Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har du fått inspiration till en bild från fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie Andersson

Aktiv medlem
...och hur blev resultatet? det skulle vara intressant att se hur du tänkte och se bilden...
Det kanske kan sporra till kommentarer under bilderna?
Ibland inbilldar jag mej att det finns ett visst mått av 'ide-lån'....

Jag tror vi inspireras lite till mans av bilderna här på sidan. Det kan vara en bild som liknar en man själv tagit men inte blev riktigt nöjd med och nästan glömt bort. Sen ser man då denna bilden och börjar fundera över sin egen. "Om man skulle göra ett nytt försök?"
Sen har vi ju "motiv-lånen" eller "motivgemenskapen" kanske man ska säga. T.ex. "Jims träd" :) När Jim berättade var det där fina trädet fanns så blev det lite trafik där om man säger så..:) Då var vi nog alla inspirerade av Jims bilder.

Om jag kan, förutom trädet, hitta nån bild bland mina egna som direkt är inspirerad av en annan får jag ta mig en funderare på.

..inte medvetet ialla fall,typ oj där är samma motiv som Nisse Nikon hade,det måste jag göra nåt av.
Men jag tror däremot att man tar till sig av egna och andras förslag,synpunkter och kritiska granskning av och om en kommenterad bild..
mvh/gunte..

Det finns några mästerliga bilder som jag skall försöka efterlikna under den tid som kommer.

Men jag läger nog inte ut dem här ;-)

Mitt favorittips till de som undrar hur man skall bli bättre som fotograf är att ta en bild du gillar och försök efterlikna den exakt. Granska resultatet och gör om. Och om igen. Oftast lär man sig en del under processen.

Jag blir ofta inspirerad av bilder jag ser på fotosidan. Jag kanske inte går ut för att försöka göra en exakt kopia, men jag har fått inspiration till att göra något i en viss riktning.

Jag tycker det är en viktig del i fotosidans betydelse att vi kan inspireras. Skulle någon inspireras av någon av mina bilder skulle jag känna mig hedrad.

För en som inte är så väldigt skolad eller rutinerad som fotograf så har jag väldigt lätt att bli inspirerad på denna sida. Motiv val, metoder, komposition mm. så det är skitkul.

Hade inte fotograferat fåglar alls innan jag hittade fotosidan.
När jag såg alla fina fågelbilder så var det ingen tvekan om att jag ville plåta fåglar jag oxå.
mycket inspirerande!
"Jims träd" var en slump att jag hittade..men självklart att man skulle plåta den.
finns säkert fler exempel..hela fotosidan är en stor inspirerationskälla.

mvh/Kim

Sista bilden i mitt album "Rally" är inspirerad av en annan bild här på sidan.

Det är självklart att man inspireras, men det är sällan som jag försöker göra en lika dan bild bara för att pröva. Däremot försöker hålla olika bilder i minnet när jag själv ska göra något för att öka på kreativiteten lite.

/Maverick

Inte inspirerats på så sätt att jag uppskattat en bild såpass mycket att jag försökt mig på en egen variant av bilden. Däremot har jag mött en bildtyp på fotosidan, som jag gillar skarp och som jag kommer att försöka ta efter när min teknik håller. Det gäller macrobilder tagna med tele, där huvudmotivet lyfts fram från bakgrunden. Ett exempel finns här - tagen av Torsten S., som i mitt tycke är mästerligt skicklig på denna bildtyp.

Men det fotosidan framförallt gjort är att den har bidragit kraftigt till att utveckla mitt bildsinne och att debatterna i forumen fåtyt mig att tänka efter var jag egentligen står och vad jag tycker. Jag har blivit mer medveten som hobbyfotograf...

mvh Janne

Jag inspireras av saker jag ser i livet...
Ljus på krogen och så vidare...
Hittar jag ett bra nagellack så hittar jag kläder som går med det och så vidare...

En fotograf sa till mig att försök aldrig att ta en bild som andra redan har gjort om du inte kan göra det bättre...

Jag blir ständigt inspirerad av bilder på fotosidan. Att fotografen har sett saker på ett visst sätt, eller kopierat på ett annat osv.

Man blir inspirerad av både vackra och fula bilder. Jag blir inspirerad av andras glöd.

Men en viss bild som jag velat ta på samma sätt har nog aldrig hänt. Jag har nog snarare tänkt att på det VISET vill jag fota, eller i det ljuset. Eller lite mer in på Helenas linje. Att göra en bild bättre än den man ser.

Fotosidan är en ständig inspirationskälla!

Fotosidan inspirerar mig till att ta bilder. Inte en viss typ utav bilder.

Däremot ska jag berätta något som inpirerat mig motivmässigt. Något som jag kanske är ganska ensam om. Jag fick nämligen upp mina gamla frimärksalbum för någon månad sedan. Jag var väl tio när jag samlade på frimärken. Jag minns fortfarande hur vissa frimärken berörde mig på den tiden. Lite nostalgiskt laddad så fick jag massa nya ideér nedskrivna. Har inte hunnit prova någon av idéerna än. Men jag kanske kan rekommendera det...

Dom andra idéerna kommer nog bara hux flux utan att jag vet hur eller varför...

/Rob

Senast ändrad:
Helena skrev:
Jag inspireras av saker jag ser i livet...
Ljus på krogen och så vidare...
Hittar jag ett bra nagellack så hittar jag kläder som går med det och så vidare...

En fotograf sa till mig att försök aldrig att ta en bild som andra redan har gjort om du inte kan göra det bättre...

Fast vad som är bättre är ju subjektivt? Man kan ju lära sig en hel del genom att försöka härma en bild man gillar.

/Maverick

Många svenskar har jobbat som assistenter åt de stora i NY.
Jag tror det var Stellan Herner(?) som jobbade åt Bricitte Lacombe för femton år sedan och han sade att det alltid fanns böcker uppslagna i studion som användes för inspiration.
Hur kan detta vara gjort, kan vi använda oss av det, hur kan det vara ljussatt? Med mera.

Det var fullkomligt naturligt att hela tiden försöka bli bättre och att använda bra bilder som ett steg på vägen.

Visst får man idéer och inspiration från fotosidan, och andra bilder. Droppbilderna t.ex, jag var inte den första och inte den sista heller. Men jag tycker det är kul, att se hur andra utvecklar en bild till en annan.
Jag själv hittar inspiration från andras bilder, och blandar med egna ideér.

Och ofta, detta låter kanske fånigt.. Men då försöker jag att inte vara mej själv.. I en liten del, när jag fotograferar. Visst är jag mej själv, men jag försöker tänka annorlunda än vad jag brukar. Släppa loss mina tankar och ideér, för att inte fastna i samma spår..
Samtidigt kollar jag på andras bilder, och glöd, tänker på vad som behövs för att skapa en annorlunda bild. En bild som jag själv skulle vilja se, och tycka om.
På så sätt tar jag mej vidare i utvecklingen, och vågar testa nya saker..
Blir det inte bra, så blir det inte. Eller tvärtom!!

Musik är också en stor del i mitt fotograferande, har jag en bra skiva igång funkar det oftast bättre.
Musiken och kamera blir ett, där jag är en del som ser till att allt funkar ihop :)
Man skulle nästan kunna se en tråd som går mellan motivet, mej, kameran och musiken.. Då tycker jag det funkar som bäst för mej.

På natten innan jag somnar brukar jag också komma på en massa ideér.. Sen ligger jag och tänker på vad som skulle funka, sen försöker jag utveckla det när jag vaknar.

Ja, nu får jag väl sätta punkt för detta... :)

/Camilla

allimac skrev:
Visst får man idéer och inspiration från fotosidan, och andra bilder. Droppbilderna t.ex, jag var inte den första och inte den sista heller.

Just det ja:) droppbilderna var ju ett annat motiv oxå..men jag ville så klart göra den annorlunda..med mer färger. min droppbild

mvh/Kim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar