Annons

Handla i New York

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne2

Medlem
Planerar att göra en semesterresa till New York. Funderar på att köpa ett par objektiv till min Nikonkamera. Tar gärna emot goda råd. Bra butiker? Hur är prisnivån jämfört med Sverige? Vad skall man tänka på så man inte blir lurad.? Behöver man betala tull?
Hälsn Janne
 
Bäst är Adorama och B&H. De drivs av ortodoxa judar och är därför stängda på fredagar. På helgerna är det fullt med folk i butikerna. Gå dit på en vardag om du kan.
Priserna kan du se på deras webbsidor. Tänk på att det tillkommer sales tax (7%). De är mycket hederliga, du blir inte lurad. Adorama är kända för att vara mycket generösa med returer. Du kan i princip köpa prylarna och fota i ett par dagar och sedan gå och lämna tillbaka dem och få tillbaka alla pengar.
Normalt har de samtliga Nikons objektiv i lager. Det mesta är faktiskt inte så mycket billigare. Om man är företagare och kan dra av momsen kan man lika gärna handla i Sverige.
Du ska betala tull när du kommer till Sverige, men sanningen är att risken att du blir kollad är närmast obefintlig om du promenerar genom tullen på sidan för dem med inget att deklarera, om du inte ser ut som en nerdekad yrkeskriminell. Om du blir kollad är det dessutom minimal risk att tullaren fattar att du har nya kameraprylar som du borde betala tull på.
Exempel: Jag fick en gång ett postpaket från USA som innehöll ett nytt objektiv för över 10 000 och en whiskyflaska. Det fastnade i tullen. Jag fick betala alkoholskatt, men varken tull eller moms på objektivet, vilket hade blivit avsevärt dyrare än alkoholskatten.
 
B&H och Adorama

Hej, har handlat på båda Adorama och B&H flera gånger. Båda affärerna är mycket bra och väl värda ett besök. Framförallt B&H är en rätt speciell shopping-upplevelse. Butiken är ofantligt stor och har en mycket sofistikerad internlogistik och kösystem som du snabbt blir varse. Några saker att tänka på är:
- Priser jämför du enklast hemifrån innan resan. Kolla på http://www.bhphotovideo.com och http://www.adorama.com.
- Till priserna kommer sales tax att läggas. Har för mig att den är på 8,75% i NY.
- Jag har aldrig på något sätt blivit lurad i någon av dessa butiker. Tvärtom är de mycket seriösa och serviceinriktade.
- Något som du kan behöva läsa på lite om är vilka garantier som gäller utanför USA för de saker du ämnar köpa. Jag har aldrig helt förstått vad som gäller för Nikon kameror och objektiv.
- Jag har också blivit erbjuden att köpa till någon slags extra försäkring/service från butiken, men har alltid tackat nej. Tror bara den gäller om du skickar dina saker på reparation i USA, så den blir kanske svår att använda i praktiken.
- Jag har alltid satt av tid att noggrant testa igenom de prylar jag köpt innan jag lämnar NY för att undvika några uppenbara garantiärenden.
- Båda butikerna har rätt märkliga öppettider. Kolla på webben i förväg så att du inte blir besviken. Har för mig att de normalt stänger lunchtid på fredag och har stängt på lördag. Söndag är öppet. De stänger vanligtvis för judiska högtider.
- På B&H måste du följa deras köprinciper. Dom har ofta olika köer beroende på om du vet exakt vad du ska köpa eller om du behöver råd och har lust att klämma och känna på det du tänker köpa. Om du ställer dig i fel kö kan du räkna med en utskällning... Det finns oftast gott om folk runt i butiken som du kan fråga om hur du ska göra.
- Jag har aldrig betalt tull på något jag köpt i USA vid resa, men troligen så borde man det... Om du köper något per internet från USA så åker du oftast på att betala tull, moms och en administrativ avgift. När du har betalt allt detta så har är det oftast inte billigare att handla i USA längre... Tullverket har bra info på nätet om vad som gäller.
 
Calumet

Det finns en tredje butik, Calumet, som ligger på Manhattan 22 W. 22nd Street.

Där köpte jag mitt Canon 400 5,6, jag kollade med både B&H och Calumet nån vecka innan jag reste dit om de hade de objektiv jag vill ha, Calumet tog hem 400:an tills jag kom dit, även de är väldigt seriösa.

http://www.calumetphoto.com/


Men även B&H är klart värt ett besök.
 
Senast ändrad:
När jag handlar från B&H brukar jag låta dem skicka grejorna dit jag är i USA. Då slipper jag åka ner på Manhattan och behöver dessutom inte betala sales tax heller.
 
Hej, vad jag förstår vill inte butiken skicka varor till en hotelladress. Vet du något om detta?
/Janne

Adorama kan sända till hotell, om kunden kan garantera att hotellet har en receptionist tillgängliga att teckna paket och hålla dem ordentligt.
Du är välkommen att maila mig: [email protected] för mer information

Helen Oster
Adorama Camera Kundtjänst ambassadör
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.