ANNONS
Annons

Handlovsrem till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Om man inte har vertikalgrepp..

Den är mycket enkel. Lite neopren och några nylonremmar. En liten plastskruv för att fästa den undre remmen i kamerans stativfäste genom ett hål i remmen. Kostade $14.95 på B&H.

+ Billig
+ Kommer med en liten "bälteskrok"
- Passar dåligt
- Svår att ställa in
- "Snor" stativfästet
 

Bilagor

  • imgp0829s.jpg
    imgp0829s.jpg
    26.1 KB · Visningar: 1,282
Re: Om man inte har vertikalgrepp..

Lite mer välgjord och trevligare. Sitter fast i kamerans undre del genom att man skruvar fast en plastplatta. Skruven i plattan har en ny stativgänga. Runt handleden sitter en "manchett" som är mycket bekväm, men säkert varm på sommaren. Den fästes med kardborrband och ett extra snäpplås i plast för att hålla den stadigt på plats. Kostade $24.50 på B&H.

+ Hyffsat pris
+ Ganska bekväm
+ Har nytt stativfäste
+ Centrerat stativfäste
- Blockerar batteriluckan på D70
- Lite krångligare att få av och på
 

Bilagor

  • imgp0827s.jpg
    imgp0827s.jpg
    25 KB · Visningar: 1,282
Liksom Hakuba så fästes även denna med en platta som skruvas fast undertill på kamerahuset. Dock är inte det nya stativfästet på plattan centrerat under det gamla som på Hakuba. Den är otroligt mycket skönare än Zing och snäppet vassare än Hakuba. Med en tämligen genial lösning kan man lätt justera remmen. Den passar såväl på min D70 som en F80 med batteripack. Det går snabbt att ta av och på tack vara snabblås på remmen. Den sitter inte heller lika högt upp som Hakuba utan bara över handryggen. Dock så kostar den också en slant extra; $59.95 på B&H. I Sverige har jag sett den för 1400:- i butik! Vansinnigt högt pris även för en så bra grej.

Sedan är det klart. Det är ju "fel" märke så det är med risk att bli stenad som jag tar upp den här i forumet. Men det kanske kan vara bra för att förvilla fienden? :-D

+ Skön
+ Lättjusterad
+ Extra fäste för den halsremsögla den "snor"
+ Blockerar inte batteriluckan på D70/F80
- Priset
- Priset!
- PRISET!

Nu är det så att en AT-1 har inte samma grepp som en 20D eller en D70. Om jag får garantier för fri lejd och att jag slipper kroppsliga men kan jag skaka fram tre bilder till när dessa sitter monterade på en modern AF-kamera (läs: min D70) ;-)

De två första vet jag inte om de går lätt att få tag på i Sverige. Letade länge efter generalagent eller liknande, men vände mig till slut till B&H.
 

Bilagor

  • imgp0831s.jpg
    imgp0831s.jpg
    25.5 KB · Visningar: 1,282
Canons E-1, klockren rem om man har vertikalgrepp. Dessutom är den otroligt lik den handlovsrems som Kodak har på sin PRO SLN 14/n. Det skiljer kanske 3mm i urgröpningen som man ser mittenspännet igenom.

Det enda jag inte gillade var att manualen till hur man trär handlovsremmen levererades med batterigreppet och inte remmen, men det kan jag leva med. Blev lite konfunderad i några dagar innan greppet dök på posten.
 
maxzomborszki skrev:

Sedan är det klart. Det är ju "fel" märke så det är med risk att bli stenad som jag tar upp den här i forumet. Men det kanske kan vara bra för att förvilla fienden? :-D


Nu är det så att en AT-1 har inte samma grepp som en 20D eller en D70. Om jag får garantier för fri lejd och att jag slipper kroppsliga men kan jag skaka fram tre bilder till när dessa sitter monterade på en modern AF-kamera (läs: min D70) ;-)

De två första vet jag inte om de går lätt att få tag på i Sverige. Letade länge efter generalagent eller liknande, men vände mig till slut till B&H.

Jag tycker att du skall ha en stor ELOGE för din information Max, trots att du använder ett annat märke än Canon !!

Jag står vid din sida när stenarna börjar vina !
//Axel
 
Damocles skrev:
Det enda jag inte gillade var att manualen till hur man trär handlovsremmen levererades med batterigreppet och inte remmen, men det kan jag leva med. Blev lite konfunderad i några dagar innan greppet dök på posten.

Instruktionerna om hur remmen monteras finns i bruksanvisningen till Eos 1D och 1Ds (till vilka remmen leverades med).

Bruksanvisningarna finns på nätet, men ju st nu hittar jag dem inte.
 
Ok. Eftersom jag fortfarande lever och inte har hittat några avhuggna grishuvuden utanför min dörr eller mötts av stenskurar på väg till pendeln antar jag att jag inte föll helt i onåder och presenterar därför de utlovade bilderna. Jag vet inte om själva bilden tillför så mycket men...

Det var inte riktigt rättvist att prova dessa tre handlovsremmar på en AT-1 då den har alldeles för litet grepp. Jag håller denna kamera på ett helt annat sätt än jag håller mina nya AF-kameror. Det var faktiskt nästan svårt att hålla i den i vissa fall med handlovsremmen på. Och då vill jag inte ens tänka på hur det skulle gå med min pyttelilla Pentax ME (ajjj, fel forum igen ;-)

Zing SLR Action "Steady" Strap

Som synes så sitter neoprenbiten lite tajtare kring handryggen än på en AT-1. Jag provade att sätta skruven i olika hål men det var taskig passform i alla jag provade. Visserligen kan man göra nya hål. Men även på en D70 så sitter den inte särskilt snävt och ger inte så mycket stöd som man skulle kunna önska. Men så var den ju billig också...
 

Bilagor

  • imgp0834s.jpg
    imgp0834s.jpg
    28.7 KB · Visningar: 1,143
Hakuba PH Camera Grip

Om det inte vore för att det är lite omständligt att sätta på sig den så skulle det vara en riktigt trevlig lite pryl. Man blir ju liksom lite handikappad när man försöker pilla runt handledssäkringen med "fel" hand och dessutom har dyr utrustning i den andra.

Jag ser att jag varit dålig att spänna den övre remmen på bilden. Lite mer åtdragen kunde den allt ha varit.

Om man bortser från missen med batteriluckan vilket kanske är annorlunda på en Canon så är det egentligen bara snabbheten att ta av och på som denna brister på. Hakuban är snarare en främst säkring kring handleden än den "handske" som AH-4 är.
 

Bilagor

  • imgp0832s.jpg
    imgp0832s.jpg
    28.2 KB · Visningar: 903
Nikon AH-4

Inte helt oväntat så passar denna som gjord för en D70. Den har lite spelrum och det är för att den även ska passa till de kameror som har batteripack eller de stora som till exempel F5, men det är inget som stör.

Liknelsen med handsken funkar väldigt bra med denna. Man sticker bara in handen i hållaren och spänner åt remmen så sitter den fast.

Men priset! Kanske går den att hitta billigt på eBay? En tjej jag pratade med i USA hade köpt sin för några få dollar i en fyndlåda i en kamerabutik. Lite tur kan man få ha ibland.

Jag kommer väl träffa min kompis med all Canon-utrustning snart och får då kanske tillfälle att testa dessa remmar på hans 20D om minnet inte sviker mig helt. Skulle jag komma fram till något väsentligt som påverkar handhavandet hör jag av mig.

Förhoppningsvis så gav detta lite mer info till alla som inte vill ha ett batteri-/vertikalgrepp på sin kamera men ändå fluktar åt handlovsremmaranas håll. Tack för alla positiva kommentarer.

PS. Ursäkta den urbleka askgrå modellen i bilderna. Han mottager tacksamt ekonomisk hjälp för att åka till soligare land snarast :)
 

Bilagor

  • imgp0835s.jpg
    imgp0835s.jpg
    29.1 KB · Visningar: 878
Jeppe skrev:
Ja? Den lär väl oxå ha fäste undertill för remmen..konstigt vore det annars.. finns säkert någon med en BG-E1 som kan bekräfta detta.

Jodå, jag har själv en sådan och den har fäste undertill (en urgröpning med en "pinne" över).
Vet någon var man kan köpa E-1 (hittar den varken på Scandinavian Photo eller Cyberphoto)

/A\
 
Senast ändrad:
andreasc89 skrev:
Hur hittade du det? Jag sökte på E1 och E-1 på båda företagen, hittade inget.
Hmmm... Intressant, jag provade också att söka på dessa två och de verkar minst sagt ha trasigt söksystem om de inte hittar artiklar med sökordet i artikelnamnet.

Bättre gick det när jag sökte på "rem" eller "Canon rem".
 
E1 gav träffar på båda webplatserna (sökrutan på startsidan)

5:e raden i produktlistan hos scandinavian

och längst ned nästan, under systemkameratillbehör på Cyberphoto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.