Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har någon lyckats koppla in en NEC-skärm? :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag fick nyss hem min nya dator med ny skärm och allt.

Bruksanvisningen till skärmen:

1. for the pc with DVI signal output: conenct the DVI signal cable to the commector of the display card in your system.

2. for the pc with analog output: connect the 15-pin mini D-Sub to DVI-A signal cable to the connector of the display card in your system.

3. Connect all cables to the appropiate connectors.

Ehhh jaha? Ehm hmmm jaha....fortsätter läsa. incorrect cable connections may result in irregular operation. damage display quality/components of LCD module and/or shorten the modules life.

Jaha....jamen så fint då. Tänk om man var tvugen att bygga sin egen bil när man köper den. Det låter ungefär lika lätt. 1: koppla strömsladd 1 till utgång 3 annars blir det elfel och sätt i allt i "passande" ut och ingångar.

Jag testar, postar jag inget mer det senaste halvåret vet ni vad jag dog av. Modern teknik.

Ps

Medföljde gjorde två strömsladdar som inte passar någonstans.

Ds

Det behövs endast två kablar till en skärm. Strömkabel och signalkabel. Sitter inte strömkabeln fast monterad i skärmen, var nog vanligare förr, så har jag aldrig varit med om annat än att det är en standardkabel, som ser ut som kabeln här:Strömkabel

Signalkablar finns det två varianter av, 15-pinnars d-sub om det är analoga signaler som ska överföras, den ser ut såhär: VGA-kabel

Den andra varianten till datorskärmar är DVI, de ser ut såhär:
DVI-kabel

Det ska vara omöjligt att koppla dessa fel. Enda kruxet skulle kunna vara om du har två utgångar från grafikkortet i datorn, men skulle det inte fungera så är det ju bara att testa andra kontakten isåfall.

AtEase skrev:
Det behövs endast två kablar till en skärm. Strömkabel och signalkabel. Sitter inte strömkabeln fast monterad i skärmen, var nog vanligare förr, så har jag aldrig varit med om annat än att det är en standardkabel, som ser ut som kabeln här:Strömkabel

Signalkablar finns det två varianter av, 15-pinnars d-sub om det är analoga signaler som ska överföras, den ser ut såhär: VGA-kabel

Den andra varianten till datorskärmar är DVI, de ser ut såhär:
DVI-kabel

Det ska vara omöjligt att koppla dessa fel. Enda kruxet skulle kunna vara om du har två utgångar från grafikkortet i datorn, men skulle det inte fungera så är det ju bara att testa andra kontakten isåfall.

Tack!

Jag har hittat utgågnen för strömsladden nu, det var jag som var oteknisk igen. Grafikkortet har två utgångar och jag "tror" att jag har lyckats koppla in DVI-Kabeln. Den som ligger brevid på golvet är den enda med 15 pinnar i ena utgången. Kan man inte koppla in bägge två? :) Jag tycker faktiskt det ser ut som om dom gjort det i manualen. :)

Vissa NEC skärmar kan växla mellan två datorer med en "Input" knapp. Kanske det du ser i manualen?

arneri skrev:
Vissa NEC skärmar kan växla mellan två datorer med en "Input" knapp. Kanske det du ser i manualen?

Njaaa jag vete sjutton. Jag testade det ena uttaget och fick då meddellandet att skärmen kördes i en lägre upplösning, då bytte jag till det andra och fick då 1600 x 1200. Har jag gjort rätt nu tror du? :) Jag känner mej rätt dum här.

Du behöver inte känna dig dum bara för att du inte känner dig hemma bland elektronikgrunkor och sladdar, du har många kompisar i samma båt.

Du gör väl i och för sig "rätt" vare sig du använder den analoga eller den digitala signalkabeln, men normalt kan du räkna med att få bättre resultat om du använder dig av digital kabelförbindelse i dessa sammanhang. Jag förmodar att du fick lägre skärmupplösning när du använde kabeln med 15-pinnars D-sub kontakten?

FlyerOne skrev:
Du behöver inte känna dig dum bara för att du inte känner dig hemma bland elektronikgrunkor och sladdar, du har många kompisar i samma båt.

Du gör väl i och för sig "rätt" vare sig du använder den analoga eller den digitala signalkabeln, men normalt kan du räkna med att få bättre resultat om du använder dig av digital kabelförbindelse i dessa sammanhang. Jag förmodar att du fick lägre skärmupplösning när du använde kabeln med 15-pinnars D-sub kontakten?

Den har jag inte testat än, men den andra kabeln passar i bägge utgångarna på skärmen. Jag tycker att jag har lite "suddig" färg på en film jag testade nyss men jag har vare sig kaliberat än eller ställt in något. Hoppas att det beror på det. :)

Henrik_L skrev:
Njaaa jag vete sjutton. Jag testade det ena uttaget och fick då meddellandet att skärmen kördes i en lägre upplösning, då bytte jag till det andra och fick då 1600 x 1200. Har jag gjort rätt nu tror du? :) Jag känner mej rätt dum här.

1600x1200 låter som en stor skärm? Får du en så bra upplösning så är det garanterat rätt kopplat som det är nu :)

Kalibrering är inget jag gjort på nån LCD-skärm faktiskt, jag skulle nog rekommendera Google på det. Lycka till, hoppas du får så skarp bild skärmen kan ge.

AtEase skrev:
1600x1200 låter som en stor skärm? Får du en så bra upplösning så är det garanterat rätt kopplat som det är nu :)

Kalibrering är inget jag gjort på nån LCD-skärm faktiskt, jag skulle nog rekommendera Google på det. Lycka till, hoppas du får så skarp bild skärmen kan ge.

Thanks! Helt ärligt vet jag inte hur många tum den är på men den kostade iaf över 8000 så den borde då vara bra. Jag fick med kalibreringsverktyg så jag testar väl. :) Det skulle inte vara svårt sa killen som sålde det.

Det är DVI kabeln du skall använda om du har en sådan utgång från grafikkortet, den skickar signalen digitalt till skärmen, VGA utgången skickar signalen analogt och ger sämre prestanda.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar