Annons

Har det hänt någon annan...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ischia

Aktiv medlem
Är det någon annan som har varit med om att vilja ta med sig kamera överallt med får då ingen inspiration och så fort man lämnat kameran hemma så upplever man bildmöjligheter överallt?

Man vill då passa på och fota allt när kameran är med men det blir sällan bra bilder. Eller? Någon som har också upplevt detta?

Vad kan det bero på?
 
Visst händer det, ofta! Jag har nästan aldrig med mig kameran, och ser alltid bilder överallt. Men de få gånger jag släpar med mig kameran spontant så blir det nästan aldrig några bilder :)

Jag tror att man tänker anorlunda när man har kameran med sig, självklart helt omedvetet. Som någon slags omedveten spärr när man har kameran med sig. Jag tror också att detta skiljer de som är riktigt duktiga på gatufoto och liknande, att de inte har den här omedvetna spärren.

Men vad vet jag? :)
 
En sak man kan prova när man inte ser några bilder är att börja plåta i alla fall. Ibland sätter det igång något i sinnet som gör att man börjar se bilder...Har provat och faktiskt så kan det fungera.
Fast det funkar ju bara när man har kameran med sig;)
 
Ja, det har absolut hänt! Man ser motivet och svär över sig själv som inte har med kameran. Vilket inte sällan fört tankarna till att köpen en Kompetent, kompaktkamera. Har en kompakt iofs och den har fått åka med i fickan ibland.
 
Låter som gammal hederlig prestationsnoja, pröva att ALLTID ha kameran med så släpper det kanske så småningom - en veckas fotoförbud kan oxå hjälpa !
 
Är det någon annan som har varit med om att vilja ta med sig kamera överallt med får då ingen inspiration och så fort man lämnat kameran hemma så upplever man bildmöjligheter överallt?

Man vill då passa på och fota allt när kameran är med men det blir sällan bra bilder. Eller? Någon som har också upplevt detta?

Vad kan det bero på?


Jag tror att det är en ganska vanlig känsla. Man sitter hemma med sin kamera, siktar och zoomar in tavlor, ”blindavfyrar” och tänker att ”nu skall jag gå ut och ta och låta kameran ta fina bilder”.

Problemet är att det inte är kameran som tar bilden utan det är personen som står bakom som ansvarar för detta. Det är väl någon form av teknikstress som dyker upp när man trots sin utrustning känner att man inte klarar av att fånga något på bild. Inträffar gärna ofta när man har med sig flera objektiv på sina fotoutflykter.

Det gäller att arbeta med sin egen inspiration och ett bra sätt att komma igång är att arbeta mer aktivt med fotografens viktigaste verktyg, d.v.s. anteckningsboken. Om du börjar skissa och skriva ned bildidéer så kommer du säkert få mycket roligare och givande fotoutflykter.

Här får du några förslag:


  • Titta i fototidningar eller på Internet och leta upp bilder som du tycker är bra och som du skulle vilja efterlikna. Fundera lite på vad det är du gillar i bilden och hur du skulle kunna ta något liknande. Gör en liten skiss och skriv ned några stolpar så att du kommer ihåg.
  • Tänk fotografiskt även när du är ute utan kamera. Om du ser någon bildmöjlighet så stanna upp och fundera. Varför är det bra? Hur skall du i så fall rama in bilden? Vilket ljus vill du ha? Skriv ned i anteckningsboken så att du kommer ihåg. Ett annat bra verktyg i sådana här lägen är en tom diaram. Får lätt plats i plånboken och fungerar som din kamerasökare.
  • Gå ut och fotografera former. Gå ut och fotografera men bestäm dig då för att enbart ta bilder av en viss form. Kan vara diagonaler, cirklar, rutmönster eller annat. Detta kan verka tråkigt men är ganska roligt och inspirerande när man väl kommer igång.
  • Begränsa ditt objektivval när du går ut med kameran. Ta enbart med dig ett objektiv ut och om du har en zoom så använd enbart en brännvidd. Innan du går ut så bestämmer du vad du vill fotografera och begränsa antalet bilder du tar.
  • Tänk utanför ramarna! Det finns fågel- och grodperspektiv också. Snart är det tid för alla julmarknader och sådana bilder har du säkert sett i överflöd. Men har du sett någon bild tagen från ett barns perspektiv, då gärna med vidvinkel? Eller uppifrån med tele där man ser borden med varor och människorna som flockas runt dem? Skit helt enkelt i traditionerna!
  • Gör fotoprojekt! Kan vara allt från att dokumentera en hunds morgonpromenad till händelserna på en bussstation.
  • Stressa inte! Den bild du inte får idag fångar du säkert i morgon. Mañana será otro dia.
 
Jag tror att det är en ganska vanlig känsla. Man sitter hemma med sin kamera, siktar och zoomar in tavlor, ”blindavfyrar” och tänker att ”nu skall jag gå ut och ta och låta kameran ta fina bilder”.

Problemet är att det inte är kameran som tar bilden utan det är personen som står bakom som ansvarar för detta. Det är väl någon form av teknikstress som dyker upp när man trots sin utrustning känner att man inte klarar av att fånga något på bild. Inträffar gärna ofta när man har med sig flera objektiv på sina fotoutflykter.

Det gäller att arbeta med sin egen inspiration och ett bra sätt att komma igång är att arbeta mer aktivt med fotografens viktigaste verktyg, d.v.s. anteckningsboken. Om du börjar skissa och skriva ned bildidéer så kommer du säkert få mycket roligare och givande fotoutflykter.

Här får du några förslag:


  • Titta i fototidningar eller på Internet och leta upp bilder som du tycker är bra och som du skulle vilja efterlikna. Fundera lite på vad det är du gillar i bilden och hur du skulle kunna ta något liknande. Gör en liten skiss och skriv ned några stolpar så att du kommer ihåg.
  • Tänk fotografiskt även när du är ute utan kamera. Om du ser någon bildmöjlighet så stanna upp och fundera. Varför är det bra? Hur skall du i så fall rama in bilden? Vilket ljus vill du ha? Skriv ned i anteckningsboken så att du kommer ihåg. Ett annat bra verktyg i sådana här lägen är en tom diaram. Får lätt plats i plånboken och fungerar som din kamerasökare.
  • Gå ut och fotografera former. Gå ut och fotografera men bestäm dig då för att enbart ta bilder av en viss form. Kan vara diagonaler, cirklar, rutmönster eller annat. Detta kan verka tråkigt men är ganska roligt och inspirerande när man väl kommer igång.
  • Begränsa ditt objektivval när du går ut med kameran. Ta enbart med dig ett objektiv ut och om du har en zoom så använd enbart en brännvidd. Innan du går ut så bestämmer du vad du vill fotografera och begränsa antalet bilder du tar.
  • Tänk utanför ramarna! Det finns fågel- och grodperspektiv också. Snart är det tid för alla julmarknader och sådana bilder har du säkert sett i överflöd. Men har du sett någon bild tagen från ett barns perspektiv, då gärna med vidvinkel? Eller uppifrån med tele där man ser borden med varor och människorna som flockas runt dem? Skit helt enkelt i traditionerna!
  • Gör fotoprojekt! Kan vara allt från att dokumentera en hunds morgonpromenad till händelserna på en bussstation.
  • Stressa inte! Den bild du inte får idag fångar du säkert i morgon. Mañana será otro dia.


Tack Anders för lite inspiration! Detta har hänt ganska ofta och det är vissa saker som du nämnt som jag redan gör. Men det var bra att få lite konkreta tips.
Melissa
 
Är det någon annan som har varit med om att vilja ta med sig kamera överallt med får då ingen inspiration och så fort man lämnat kameran hemma så upplever man bildmöjligheter överallt?

Man vill då passa på och fota allt när kameran är med men det blir sällan bra bilder. Eller? Någon som har också upplevt detta?

Vad kan det bero på?

Detta har hänt alltför många gånger.
Skulle kunna bero på att man när kameran är med blir betydligt mer kritisk. Något som verkar som en bra bild när kameran inte är med blir helt plötsligt inte längre lika bra när kameran är med därför att man blir lite mer kritisk, ställer högre krav och analyserar motivet djupare/närmare när det väl blir dags att ta bilden. En tanke bara.

Vill passa på att tacka Anders för de utmärkta tipsen också, det blir något att ta med sig.
 
Haha Jag känner igen mig totalt. Det är ofta jag sitter ich tittar ut genom fönstret och känner att jag ska åka iväg en sväng och fota lite. Sen när jag kommer ut så är det lite som luften går ur mig. :p

Kanske är ett nytt syndrom :O
 
[*]Begränsa ditt objektivval när du går ut med kameran. Ta enbart med dig ett objektiv ut och om du har en zoom så använd enbart en brännvidd. Innan du går ut så bestämmer du vad du vill fotografera och begränsa antalet bilder du tar.
[/list]

Alla tipsen var mycket bra, men det här vill jag särskilt lyfta fram!

Det är så himla lätt att tänka: "Men jag vill ju ha objektiv med mig så jag klarar alla tänkbara situaitoner". Men det blir ofta en spärr att ha för stor valfrihet.

Innan jag rationaliserade ner min utrustning hade jag följande objektiv i min kameraväska: 17-40/4, 35/2, 50/1.4, 85/1.2, 100/2.8 Makro, 135/2 och 100-400/4.5-5.6. Idag har jag 17-40'an och 85'an kvar. Jag märker en avsevärd skillnad när jag plåtar, den tid jag tidigare ägnade åt att fundera över vilket objektiv jag skulle använda och åt att byta objektiv, ägnar jag nu åt att fotografera istället :)
 
Det där känner jag definitivt igen! Helt klart frustrerande när det händer.

Det har kommit många bra tips redan, speciellt Anders inlägg.

De gånger jag verkligen har haft lust att gå ut och fota och sen tappar inspirationen totalt har jag märkt att det ofta beror på att jag bara vandrar håglöst omkring och hoppas att det ska dyka upp nåt intressant. Det händer särskilt ofta när ljuset är "dåligt" (skarpt vitt ljus som jag inte gillar).

Vad som har hjälpt då är att gå mycket saktare och verkligen titta aktivt på alla detaljer. Mönster, färger, former, intressanta människor osv., och som Peter skrev gäller det att komma igång också. När jag är i det håglösa stadiet kommer jag mig ofta inte ens för att ta fram kameran, men när jag väl gör det brukar det ofta lossna lite. Men ibland funkar ingenting och det får man nog acceptera, tror jag.
 
Vad roligt att så många känner igen sig själva i det jag har skrivit.:)

Har någon testat att ta med sig kamera överallt i mer än bara några dagar? Till exempel, minst 10 dagar...och gärna en hel månad. Eller kanske ta fram kamera när man går från t-bana till jobbet varje morgon.
 
Vad roligt att så många känner igen sig själva i det jag har skrivit.:)

Har någon testat att ta med sig kamera överallt i mer än bara några dagar? Till exempel, minst 10 dagar...och gärna en hel månad. Eller kanske ta fram kamera när man går från t-bana till jobbet varje morgon.

Tråden "Pentax över axeln" verkar stämma rätt bra på den beskrivningen. :)
 
Har någon testat att ta med sig kamera överallt i mer än bara några dagar? Till exempel, minst 10 dagar...och gärna en hel månad. Eller kanske ta fram kamera när man går från t-bana till jobbet varje morgon.

Jag har haft med mig en kamera varje dag sedan 2003. Under ett par år hade jag dessutom ambitionen att lägga ut en ny bild på webben varje dag, det blev drygt 650 bilder innan jag la av. På slutet kom bilderna dock allt glesare, och det kändes svårt att inte upprepa sig (eftersom jag hade valt begränsningen att bilderna skulle handla om just kollektivtrafik). Bilderna finns här för den som är intresserad: http://daniel.nordling.nu/vardag/kollektivtrafik/

En god vän har ett liknande projekt, med en ny bild varje dag sedan 2003. Han är dock fortfarande lika aktiv: http://www.janlindahl.se/start.htm (Klicka på "Dagens bild".)
 
Ska precis till Ikea och handla födelsedagspresenter (till mig själv, jippii.), men inte åker kameran med inte :)
 
Jag har nu med framgång testat följande metod: Till "vardags" lämnar jag systemkameran hemma och har med mig en ganska diminutiv kompakt. Så liten faktiskt att jag understundom glömmer att den finns där.

Så när motivet dyker upp och jag tänkar "jäklar nu skulle jag haft kameran med mig" så kommer det (efter en liten fördröjning) - "men det har jag ju faktiskt, längst ner i jackfickan"...
 
Jag har nu med framgång testat följande metod: Till "vardags" lämnar jag systemkameran hemma och har med mig en ganska diminutiv kompakt. Så liten faktiskt att jag understundom glömmer att den finns där.

Så när motivet dyker upp och jag tänkar "jäklar nu skulle jag haft kameran med mig" så kommer det (efter en liten fördröjning) - "men det har jag ju faktiskt, längst ner i jackfickan"...

Och vad hände sedan? Kan du visa oss lite bilder?
 
Jag tog med mig kameran idag och kände mig ganska inspirerad. Kommer snart att ladda upp några bilder...:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.