Annons

Har ett Sigma 18-50mm/2.8. Behöver bytestips!

Produkter
(logga in för att koppla)

loccus

Medlem
Hej! Jag är tekniskt sett dålig och behöver råd. Gillar inte att min är såpass "supervidvinklad". Den skall vara lämplig till porträtt och gatufotografering främst..

Ngr ideér? Det jag har är närmast nyinköpt, vill gärna byta till ngt med samma värde..

Mvh Pia
 
Kanske en Tamron 28-75/2.8 XR Di skulle passa. Har själv haft en sådan och den funkade bra.

Edit: Var några sekunder efter Magnus :)
 
Nån som har koll på hur Sigmas motsvarande (Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro) står sej i förhållande till Tamrons 28-75/2.8 XR Di?
 
Jag hjälper dig inte nu direkt men om du bara zoomar lite så blir de ju ingen vidvinkel alls.
Är inte särskildt bevandrad inom gatufoto men det låter som en lagom brännvidd.
 
Tack för tipsen! Tamron e alltså bättre för mitt syfte än Sigmat då antar jag. Och inte likvärdigt då eller. Du skrev att det jämfördes med det......?



Mvh Pia
 
loccus skrev:
Tack för tipsen! Tamron e alltså bättre för mitt syfte än Sigmat då antar jag. Och inte likvärdigt då eller. Du skrev att det jämfördes med det......?



Mvh Pia

Tamron 28-75/2.8 är likvärdigt i skärpa, om inte bättre...
 
darwin skrev:
Nån som har koll på hur Sigmas motsvarande (Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro) står sej i förhållande till Tamrons 28-75/2.8 XR Di?

Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av skillnaden (även om jag skulle vilja :)), men här finns en jämförelse mellan de båda.
http://www.pbase.com/lightrules/24702875

Värt att tänka på också är att sigman är c:a 2 hg tyngre (behöver inte vara negativt) och har en stor frontlins. Det innebär lite dyrare filter och så sägs det att den kan skymma den inbyggda blixten i vidvinkelläget.

Dock lutar jag själv ändå mot att köpa Sigman... Men det är min peronliga tanke, ingen allmän rekommendation. :)
 
Senast ändrad:
lagus skrev:
Kanske en Tamron 28-75/2.8 XR Di skulle passa. Har själv haft en sådan och den funkade bra.

Edit: Var några sekunder efter Magnus :)

Jag har haft Sigman och bildkvalitetsmässigt står den sig väl mot den Canon 24-70 L jag har nu.
 
Ok. Jag hade innan ett canons 24-80 mm. Den tilsammans med min då canon d60 gav faktiskt fantastiskt fina bilder kvatitetsmässigt. Nu med min nya d20 och sigmats objektiv blir det helt kasst? Fattar ingenting;)
 
Jag har ett Tamron 28-75/2.8. Jag kan tänka mig en bytesaffär om du är intresserad. Jag har börjat funderat på att skaffa lite bättre, ljusstark vidvinkel, som t ex ditt Sigma.

Jag har även skickat ett mail till dig!

// Kjelle
 
Jag har en Sigma 18-50/2.8 på jobbet och har själv haft Tamron 28-75/2.8. Tycker att Tamron optiken är bättre optiskt men sämre rent kvalitetsmässigt, men ändå fullt dugligt. Så en sådan rekomenderar jag stark. Du kan hitta en 28-75 för runt 2500:- och bör väl få runt 3500:- för din 18-50, så då får du pengar över till filter och dyl :)
 
Tamron 28-75/2.8 XR Di helt klart! Om du undrar varför så läs omdömet på cyberphotos hemsida och jämför med omdömet på sigman som är, eller iaf var senast jag kollade, nått i stil med "den är väl okej men kan den mäta sig med tamron" typ.
Jaja.. jag har iaf en tamron glugg och är grymt nöjd.
Har iofs dålig erfarenhet av sigmat då en polare som hade en hade jätte mycket strul med sin som tillslut pajjade. Dessutom tyckte han redan när den var ny att den var dålig att fokusera utzoomad med bländare 2.8, eller rättare sagt att det inte alls blev skarpt.

Så.. Tamron!!!
 
loccus skrev:
Ok. Jag hade innan ett canons 24-80 mm. Den tilsammans med min då canon d60 gav faktiskt fantastiskt fina bilder kvatitetsmässigt. Nu med min nya d20 och sigmats objektiv blir det helt kasst? Fattar ingenting;)

Vad blir kasst? Är du säker på att det inte är något fel på kameran eller objektivet?! Eller blir det kasst för att du inte kan zooma in tillräckligt nära?

Edit: Brännvidden på det Tamron som nämnts motsvarar mer ditt gamla Canonobjektiv än vad ett 18-50 gör. Tamron är nog ett bra val m a o. Sigmas 17-70/2.8-4.5 kan kanske vara intressant för dig också. Två flugor i en smäll, men det ger sämre ljusstyrka ju mer du zoomar.
 
Senast ändrad:
loccus skrev:
Hej! Jag är tekniskt sett dålig och behöver råd. Gillar inte att min är såpass "supervidvinklad". Den skall vara lämplig till porträtt och gatufotografering främst..

Ngr ideér? Det jag har är närmast nyinköpt, vill gärna byta till ngt med samma värde..

Mvh Pia

Såg att du hade en eos 20d. Då borde väl 18-50 funka ganska bra, den motsvarar väl ca 27-75 i småbild. Själv plåtar jag nästan uteslutande med 35, 50 och 75mm med småbildskamera. För gatufoto blir det mest 35 och 50, och 75 är perfekt för porträtt men även för lite mer diskret gatufoto. Som sagt din zoom täcker hela registret som åtminstonde jag använder.
 
Sigma 18-50 "supervidvinklad" ?

På en 20D ger 18-50 inte mycket vidvinkel alls, och den borde väl var helt perfekt för gatufoto ?

Behåll gluggen och köp ett 85/f1.8 istället, då har du ett bra objektiv för porträtt också.

kent.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.