ANNONS
Annons

Har du en historia du vill berätta?

Produkter
(logga in för att koppla)

netstorm

Aktiv medlem
Jag har alltid sett fotografi som min stora hobby men aldrig gjort något med bilderna mer än att ge dem till vänner och dela i sociala medier. Nyligen började jag testa på video vilket kändes som en naturlig progression i dagens utveckling men det visade sig snabbt vara en större utmaning. Det räcker inte med en vacker scen, video behöver något mer.

I brist på idéer fick jag rådet att välja en historia jag vill berätta. Ett i grunden klokt råd men som fick mig att ifrågasätta hela min hobby. Finns det ens någon historia jag vill berätta? Om inte, bör jag ens hålla på med video överhuvudtaget?

Kanske går detta att koppla samman med mitt teknikintresse och oanvända prylar. I brist på en historia att berätta så har jag alltid letat andra genvägar. En drönare gav mig nya perspektiv och möjligheter, men när dagen är över så förblir den oanvänd eftersom den var inte ett verktyg i mitt historieberättande - den var hela historien.

Har alla en historia de vill berätta? Har du?

Dom bästa berättelserna är dom man har i sin vardag, saker man gör utan att reflektera över dom som berättelser. Det är lätt att bli besatt av berättandet, att det måste vara nåt speciellt. Allt filmande man gör är i princip bara ett insamlande av material inom ett visst område, som man sedan plockar delar ifrån vid klippningsprocessen till sin film. Det är i klippningen som det magiska händer och berättelsen till slut uppenbarar sig för en!

Med det sagt så är det inte enkelt. Det krävs stor dedikation, tid och mycket övning innan man börjar se hur det hänger ihop och vart man vill komma.

Edit.
1. Man bör naturligtvis ha ett hum om vad det är man vill uppnå reda innan man börjar filma.
2. Det finns inget rätt eller fel i hur man tänker och arbetar, det är väldigt personligt.

Senast ändrad:
Varje bild bär en historia! Eller många historier, egentligen.

Jag skjuter mest fotboll. Ambitiöst hade varje match kunnat sammanställas till en komplett berättelse. Men jag nöjer mig med att varje bild i sig blir en ett underlag till en berättelse där spelarna själva visar och berättar för varandra. För kompisar och föräldrar. För mormor och morfar. Berättelsen om varje bild blir olika beroende på hem som tittar och vem som berättar.

Lite huvudet på spiken. Det är lätt att skaffa verktygen (det behövs bara pengar) men desto svårare att göra något intressant med dem.
Det kanske vore bättre att ha berättelsen först innan man skaffar verktygen. Hur man använder utrustningen kan man lära sig. För många kanske kamerautrustningen är målet men de flesta vill nog egentligen skapa något men distraheras av alla prylar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar