Walle
Aktiv medlem
Ja, då konstaterar jag att jag efter 5,5 år lärt mig något nytt. Det tackar jag givetvis för.
Varje dag som jag inte lär mig något nytt ser jag som en bortkastad dag i mitt liv! Så lite min vän
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, då konstaterar jag att jag efter 5,5 år lärt mig något nytt. Det tackar jag givetvis för.
Passar på med en fråga till! Någon som vet vad man kan göra åt felet med thumbnails av videos i Vista? jag får felmeddelande "video_thumbnailer.exe har slutat fungera" när LR ska göra en miniatyr av videofilen, ser på nätet att många får det men hittar ingen lösning.
jag hittade felet, det berodde på quicktime. Får avinstallera quicktime tills buggen är fixad.
Ja fast sakta i backarna nu. I samma ögonblick som du tar bort kortet kommer inte Lightroom att veta var bilderna finns.
Ja fast sakta i backarna nu. I samma ögonblick som du tar bort kortet kommer inte Lightroom att veta var bilderna finns. Lightroom kommer att visa bilderna med ett frågetecken eftersom den söker efter bilderna från där den importerade dem. Om du då flyttar bilderna till någon vettig plats på hårddisken eller på en backupdisk så får du högerklicka på mappen med frågetecken och välja sök katalog eller vad det står. Sedan väljer du fram bilderna där du lagt dem och trycker på OK. Vipps så släcks frågetecknen och du kan åter arbeta med bilderna.
Mvh
JB
Du har givetvis rätt. Som Canon-användare är det dock bara att gilla läget och ta den lilla omvägen via import till hårddisken först.
Jag kör Canon sedan många år och har alltid använt Lightroom för att importera mina bilder. Det är bara att koppla in kameran och välja "Import" (om nu inte import-dialogen dyker upp automatiskt).
Canons egna program har jag i stort sett aldrig använt...
Nån som vet om man kan göra två varianter av samma rawbild?
Ibland när man importerat bilderna och gjort lite justeringar i LR så vill jag använda bilden till nått annat utan att förstöra den gamla. Kan man på samma sätt som man kan välja att använda LR justeringar eller inte när man öppnar bilden i ett externt program göra detta för vidare redigering i LR?
Visst kan man exportera den bilden man har till JPG och sedan ta bort alla justeringar och börja om från början men då kan jag ju inte göra om nått i den första bilden om jag skulle få för mig det.
Man kan ju byta namn på rawfilen och importera den på nytt men kan man göra på nått enklare sätt?
Virtuell kopia är det du söker efter.
Har en fråga, när jag importerar ett antal kataloger (tex mappen 2010 som innehåller undermappar från hela året) så följer inte alla foton och mappar med. Vad kan det bero på? Har testat göra om flera gånger men LR väljer konsekvent bort vissa foton eller mappar.