Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla från Hong Kong Ebay?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har provat HK några ggr men de e jobbigt om det blir strul med felleverans eller liknade.
Sedan kommer moms och sån´t oxå.
Det är bättre att handla från något EU land, då e allt enklare och det känns säkrare oxå.

Delar helt den uppfattningen. Smågrejor, som kan bli löjligt billiga från Kina kan man förstås alltid köpa. Jag slarvar till exempel lätt bort linsskydd (en liten egenhet jag har) och då kan man utan vidare köpa ett litet buffertlager med sådana från Kina för en tia styck eller så. En OmniBounce(tm)-kopia för 18 kronor går också an. UV-filter och Polfilter för 30-40 kronor etc.

Skulle jag köpa en ny D300s i Kina... ? Njae. Finns ju affärer i Holland och England i så fall. Förra kameraköpet blev Tyskland bättre, men det var ett par år sedan.
 
Frånsett att det är olagligt i största allmänhet är det väldigt viktigt att tänka på att om man skriver ned värdet och paketet kommer bort eller skadas så får du bara ersättning för det angivna värdet. Inte så kul att köpa en pryl för 25 000, ljuga att den är värd 1000 och så mosas den på vägen och du får en tusenlapp i ersättning. (Men givetvis är det rättvist att det är så)

Själv nöjer jag mig med att handla inom EU, räknar man ärligt går det ofta att göra bättre affärer här. T.ex. köpte jag för några år sedan ett nikon 70-200/2,8 VR får åtskilliga tusen mindre än scandinavian photo via en italiensk näthandel (minns inte vad den hette, ingen skumraskfirma). Så det lönar sig att leta.

Däremot är tullen inte omöjliga åt andra hållet heller - om man är ärlig. Köpte en gammal skylt av en norrman för några hundralappar men han fattade inte detta med tull och moms och skrev 2000 kr eller så som försäkringsvärde och deklarerade som maskindelar (det var väl det det var för 100 år sedan). Jag fick betala dubbelt så mycket till tullen som till norrmannen. Men en utskrift av en avslutad tradera-annons av en liknande skylt (för att visa det ringa värdet) och ett brev från norrmannen att han skrev fel gjorde att tullen betalade tillbaka allt. Men detta handlade inte om fiffel ut helt enkelt att det var feldeklarerat.
 
Senast ändrad:
Någon som kan länka Hong Kong's Ebay (går säkert att googla, men orkar inte ödsla tiden) och svara på mina frågor ovanför?

Inte fan vill jag betala 25% tull eller vad det var, så vilken hemsida ska jag köpa ifrån för att det ska vara så billigt som möjligt?

Aleeex, ärligt talat, om du inte ens orkar leta reda på seriösa säljare, ta ordentligt reda på hur import från länder utanför EU fungerar, inte är intresserad av att betala de avgifter och skatter du måste räkna med att få göra och dessutom vill vara helt säker på att inte bli lurad. Då ska du under inga omständigheter handla från utlandet!

Trygga köp gör du hos välkända svenska handlare, det finns gott om sådana. Då gäller även garantin och du kan åberopa den utan att sända dina grejer tillbaka halvägs över jordklotet (vilket du antagligen inte skulle göra, ett "garantifel" kan snabbt äta upp din besparing)

Jag köpter ofta olika saker från utlandet, många olika länder jorden runt. Men det kräver engagemang och kunskap om man inte vill bli lurad eller i slutändan betala långt mer än man tänkt sig.

Att slippa betala moms och tull är lite som att vinna på en trisslott, det händer, men man vet aldrig i förväg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.