Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla från KEH med e-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Kan man handla därifrån och betala med Swedbanks e-kort?

Det stod att dom ville ha kopia av kortet faxad eller mailad och det blir ju lite konstigt, klart man kan ta en skärm-bild men godkänner dom det?

Är det normalt att skicka en bild av både fram och baksida på sitt visa-kort?

//David

Vad säger banken om man blir lurad? Det brukar ju heta att man ska behandla kortet som en värdehandling och inte vara oaktsam. Skicka omkring bilder på kortet tillsammans med ID-kort känns lite skumt.

Enda gånger jag tidigare fått frågor om bilder och bank/id-uppgifter har varit i samband med såkalalde Nigeria brev.

Skulle aldrig skicka en bild på mitt kort varken fram eller allra minst på baksidan (ccv är ditt enda skydd). Att sen skicka med ID kort verkar lite som att låna ut sina husnycklar till närmaste uteliggare och ge han en vägbeskriving till huset.

Nä ge dig inte i kast med "affärer" som inte kan följa gängse rekommendationer om hur transaktioner bör genomföras.

Att butiker gör en vettig säkerhetskontroll genom att be att få se såväl kontokortet som id-kortet är nog precis att "följa gängse rekommendationer". Så gör fysiska butiker och givetvis är det bra (för den som äger kortet, men inte för bedragare) att seriösa e-butiker också gör så.

Tror man inte butiken (såväl fysisk som e-dito) är seriös ska man givetvis inte visa upp sitt kort -- då ska man inte göra affärer med den öht.

Hur man ska göra med Swedbanks e-kort vet jag tyvärr inte. Har du frågat banken?

Men att skicka uppgifter med mejl är väll knappast en vettig säkerhetskontroll?

Nu har jag bara haft mitt visa-kort i några veckor men jag tänker inte lämna ifrån mig det varken i fysisk butik eller på internet, innan hadde jag ett kort som bara funkade i online-terminaler så det var ju värdelöst utan pin-koden.

Hadde Swedbank Maestro-kort och då blev e-kortet till ett Mastercard och det funkade bra att betala med, aldrig nått krångel men så var det heller aldring nån som frågade efter en bild på det.

Senast ändrad:
ErlandH skrev:
Nej, det är just därför butiken även vill se en bild av kortet och av id-kort.

Jag menade att skicka bilderna som visar bank/id-uppgifterna med mejl, eller menar du att jag ska åka dit personligen och visa upp dom?

Nu har jag skickat en fråga till swedbank:

"Hej, jag undrar vad banken har för åsikt när det gäller att vid kort-betalning på internet även skicka med bild på Visa-kortets fram och baksida?

Jag använder normalt e-kort men men nu är det en butik som vill ha kopior på kortet plus körkort. Vet en, i det här fallet, amerikansk butik vad ett e-kort är? Finns det nån sida på engelska som jag kan hänvisa till?

Mvh David Granberg"

Hoppas jag får svar innan KEH hör av sig.

Fick det här svaret:
"Jag hade varit mycket restriktiv med att lämna ut en kopia på mitt visa kort." ..... "Hoppas att det löser sig, men jag hade inte lämnat ut både körkort och visa kort till någon."

Så hur gör ni som handlar mycket utomlands? Skaffa extra kort och konto med bara lite pengar på?

Uppenbarligen har du en bankman som alltid använder kontanter när hen handlar.

För övrigt brukar min bank vilja byta ut mitt kontokort varje gång jag varit i Sydafrika och handlat i fysiska butiker. Däremot har de aldrig haft synpunkter om nån ökad risk när jag handlar på webbshopar i olika delar av världen.

Vad händer om nån använder mitt kortnummer för att köpa en massa skit då? Står banken för det?

Kanske bara jag som blivit paranoid av att ha en pappa som jobbar på Arlanda. Man kanske bara ska spela dum och säga att "det hadde jag ingen aning om" när nån har tömt kontot och banken undrat varför jag skickar omkring bilder på mitt kort på internet.

ErlandH skrev:
Att butiker gör en vettig säkerhetskontroll genom att be att få se såväl kontokortet som id-kortet är nog precis att "följa gängse rekommendationer". Så gör fysiska butiker och givetvis är det bra (för den som äger kortet, men inte för bedragare) att seriösa e-butiker också gör så.

åå nej inte när det gäller transktioner över nätet där finns det andra sätt att lösa det på.

Ex. använda sig av någon av de godkända transaktions lösningar som finns och används. Inget krångligt alls att implementera.

Att lämna ut sin CCV eller CCV2 till nån är ett säkert sätt att bli av med pengar och samtidigt lär du få mycket svårt att hävda att du inte varit oaktsam med kortet.

I butik ser du ju (oftast) hur dom hanterar det.

David G skrev:
Vad händer om nån använder mitt kortnummer för att köpa en massa skit då? Står banken för det?

Kanske bara jag som blivit paranoid av att ha en pappa som jobbar på Arlanda. Man kanske bara ska spela dum och säga att "det hadde jag ingen aning om" när nån har tömt kontot och banken undrat varför jag skickar omkring bilder på mitt kort på internet.

Skulle tro att det blir svårt om du lämnat ut din CCV kod. Den är ju till för att skydda dig mot just internetbedrägerier.

David G skrev:
Ja, så länge det inte finns en köpnota med din autograf på lär den göra det.

CalleStahl skrev:
åå nej inte när det gäller transktioner över nätet där finns det andra sätt att lösa det på. Ex. använda sig av någon av de godkända transaktions lösningar som finns och används.
Nej, det finns inga andra sätt. Att en bedragare kan komma över ditt kortnummer och ccv är ju grundproblemet. Genom att nätbutiken ber dig bevisa att du har det fysiska kortet och dessutom rätt id stoppas denna typ av bedrägerier.

Hej!

Jag har nyttjat mitt e-kort friskt under många år och stött på en del ställen som först nekat men sen efter mindre förklaring av vad e-kort är så har det löst sig många gånger.

Har inte handlat från KEH så där vet jag inte hur det går, men du skulle ju kunna försöka med att bifoga länken till Swedbanks förklaring av vad e-kort är på engelska så kanske dom mjuknar lite.

Om inte länken funkar just nu så gå in på Swedbank's hemsida och leta på info om e-kort, på höger sida finns sedan en länk till samma info på engelska.

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,135189_m109_m44_76683,00.html

Leif

leffe06 skrev:
Hej!

Jag har nyttjat mitt e-kort friskt under många år och stött på en del ställen som först nekat men sen efter mindre förklaring av vad e-kort är så har det löst sig många gånger.

Har inte handlat från KEH så där vet jag inte hur det går, men du skulle ju kunna försöka med att bifoga länken till Swedbanks förklaring av vad e-kort är på engelska så kanske dom mjuknar lite.

Om inte länken funkar just nu så gå in på Swedbank's hemsida och leta på info om e-kort, på höger sida finns sedan en länk till samma info på engelska.

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,135189_m109_m44_76683,00.html

Leif

Tack för länken, den hadde både jag och personen på swedbank missat.

Vet inget om KEH men...

BHPhotoVideo gör det när man handlar med ett kort för först gången. Så förfarandet i sig är inget konstigt. Helt enkelt ett sätt för dem att se att du verkligen innehar kortet och inte bara uppgifterna. En annan "säkerhetsak" är att de ofta bara vill skicka till samma adress som kortinnehavarens.

Hmm, tog nog fel, blandade ihop med andra net-handlare. Har dock handlat med KEH ett flertal ganger, aldrig mailat bilder av kreditkort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar