Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har blivit lite sugen på Mellanformat.

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_C_N

Aktiv medlem
Hej.

Iofs är jag en trevande/famlande nybörjare.
Men destomer jag läser om Mellanformat / Mätsökare, destomer sugen blir jag.

Nu vet jag med mig att inom det närmsta året blir det ingen Mätsökare iaf (dyr).

Däremot undrar jag om någon kan rekomendera någon Mellanformats modell som jag kan hitta billig och begangnad.

Tack på förhand.

Magnus.

Billigt är ju ett högst varierande begrepp, men en kamera som jag tycker är kanonbra är Mamiya 6. Dessutom är den en mätsökarkamera i 6x6 formatet, kanske inte världens vanligaste på begagnatmarknaden men jag har sett några i bra skick med normalglugg gå för 5-6.000kr. Och sett i relation till vad man får så tycker jag det är klart prisvärt.

Tror det är rätt bra med analogt ibland har själv skaffat en Eos 1 från 1989 vilket har en extremt mkt bättre sökare å lite annat än min 400D. En Eos 1 är ju inte riktigt i samma klass som mellanformat men dom har ju likheten att det är analoga i det här fallet.

Det som kan vara lite tråkigt är ju att det kostar en del å framkalla analogt, väntetiden är ju aboslut inget problem eftersom vissa labb fixar det på kanske en 3-4 arbetsdagar från att du beställt filmpåsar men kostnaderna är ju kanske inte så roliga alltid.

Hör runt lite med labb å så om du nu inte ska framkalla allt själv, kan ju rekomendera crimson.se eftersom jag själv väljer å framkalla analogt där, men vet inte om det är bäst, men att det gör ett kanon jobb det är säkert.

Ett alternativ kan ju också vara å låta dom framkalla filmen å sen göra kopiorna själv, finns ju lite olika vägar å gå, men tyvärr så tror jag att dom flesta scannar in den analoga filmen, efter att det framkallat alltså:)

en pentax 67 kan man få billigt. runt 5 tusen skulle man kunna få tag i en sådan med optik för. riktigt fin optik dessutom.

annars måste jag hålla med Jan, mamiya6 är en riktigt fin kamera.

Jag ska sälja en hasselblads utrustning för 7000 och det rä 2 objektiv nästan så jag gråter när jag säljer den. Det är min ögonsten :) Hasselblad är världens bästa kamera i mina ögon om du orka med labb grejjen så är det underbart

De´bara att titta på blocket och fotosidan mm.
Själv är jag sugen på Pentax 67II eller möjligen Fuji GX680:
http://www.blocket.se/vi/12934096.htm?ca=11_s
Problemet jag ser är att dom bör ofta vara slitna eftersom dom oftast har använts av proffs, vad kostar en renovering?
Och hur lätt är det att hitta objektiv till Fuji GX680?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar