ANNONS
Annons

Handla från Hong Kong Ebay?

Produkter
(logga in för att koppla)

ALEEEX

Aktiv medlem
Hejsan!

Hade tänkt att köpa ett Tamron 90mm Macro - objektiv så jag har läst lite recensioner osv. Läste nyss recensionerna från Fotosidans medlemmar, och där skriver många att dom har köpt objektivet från Cyberphoto för 4.000:- tex. Men nu kostar det typ 4.500:-, har dom gått upp med priset? :-O

Och sedan skrev vissa att dom hade köpt det från Ebay i Hong Kong för 2000-3000:- kronor.

Hur fungerar det? Vad kostar frakten från Hong Kong till Sverige? Är det seriöst, eller är det stor chans att bli lurad?

Har tittat runt på blocket, tradera och alla möjliga köp & sälj - hemsidor och har bara hittat objektivet för priset 3.800:- eller mer, och då känns det ju betydligt roligare att köpa det för 2.500:- från Hong Kong.

Någon som kan länka Hong Kong's Ebay (går säkert att googla, men orkar inte ödsla tiden) och svara på mina frågor ovanför?

Berätta gärna hur det var när du köpte från utlandet (tex Hong Kong) via nätet.

Jag har köpt mycket från Ebay (HK), och har bara positiva erfarenheter därifrån.
Många handlare levererar fraktfritt, och ingen moms eller tull tillkommer.
Lev.tiden har ofta varit inom 1 vecka. Googla och gå in på deras erbjudanden för mer information.

Jag brukar handla på ebay i uk, där det är många från hong kong.
Titta på www.ebay.co.uk

Titta här http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trksid=p3907.m38.l1311&_nkw=tamron+90mm&_sacat=See-All-Categories

Priset ligger på ca 250 pund ink frakt. Har du otur så får du betala moms o tull på priset, men det brukar gå bra från hong kong.

Hur mycket är 250 pund i dagsläget?

Och vad ligger kostnaden på moms och tull?

Och sedan en till grej, det är liten chans att bli lurad va?

OBS. GLÖMDE ATT SKRIVA ATT JAG SKA HA OBJEKTIVET TILL CANON OM NÅGON UNDRAR OBS.

Hur mycket är 250 pund i dagsläget?

Och vad ligger kostnaden på moms och tull?

OBS. GLÖMDE ATT SKRIVA ATT JAG SKA HA OBJEKTIVET TILL CANON OM NÅGON UNDRAR OBS.
Och sedan en till grej, det är liten chans att bli lurad va?

Föredra HK framför UK, även om det är moms och tullfritt även från UK. Men där åker du oftast på en frakt vilket du inte gör från HK. Men som sagt, googla och hitta det bästa/billigaste alternativet för dig!

Håller med helt att HK är bättre en UK, men jag tycker det är lättare att handla från HK på ebay.co.uk.

250pund är 2988kr på forex nu. det beror lite hur du betalar vilken kurs du får. Betalar du tex med paypal så brukar du få en bättre kurs en på vanligt kort.

Tullen kommer jag inte i håg men den ligger på knappa 5% på kamera och du betalar tull på vara+frakt. Sedan betalar du moms på vara+frakt+tull som är 25%

Så det blir 2988*5% = 3137 sedan kommer momsen 3137 * 25% = 3922kr
Inte är det någon idee att handa till de priset :)
Men jag har handlat från hong kong flera gånger och aldrig betalat tullen. Men handlar du från USA så for du nästan alltid betala tull o moms.

Håller med helt att HK är bättre en UK, men jag tycker det är lättare att handla från HK på ebay.co.uk.

250pund är 2988kr på forex nu. det beror lite hur du betalar vilken kurs du får. Betalar du tex med paypal så brukar du få en bättre kurs en på vanligt kort.

Tullen kommer jag inte i håg men den ligger på knappa 5% på kamera och du betalar tull på vara+frakt. Sedan betalar du moms på vara+frakt+tull som är 25%

Så det blir 2988*5% = 3137 sedan kommer momsen 3137 * 25% = 3922kr
Inte är det någon idee att handa till de priset :)
Men jag har handlat från hong kong flera gånger och aldrig betalat tullen. Men handlar du från USA så for du nästan alltid betala tull o moms.

Från USA är det garanterat moms + tull. Men aldrig något jag betalat från HK.

Alltså, jag fattar ingenting. HK dit, UK hit, moms där och skit där.

Inte fan vill jag betala 25% tull eller vad det var, så vilken hemsida ska jag köpa ifrån för att det ska vara så billigt som möjligt?

På varor som handlas från länder utanför EU tillkommer tullavgift och svensk moms. Även om vissa säljare (ofta på begäran av köpare) föredrar att skriva ner värdet och skicka som "gift" (tull och moms behöver inte betalas för gåvor värda under 500 kr).

Handlar man från länder inom EU så behöver man inte betala tull och ev. moms betalas i landet man handlar ifrån.

Jag köpte min Sigma 1500mm Macro från www.t-dimension.com (dom säljer även via ebay) och fick den igår efter 3 dagar. Inga problem och väldigt trevligt och snabb respons från dom när jag emailade och undrade innan och även efter köpet.

Rekommenderas!

Alltså, jag fattar ingenting. HK dit, UK hit, moms där och skit där.

Inte fan vill jag betala 25% tull eller vad det var, så vilken hemsida ska jag köpa ifrån för att det ska vara så billigt som möjligt?

Tagga ner lite och förvänta dig inte allt serverat på silverfat utan försök leta och läs lite själv också.

www.tullverket.se har en utmärkt guide (se tullguiden i högra kolumnen) för när man ska betala tull&moms. Så räkna med att du måste betala och slipper du kan du räkna det som bonus.

Man borde betala moms och tull när man importerar utanför EU men det händer att visa paket kommer undan kontrollen så ibland har man tur ibland inte.

Jag köpte min Sigma 1500mm Macro från www.t-dimension.com (dom säljer även via ebay) och fick den igår efter 3 dagar. Inga problem och väldigt trevligt och snabb respons från dom när jag emailade och undrade innan och även efter köpet.

Rekommenderas!

Gick in på deras sida, kändes som väldigt billiga optik. Köpte du verkligen ett 1500mm eller var det ett 150mm sigma?
Dock så verkar de inte sälja optik via Ebay?

Skrev fel, det var 150 mm Macro. Fick den igår. Sigma säljer dom inte på ebay dock Tokina som jag kommer att köpa från dom (AT-X 116) också.

edit: fick även en UV filter med på köpet.

Skrev fel, det var 150 mm Macro. Fick den igår. Sigma säljer dom inte på ebay dock Tokina som jag kommer att köpa från dom (AT-X 116) också.

edit: fick även en UV filter med på köpet.

Ok men hur mkt fick du tulla eftersom de skriver att de inte skriver ner värdet eller märker paketet som gåva mm. Både Tokina 11-16 & 12-24 var förvånansvärt billiga!

Btw hittade dem på Ebay ang optik!

HAHAHAHAHAHA, ursäkta min skadeglädje.

"som en glad överraskning", HAHAHA
Vet inte riktigt varför du valde det ordet, men okej.

Shit (eller "skatt", snarare) happens ibland när man beställer från amerikat. Har inte själv provat just kamerautrustning, men väljer man att skeppa saker med fedex eller annan kurir tror jag man får räkna med avgifter - det gjorde i alla fall jag den gången. I de flesta fall med större företag är väl det enda fraktalternativet, och är det då saker som inte säljs här i landet man vill ha tag på får man ju betala moms på allt inklusive portot och se glad ut vare sig man vill eller inte.

En annan gång fick jag en bekant att köpa och skicka lite småsaker i en anonym låda från samma håll, då ringde en tulltjänsteman och ville prompt se fakturan eftersom hon tyckte paketet såg ut som postorder. Jag sa sanningsenligt (även om det inte var hela sanningen) att jag inte hade fått någon faktura, så till slut släppte de igenom försändelsen och staten gick miste om några tior i moms (plus tullavgiften, antar jag dessutom, som hade varit högre än skatten).

Tveksamt om jag personligen skulle välja att gråimportera något så dyrt som fin optik då jag inte känner mig säker på garantifrågan, eller om det är värt prisskillnaden att med berått mod räkna med en reparation utanför garantin. Dock skulle jag (uppenbarligen!) inte ha dåligt samvete om ett paket råkade slinka igenom tullen obemärkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar