Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handlovsrem till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Något spökar mycket ordentligt just nu! När jag gjorde om sökningen fick jag upp dem. Första gången fick jag upp helt andra sökträffar när jag sökte på "E1".

Jag har iofs startat om min webbläsare sedan jag provade sist och skyller på det. Kanske är det söndagsmorgonsspöket som bråkar med mig. Nåväl, huvudsaken att produkterna finns där.
 
Leijon skrev:
Funkar det att använda både nackrem och handlovsrem samtidigt, eller måste man välja antingen eller?!

/Mikael

Går...trångt...ska gå... *trycka trycka*...gaaah..ugh.. JAAA! Det gick!

Möjligen har 1DmkII aningen större fästöglor, men som sagt..det går på den modellen.
 
Med min E-1 så följde det med ett litet dubbelfäste för den övre delen av handlovsremmen där man i sin tur fäster nackremmen.

Det är en liten metallbricka som har ett extra hål i.
 
På min EOS 100 har jag en greppförlängare (Canon GR-70) med handlovsrem. Jag provade att montera den på min 350D. Den senare kamerans bottenplatta är mindre så det ser inte så snyggt ut, men det fungerar.
 
Nähe, inte nu heller. Och inget felmeddelande får man. Nån som kan ge ett förslag på hur jag ska felsöka bilduppladdningen?
 
Re: Om man inte har vertikalgrepp..

maxzomborszki skrev:
Sist i serien är Nikon AH-4.

Gör ett försök att skaka liv i tråden (och Max kanske).
Jag greppade nog inte riktigt (hahaha...) om Nikons rem passar en Canon 10D/20D eller inte?
Är ganska sugen på något liknande men är lite reserverad för när man behöver byta objektiv d.v.s. hur mycket jobb det är att få av och på sig de olika konstruktionerna? I praktiken kanske det kvittar eftersom man inte bär omkring på kameran i samma situationer som det byts gluggar "ofta".
 
PMD skrev:
Äsch, bilderna finns här istället:
http://www.sics.se/~pd/EOS-350D_GR-70

Såg ju riktigt bekvämt ut!

Skulle det gå modifiera, så att det ser bättre ut, så att säga? Utan att förstöra nåt såklart.

Ta bort biten som sticker ut, alltså. För det är väl bara det som är "fel" ?

Har letat andra liknande remmar som inte kräver vertikalgrepp, men det verkar inte finnas i Sverige.

Edit: såg nu att greppet inte passade riktigt 100.
 
Godsmack skrev:
Såg ju riktigt bekvämt ut!

Skulle det gå modifiera, så att det ser bättre ut, så att säga? Utan att förstöra nåt såklart.

Ta bort biten som sticker ut, alltså. För det är väl bara det som är "fel" ?
Det är nog inte riktigt värt besväret att fila/såga bort de utstickande delarna. För att det skulle bli snyggt så måste man göra något åt kapytorna isåfall.
Edit: såg nu att greppet inte passade riktigt 100.
Det sitter på riktigt bra och känns stabilt. Det finns dock ingenting som hindrar det från att rotera runt stativgängan (förutom att skruven är hårt åtdragen) så det är möjligt att det kan börja glappa lite. Än så länge har det inte hänt, och om det händer så är det väl bara att skruva åt skruven igen.

Det syns inte på någon av bilderna, men på högra delen av GR-70 sitter en liten pigg som går in i ett litet hål på en EOS 100 när GR-70 är monterad. Den lilla piggen hamnar utanför EOS 350D:s bottenplatta (baktill). Det innebär att den hindrar GR-70 från att rotera åt ena hållet, dvs att rotera med fästskruven. För att hindra GR-70 från att kunna rotera mot skruven så kan man kanske sätta dit nån liten pigg eller nått som hamnar utanför bottenplattan framtill.

PD
 
PMD skrev:
Det är nog inte riktigt värt besväret att fila/såga bort de utstickande delarna. För att det skulle bli snyggt så måste man göra något åt kapytorna isåfall.

Det sitter på riktigt bra och känns stabilt. Det finns dock ingenting som hindrar det från att rotera runt stativgängan (förutom att skruven är hårt åtdragen) så det är möjligt att det kan börja glappa lite. Än så länge har det inte hänt, och om det händer så är det väl bara att skruva åt skruven igen.

Det syns inte på någon av bilderna, men på högra delen av GR-70 sitter en liten pigg som går in i ett litet hål på en EOS 100 när GR-70 är monterad. Den lilla piggen hamnar utanför EOS 350D:s bottenplatta (baktill). Det innebär att den hindrar GR-70 från att rotera åt ena hållet, dvs att rotera med fästskruven. För att hindra GR-70 från att kunna rotera mot skruven så kan man kanske sätta dit nån liten pigg eller nått som hamnar utanför bottenplattan framtill.

PD

Okej..då får jag nog ta och beställa från utlandet.

Det jag menade med att greppet inte såg ut att passa var att greppet på kameran och greppförlängaren inte var direkt lika.

Menmen, jag kanske borde fixa en kamera att ha handlovsremmen på också. ;)
 
Godsmack skrev:
Det jag menade med att greppet inte såg ut att passa var att greppet på kameran och greppförlängaren inte var direkt lika.
Det ser fulare ut än det känns. Höger lillfinger hamnar på greppförlängningen som ger bra stöd. Skarven märker man inte normalt. Man måste flytta upp lillfingret lite för att känna den.

Det här är väl inte förstahandsvalet om man vill ha en greppförlängare, men jag tyckte att det var lite kul att den fungerade så pass bra trots att den är gjord för en helt annan kamera.

PD
 
Höjer denna tråd lite med en annan fråga. Jag vill ha nackremmen och handlovsremmen. Går det och isåfall hur?

/Daniel
 
Japp det går! jag har både handlovsremmen och halsremmen på samtidigt! I bruksanvisningen till BG-E2 (batterigreppet) så illustreras det hur man monterar handlovsrem tillsammans med halsremmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.