrum hall och vardagsrum att göra nått av. Varje del har sin sinnestämning...

Sovrum: Vila
Hall: Välkomnande
Vardagsrum: Avkopplat och Inspirationsrikt

Eller hur skulle ni se det?

Hej på er!

Jag har några av mina egna bilder uppsatta, två från Kalmar slott och två fina bilder på mina barn. Annars är det rätt skönt att sätta upp lite annat också. Det är helt okej att ha egna bilder uppe men jag kan känna att det kan bli lite för många.

Men jag kan tipsa om att jag använt gamla utställningsbilder och satt upp på jobbet. Jag jobbar som lärare och klassrummet var lite tråkigt. Till mitt nya klassrum har jag beställt tre stycken 40x50 förstoringar. Det kommer göra skillnad. Det finns säkert andra som kan sätta upp bilder på jobbet.

Jag vill ha mina egna bilder på väggarna.

Nu har jag ingenting, och tycker att alla mina bilder är skit... får vänta tills det går över...

Av och till. För det mesta inte. Just nu inga men har litet funderingar på en svit bilder av gamla timmerhus härifrån Dalarna blandad med bilder från gamla kåkbebyggelsen i Eriksberg och Landala i Göteborg. I så fall skall jag hänga dem på en stor vit vägg som "blivit över" i ett gästhus här på gården.
Får se när jag nu får tid och lust att vässa paspartoutskäraren.
Us

Absolut!
Dels har jag bilder spridda lite här o där i huset, men sen håller jag på att skapa en "fotovägg" med s/v-bilder där de olika formaten o de olika ramarna ska vara själva "strukturen".
Mina bilder finns dessutom på väggarna i de flesta av släktingarnas hem...:) //Liza

Jag hör till skaran som sällan "får tummen ur", därför är det ont om noggrant valda, förstorade och inramade foton på väggarna hemma.

Däremot har vi målat en vägg i hallen med järnfilspån. Detta målas sedan över med valfri vanlig färg. Nu pryds väggen av ett stort antal egna foton som växlar ofta. Enkelt att sätta upp (med en liten magnet som på kylskåpet) och flytta omkring.

Rekommenderas varmt!

//tobias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar