ANNONS
Annons

Har du också ett standardobjekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har märkt att jag nästan alltid tar en bild av samma interiör när jag ska prova något med kameran. Det är vår glasveranda som får agera objekt; jag vet inte hur många dussin bilder jag har på den!

Hur gör du när du läst om något här på fotosodian som du ska prova eller bara ska prova ett nytt objektiv? Är det något i din omgivning som alltid kommer på bild?

Här är ett exempel på standardobjektet; det var blixtexperiment denna gång.

Per

Bilagor

• blixt-veranda.jpg
    blixt-veranda.jpg
    22.3 KB · Visningar: 770
Vår hund är mitt standardobjekt. Han finns alltid till hands, sitter still på kommando (till skillnad från ungarna) och är en riktig linslus. :)

Riggar upp stativet på balkongen för längre avstånd, för nära avstånd tar jag och gör detsamma men fotograferar ner i blomlådan eller dylikt, där är vyn mer föränderlig.

Jag går alltid en runda på kyrkogården som ligger intill där jag bor. Där har jag mina "referensmotiv"

Har nog inga standardobjekt, skulle vara tjejen i så fall.

Men det förvånar mig att folk inte har listat katter, ungar, solnedgångar, makrobilder på blommor och vad mer man brukar kunna se ett tjog per dussinet.

/Maverick

Mat och tangentbord

Jag drev en tid en blogg-sajt för mobila användare och det var märkbart hur ofta som folks första testbild de postade antingen blev en tallrik med någon maträtt på eller deras tangentbord med datorskärm i bakgrunden med sajten öppen i webbläsaren.

Men det kanske är annorlunda med mobiltelefonmotiv och andra motiv för riktiga kameror. Dessutom kanske det blev en smula teknikorienterat då det handlade om mobil blogging, dvs det attraherade på den tiden det begav sig mest tekniknördar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar