Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla från Hong Kong Ebay?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var det länge sedan du fick din leverans? När jag fått paket med fedex har tullavgift och moms kommit brevledes i efterhand som en glad överraskning.

Du hade rätt, jag fick en faktura på ca. 660 kr ... det vår mer än en månad efter leveransen! Men sammanlagt blev det ändå mycket billigare och T-dimension är mycket trevliga och professionella som jag inte kan säga om Simplylectonics!
 
Jag köpte min Sigma 1500mm Macro från www.t-dimension.com (dom säljer även via ebay) och fick den igår efter 3 dagar. Inga problem och väldigt trevligt och snabb respons från dom när jag emailade och undrade innan och även efter köpet.

Rekommenderas!

Undra mig over de priser dom har...

Jag titta på Nikon och de tar ca 32000 Svenske kr for en D3 + tull och frakt....

Hos kameradoktoren koster det 35000 inkl moms.

Något som inte stämmer I hong Kong?
 
Undra mig over de priser dom har...

Jag titta på Nikon och de tar ca 32000 Svenske kr for en D3 + tull och frakt....

Hos kameradoktoren koster det 35000 inkl moms.

Något som inte stämmer I hong Kong?

Och cyberphoto tar 44990kr för samma kamera och scandinavianphoto tar 44895kr så jag undrar vart felet ligger :)
 
Om jag tar denna som ex.

Nikon AF-S Nikkor 400mm f/2.8G ED VR

Med kurs från forex koster den 68500 - tull och moms.

Samma objektiv koster 67500 + moms hos kameraktoren.

Så om inte man skal drag moms från Hong Kong prisen, kan jag inte se det skal kunna lönne sig och köpa där.

Eller kanske det inte er billigt och handla der?
 
Eller så är det just det objektivet som är undantaget som bekräftar regeln? Jag betalade 2400kr för mitt Tamron 90/2,8 Macro, det kostar minst 4700kr här hemma.

Det gäller även min Sigma 150 macro ;-) ... alltså, man ska köpa det som är väsentlig billigare annars är det ingen idé att HKköpa ;-)
 
Hej,

Jag är intresserad av att veta ungefär hur stor risken är att åka på tull och moms om man beställer ett objektiv från Hong Kong via eBay. Jag har beställt mycket smågrejer filter, batteri osv utan problem, men objektiv är ju lite tyngre och kanske gör att tullen får upp ögonen.
Jag räknar med att säljaren skriver gåva samt värde $20 på paketet.

Är det någon som har åkt på tull under dessa omständigheter?
 
"Jag tänkte gå till ICA och sno en snickers efter lunch, nån som kan uppskatta hur stor chansen är att jag åker dit?"
 
Mycket givande svar Per.

Var vänlig låt bli att svara om du inte kan tillföra något till diskussionen.
 
Mycket givande svar Per.

"Jag tänkte gå till ICA och sno en snickers efter lunch, nån som kan uppskatta hur stor chansen är att jag åker dit?"

Var vänlig låt bli att svara om du inte kan tillföra något till diskussionen.

Jag tycker att det var ett alldeles ypperligt svar! Ni frågar om sannolikheten att behöva betala lagstadgad moms då man köper varor utanför EU och fick det svar ni förtjänade. Jag tycker att man ska spärra denna typ av trådar på forumet, precis som man spärrar trådar i andra forum som handlar om vart man kan ladda ner piratkopierade program. Vill man chansa med en beställning från ett icke EU land för att slippa undan momsen är det upp till var och en, men var medveten om att det inte är lagligt. Sedan behöver vi inte ha denna typ av diskussion här!

Det mest ironiska vore väl om någon av er som köper från ett icke EU land skulle få betala moms för att ni skyltat med era namn och avsikt här på forumet!
 
Svaret hade absolut inget med frågan att göra och var därför allt annat än ypperligt.

Jag hittar inget i mitt inlägg som bryter mot forumreglerna däremot ett par tre punkter som ditt inlägg bryter mot ("driv diskussionen framåt", "håll er till ämnet", "respektera andras åsikter")


Jag kan däremot hålla med om att jag kanske förtjänade svaret från Per då jag faktiskt själv tycker att tex piratkopierade program osv inte ska diskuteras på ett seriöst forum. Detta borde ju även innefatta import från icke Eu-länder utan avsikt att betala moms/tull. Jag gjorde dock inte den kopplingen när jag skrev frågan även om det var det frågan handlade om. Tänker långsamt ibland...

Jag ber självklart om ursäkt till alla de hederliga personer som tagit illa upp.
 
Jag har en alldeles dagsfärsk erfarenhet av ett Ebay-köp.
Köpte ett objektiv via Ebay UK med leverans från Hong Kong. Priset var 6300:-. Säljaren skickade objektivet med TNT.

För några dagar sedan fick jag ett brev från TNT där dom meddelade att dom skulle skriva en tulldeklaration på privat införsel från icke EU-land och ville veta paketets innehåll.
Dom ville även ha en kopia på faktura, PayPal eller dyligt.
Tyckte då att det är lika bra att vara ärlig för jag misstänker att det blir värre (böter) om man försöker komma billigare undan. (Dom behöver ju bara öppna paketet så ligger det ett kvitto där skulle jag tro).

Idag fick jag ett mail från TNT där dom vill att jag ska betala, tull 407:- och moms 1639:-. Kul för staten, mindre kul för mig.

Är ändå nöjd då det trots allt blev ett hyfsat pris men det hade ju kunnat vara bättre med lite tur.
 
Jag har en alldeles dagsfärsk erfarenhet av ett Ebay-köp.
Köpte ett objektiv via Ebay UK med leverans från Hong Kong. Priset var 6300:-. Säljaren skickade objektivet med TNT.

För några dagar sedan fick jag ett brev från TNT där dom meddelade att dom skulle skriva en tulldeklaration på privat införsel från icke EU-land och ville veta paketets innehåll.

Hade inte redan säljaren skrivit en tulldeklaration? Eller litade de inte på denna?
 
Dom litade nog inte på den. Det enda som stod var "As per invoice" på General Description och värdet var angivet till USD 99.
 
Svaret hade absolut inget med frågan att göra och var därför allt annat än ypperligt.

Jag hittar inget i mitt inlägg som bryter mot forumreglerna däremot ett par tre punkter som ditt inlägg bryter mot ("driv diskussionen framåt", "håll er till ämnet", "respektera andras åsikter")


Jag kan däremot hålla med om att jag kanske förtjänade svaret från Per då jag faktiskt själv tycker att tex piratkopierade program osv inte ska diskuteras på ett seriöst forum. Detta borde ju även innefatta import från icke Eu-länder utan avsikt att betala moms/tull. Jag gjorde dock inte den kopplingen när jag skrev frågan även om det var det frågan handlade om. Tänker långsamt ibland...

Jag ber självklart om ursäkt till alla de hederliga personer som tagit illa upp.

Inga problem med detta. Regelverket är inte känt av alla.

I praktiken brukar inte tullen jaga paket som verkar "billiga" och som är deklarerade som "gåva" med lågt värde. Paket från USA deklareras aldrig som gåva, medan Kinabutikerna gör det utan problem. Ser man den udda varianten att man får en "gåva" typ putsduk med ett objektiv är det för att att man skall kunna skriva "gift" på paketet utan att direkt ljuga.

Tullen har sedan en gräns om ca 700 spänn där de inte tullar eller momsar gåvor. Däremot skall gåvan vara en gåva om de kollar. Paket från moster Asta med en juklapp i kan gå bra även från USA, där posten är petiga med värdet på paketen om det är en äkta gåva.

Sedan är det stor skillnad på posten och till exempel FEDEX, TNT (se ovan!) eller UPS. Speditionsfirmorna fuskar aldrig med moms och tull. Posten fuskar inte heller, men går varan som brev slinker den lätt igenom. Är brevet rekommenderat eller ett försäkrat paket fastnar det mycket lättare.

Man skall inte köpa Hongkongprylar om det inte fortfarande är affär efter skatt och tull. Men det blir ofta bättre än så, eftersom mycket slinker förbi. Ett tips kan vara att kolla in ifall någon firma säljer via England, där EU-reglerna gäller. Det kan bli dyrare, men man slipper tull och moms. Jag tror att det fortfarande gäller någon fördelaktig VAT-regel mellan Hong Kong och England.

Min egen filosofi är att bära beskattningen med jämnmod när den inträffar, men skattmasen (eller hans ombud) får ha koll på mina grejor. Får jag tag i dem först, så...
 
Har provat HK några ggr men de e jobbigt om det blir strul med felleverans eller liknade.
Sedan kommer moms och sån´t oxå.
Det är bättre att handla från något EU land, då e allt enklare och det känns säkrare oxå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.