Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla i Tyskland ?

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Har kollat på priser i Tyskland. Priserna ligger betydligt under dom lägsta svenska priserna ex Nikon diaskanner för 6300 svk Nikon D100 för 20 000 kr. Går då i funderingarna att handla där på internet. Är det någon som kan ge tips eller råd.

Thomas

Här kommer en annan..

www.ac-foto.com

Jag handlade där för ett tag sedan. De är mycket bra att ha att göra med. Snabba på att svara via mail, bra leverans (tar ca 1 vecka) och som sagt har bra priser. Dessutom är deras lager stort så oftast finns grejorna hemma för leverans omgående. Jag beställde själv ganska mycket därifrån för bara några veckor sedan. De hade i princip allt hemma utom ett vidvinkelobjektiv som levererades några dagar senare. Så ac-foto rekommenderar jag gärna om du har tänkt handla i Tyskland.

Tips/råd?

De råd jag kan ge dig är att maila in din beställning istället för att "lägga varor i varukorg". Fördelen är att du får en personlig service och har hela tiden koll på att beställningen blir rätt.

När det gäller frakten så finns det olika att välja på. Har för mig att två av de är förskottsbetalning medan den tredje heter "C.O.D." dvs Cash On Delivery. Då betalar du summan..antingen i SEK eller i EUR hos din bank när du fått varorna levererade. Det är den dyraste frakten, men också den som jag tyckte kändes bäst. I mitt fall kördes grejor ut "till dörr" av "Adena Picos".

Senast ändrad:
Vad kostar frakten?

Vad tog dom i frakt på dom olika sätten?
C.O.D verkade intressant och tryggt. Vad kostade de.

Re: Vad kostar frakten?

TxT skrev:
Vad tog dom i frakt på dom olika sätten?
C.O.D verkade intressant och tryggt. Vad kostade de.

Det beror på hur stor och utrymmeskrävande din order är förstås. Min frakt gick på runt 900 SEK. Men då var orden också stor med ett skrymmande paket. Du kan iallafall lugnt räkna med att kostnaden för din frakt är mindre än 900 SEK. Mer än så kan jag tyvärr inte säga.

Jag ska kolla upp de exakta priserna jag fick för de olika fraktsätten. Då kan du iallafall se hur mycket det i mitt fall skiljde mellan de.

Återkommer...

Fraktkostnader

På AC-Foto (som nämnts tidigare i denna diskussion) finns det en funktion som räknar ut fraktkostnaderna beroende på hur mycket du har handlat för och var du bor.

Så nu har jag kollat upp lite mer exakt..

Enligt det "bekräftelsemail" jag fick efter min beställning så erbjöd de TVÅ typer av frakt. Dels något som kallas för "UPS Payment in Advance", vilket innebär att du förskottsbetalar grejorna innan de skickas till dig. För min del skulle det ha gått på 43,35 EUR. I svenska kronor blir det 416.

Det andra sättet är att betala först när du får varorna levererade. Det heter "UPS C.O.D." och gick i mitt fall på 81,85 EUR, vilket är 752 SEK räknat på dagens valutakurs. Något mindre än vad jag hade för mig alltså.. :=)

Nu vet jag inte om mitt fall var ett undantag. Jag valde ju C.O.D som fraktsätt och skulle då alltså normalt sätt betalat först när varorna blivit levererade. Men så skedde inte i mitt fall. Istället ringde personal från Sturups flygplats och berättade att de hade mitt paket där. Istället för att köra ut paketet direkt ville de att jag först skulle överföra beloppet till ett av deras kontonr. Troligtvis var det ett undantagsfall eftersom ordern var väldigt stor. Mindre summor antar jag betalas som "postförskott" eller liknande.

Men som sagt..jag rekommenderar ac-foto mer än gärna. Jag funderar faktiskt just nu själv på att lägga in en ny, lite mindre beställning i dagarna. Jag ska kolla "din" länk för jämförande priser..men eftersom jag vet att ac-foto sköter sig och håller bra priser så finns det egentligen ingen anledning att lägga in en beställning hos någon annan tysk handlare.

Senast ändrad:
Oftast billigast

Ac-foto är oftast billigast om man kollar med prisjämnförarsidan. Tack för all värdefull info angående tysklandhandel.

Thomas

Japp, jag testade också att jämföra priserna på sidan du länkade till. AC-foto håller mycket bra priser!

Lycka till med ditt köp!

Kan också rekommendera AC-Foto!

Har dock aldrig beställt via postorder, har handlat direkt i affären i Aachen. Klart värt ett besök om man har vägarna förbi. De har alltid haft grejorna på lager (kan ändå vara bra att kolla via mail ifall man ska dit), och i vissa fall har priserna varit lägre än vad som angetts på deras hemsida. Mycket trevliga och vet vad de håller på med.

Staffan

Givetvis får du öppna paketet innan du bekräftar att du har tagit emot det med en namnteckning.

Verkligt Ex.
Telia köper en pall datorer från Dell.
Killen på Telia räknar antal kolli och kontrollerar att den lösa påskriftslappen har samma paketnummer som paketen på pallen. Skriver på.

När sista lådan på pallen lyfts av så är den märkligt annorlunda i vikten. Den öppnas direkt och här finns packmaterial och lite sten. Lådans tejp var snittad med rakblad på undersidan.

Först bör datorn packas ner hos Dell (Irland tror jag). Packas på pall för flyg. Avlastning i Danmark. På lastbil till central. Ny lastbil till Sverige till ny central. Från central till kund.
Var försvann den datorn? Och vem kan bevisa det?

Det slutar med att Dell tar smällen och skickar en ny dator.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar