Annons

Har en fråga om filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pillan33

Aktiv medlem
Kanske en dum fråga, men kan man ha hur många filter som helst, förstår själv man inte ska ha alla slags filter på till all slags fotografering, men annars, vad gäller? Finns där filter man absolut inte ska ha samtidigt etc? Hjälp en förvirrad!
 
I regel bör man inte stacka filter på varandra om man inte absolut måste. Ju mer glas emellan ju större risk att det påverkar bildresultatet negatisvt.
Det kan vara allt från reflektioner till ghosting.
Staplar man för många på varandra kan man åxå få svarta hörn (vinjettering), framför allt på vidvinklar är risken för detta stor.
 
Hej! Och tack för svaret, jo det med att det syns svarta kanter i bilderna har jag märkt, har två filter på.. tog ett tag innan jag såg det och hade många sömnlösa nätter innan jag kom på vad sjutton det var, men men.. man lär sig!
 
För mig som fotar med svartvit film är det dumt att ha två filter som tar ut varandras effekt, typ ett rött och ett blått filter, samtidigt. :)

Det största antal jag haft på ett objektiv samtidigt är tre. Närbildslins, softfilter och ett färgat filter. Vingetteringen (som ger mörka kanter på bilderna) slapp jag genom att jag inte använde vidvinkel.
 
Det är det jag är ute efter, vilka filter "krockar" och tar ut varandra? Finns det någon generell regel eller får man prova sig fram?
 
Det gäller bara vid svartvit (film) fotografering, och det finns inga filter som "krockar" när det gäller färgfotografering.
Men man ska inte använda mer filter än det behövs vid tillfället, som det är sagt.

/Henri
 
Okej, lite klokare blev jag, sista fråga bara, uv och skylight, är det ngt man alltid "bör" ha på för o skydda objektivet? Tänker då mest på uv, läste någonstans att till digitalkameror är det egentligen mest onödigt?
 
Om det är en digitalkamera eller ej spelar det väl ingen roll, objektivet kan få sig en törn likväl.

UV-filter är helt genomskinligt, och kan vara bra. Får du en repa på ett uvfilter är det bara köpa nytt för ett par hundra, får frontlinsen på objektivet en repa blir det dyyyrt.

Skylight-filter är lätt laxrosa, och ger en lite lite varmare ton i bilderna. Digitalkamerors automatiska vitbalans brukar neutralisera bort det dock.

/Henri
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.