Svaret hade absolut inget med frågan att göra och var därför allt annat än ypperligt.
Jag hittar inget i mitt inlägg som bryter mot forumreglerna däremot ett par tre punkter som ditt inlägg bryter mot ("driv diskussionen framåt", "håll er till ämnet", "respektera andras åsikter")
Jag kan däremot hålla med om att jag kanske förtjänade svaret från Per då jag faktiskt själv tycker att tex piratkopierade program osv inte ska diskuteras på ett seriöst forum. Detta borde ju även innefatta import från icke Eu-länder utan avsikt att betala moms/tull. Jag gjorde dock inte den kopplingen när jag skrev frågan även om det var det frågan handlade om. Tänker långsamt ibland...
Jag ber självklart om ursäkt till alla de hederliga personer som tagit illa upp.
Inga problem med detta. Regelverket är inte känt av alla.
I praktiken brukar inte tullen jaga paket som verkar "billiga" och som är deklarerade som "gåva" med lågt värde. Paket från USA deklareras aldrig som gåva, medan Kinabutikerna gör det utan problem. Ser man den udda varianten att man får en "gåva" typ putsduk med ett objektiv är det för att att man skall kunna skriva "gift" på paketet utan att direkt ljuga.
Tullen har sedan en gräns om ca 700 spänn där de inte tullar eller momsar gåvor. Däremot skall gåvan vara en gåva om de kollar. Paket från moster Asta med en juklapp i kan gå bra även från USA, där posten är petiga med värdet på paketen om det är en äkta gåva.
Sedan är det stor skillnad på posten och till exempel FEDEX, TNT (se ovan!) eller UPS. Speditionsfirmorna fuskar aldrig med moms och tull. Posten fuskar inte heller, men går varan som brev slinker den lätt igenom. Är brevet rekommenderat eller ett försäkrat paket fastnar det mycket lättare.
Man skall inte köpa Hongkongprylar om det inte fortfarande är affär efter skatt och tull. Men det blir ofta bättre än så, eftersom mycket slinker förbi. Ett tips kan vara att kolla in ifall någon firma säljer via England, där EU-reglerna gäller. Det kan bli dyrare, men man slipper tull och moms. Jag tror att det fortfarande gäller någon fördelaktig VAT-regel mellan Hong Kong och England.
Min egen filosofi är att bära beskattningen med jämnmod när den inträffar, men skattmasen (eller hans ombud) får ha koll på mina grejor. Får jag tag i dem först, så...