Annons

Hantering i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Passar på med en fråga till! Någon som vet vad man kan göra åt felet med thumbnails av videos i Vista? jag får felmeddelande "video_thumbnailer.exe har slutat fungera" när LR ska göra en miniatyr av videofilen, ser på nätet att många får det men hittar ingen lösning.

jag hittade felet, det berodde på quicktime. Får avinstallera quicktime tills buggen är fixad.
 
Ja, då konstaterar jag att jag efter 5,5 år lärt mig något nytt. Det tackar jag givetvis för. :)

Ja fast sakta i backarna nu. I samma ögonblick som du tar bort kortet kommer inte Lightroom att veta var bilderna finns. Lightroom kommer att visa bilderna med ett frågetecken eftersom den söker efter bilderna från där den importerade dem. Om du då flyttar bilderna till någon vettig plats på hårddisken eller på en backupdisk så får du högerklicka på mappen med frågetecken och välja sök katalog eller vad det står. Sedan väljer du fram bilderna där du lagt dem och trycker på OK. Vipps så släcks frågetecknen och du kan åter arbeta med bilderna.
Mvh
JB
 
Nja, när man importerar från ett minneskort så är de enda val man har att kopiera bilderna till annan plats. LR indexerar alltså inte bilderna direkt på minneskortet utan de kopieras först dit du vill, sen indexeras de där.
 
Ja fast sakta i backarna nu. I samma ögonblick som du tar bort kortet kommer inte Lightroom att veta var bilderna finns.

Jag tror att det var underförstått att man väljer att kopiera bilderna till hårddisken vid import från minneskort, vilket alltså Lightroom kan fixa automatiskt åt dig.

(Inte snabb nog...)
 
Ja fast sakta i backarna nu. I samma ögonblick som du tar bort kortet kommer inte Lightroom att veta var bilderna finns. Lightroom kommer att visa bilderna med ett frågetecken eftersom den söker efter bilderna från där den importerade dem. Om du då flyttar bilderna till någon vettig plats på hårddisken eller på en backupdisk så får du högerklicka på mappen med frågetecken och välja sök katalog eller vad det står. Sedan väljer du fram bilderna där du lagt dem och trycker på OK. Vipps så släcks frågetecknen och du kan åter arbeta med bilderna.
Mvh
JB

Givetvis kopierar jag i så fall bilderna från kortet, precis som jag alltid gjort. Annars blir det liksom inte bra. :)
 
Du har givetvis rätt. Som Canon-användare är det dock bara att gilla läget och ta den lilla omvägen via import till hårddisken först. :)

Jag kör Canon sedan många år och har alltid använt Lightroom för att importera mina bilder. Det är bara att koppla in kameran och välja "Import" (om nu inte import-dialogen dyker upp automatiskt).

Canons egna program har jag i stort sett aldrig använt...
 
Jo, jag uttryckte mig minst sagt lite klumpigt. Vad jag ville få fram, kanske i onödan var att man vid importen markerade var man rent fysiskt vill att bilderna skulle ligga. Det är enda gången som Lightroom rent fysiskt "flyttar" bilder. Annars "minns" bara programmet var det skall leta efter bilden och hur jag vill att bilden skall presenteras, det vill säga hur jag "photoshopat" den. Själva bilden ändras därför inte rent fysiskt.
Mvh
JB
 
Jag kör Canon sedan många år och har alltid använt Lightroom för att importera mina bilder. Det är bara att koppla in kameran och välja "Import" (om nu inte import-dialogen dyker upp automatiskt).

Canons egna program har jag i stort sett aldrig använt...

Det ska jag i så fall också göra. Tur att det finns andra Canon-användare som kan leda en rätt i livet. :)
 
Nån som vet om man kan göra två varianter av samma rawbild?
Ibland när man importerat bilderna och gjort lite justeringar i LR så vill jag använda bilden till nått annat utan att förstöra den gamla. Kan man på samma sätt som man kan välja att använda LR justeringar eller inte när man öppnar bilden i ett externt program göra detta för vidare redigering i LR?
Visst kan man exportera den bilden man har till JPG och sedan ta bort alla justeringar och börja om från början men då kan jag ju inte göra om nått i den första bilden om jag skulle få för mig det.
Man kan ju byta namn på rawfilen och importera den på nytt men kan man göra på nått enklare sätt?
 
Nån som vet om man kan göra två varianter av samma rawbild?
Ibland när man importerat bilderna och gjort lite justeringar i LR så vill jag använda bilden till nått annat utan att förstöra den gamla. Kan man på samma sätt som man kan välja att använda LR justeringar eller inte när man öppnar bilden i ett externt program göra detta för vidare redigering i LR?
Visst kan man exportera den bilden man har till JPG och sedan ta bort alla justeringar och börja om från början men då kan jag ju inte göra om nått i den första bilden om jag skulle få för mig det.
Man kan ju byta namn på rawfilen och importera den på nytt men kan man göra på nått enklare sätt?

Virtuell kopia är det du söker efter.
 
Virtuell kopia är det du söker efter.

Jag hoppar in och förklarar lite vad en virtuell kopia är:

När man skapar en virtuell kopia i Lightroom skapar man i praktiken en till datafil som innehåller de värden som ändras i den "nya" bilden. Originalbilden kopieras alltså inte och påverkar inte användandet av hårddisken. Däremot får man en till version av sin bild som man kan redigera fritt. När man sedan exporterar bilden läggs ändringarna i den nya datafilen ihop med originalet och skapar den nya bildfilen.

Virtuella kopior är obeskrivligt bra för oss fotografer.
 
Har en fråga, när jag importerar ett antal kataloger (tex mappen 2010 som innehåller undermappar från hela året) så följer inte alla foton och mappar med. Vad kan det bero på? Har testat göra om flera gånger men LR väljer konsekvent bort vissa foton eller mappar.
 
Har en fråga, när jag importerar ett antal kataloger (tex mappen 2010 som innehåller undermappar från hela året) så följer inte alla foton och mappar med. Vad kan det bero på? Har testat göra om flera gånger men LR väljer konsekvent bort vissa foton eller mappar.

Har du rutan "Don’t Re-Import Suspected Duplicates" markerad? Om du har det; avmarkera den och prova en ny import.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.