Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har någon köpt contax N?

Produkter
(logga in för att koppla)

KanonCanon

Aktiv medlem
Är det nån som har köpt denna kamera? Är intresserad att höra några åsikter om den och ifall det var något å ha? Då den skulle komma hade contax några bilder men de blev snabbt bortplockade (något som jag förstår). Sen dess har det varit ganska tyst?

Tror att jag har hört eller läst?? någonstans att Contax modellen du pratar om har fått problem med, CCD plattan heter det väl?? Den motsvara 24X36mm formatet utan någon brännviddsförlängning.
Problemet var nog enligt mitt minne att det var för mycket "brus" i bilden. Philips som är konstruktör av plattan skickade ner experter till Japan för detta problem. Mer vet jag inte, och om jag har helt rätt i mina vaga påståenden??

Kanske svarar någon annan på din fråga som vet mer.

Mvh / Björn

Efter att man har hört alla dessa rykten om denna omtalade kamera i ett par år så var ju förväntningarna höga. Testbilderna som först uppvisades gav mig en liten känsla av att dom kanske hade satsat lite för hårt på att få just motsvarande 24x36 istället för att få en bra bildkvalité.

Visst så är det ju kalasbra att slippa brännviddsförlängningen men inte på bekostnad av bildkvalité. Releasedatumet verkar ju vara minst sagt flytande och flyttas hela tiden framåt så det skulle inte förvåna mig om vi får vänta kanske ett år till innan den kommer ut på marknaden?

/Anders

Bilderna från contaxen var helt jäv...
Tror nästan canon G2 skulle gjort det bättre och den kostar ca 1/10 av priset.

men kanske kvaliteten har blivit bättre sen sist?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar