Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handbok i fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nyss inlett mitt äventyr i digitalfotogafering på en lite högre nivå (än med kompaktkamera) med min nya Olympus E-410. Jag skulle vilja lära mig lite grundläggande tekniker i fotografering och därför undrar jag om någon här känner till en bra handbok i digitalfotografering för nybörjare.

Har ni någon som ni själv har använt som ni kan tipsa om?
 
Jag tycker också att fotosidans artiklar är mycket bra. Jag gillar även National geographics stora fotoguide. Den är iofs inte skriven för digitalfoto, men berättar grunderna och ger även tips till bildkompositioner och bilderna ger åtminstone mig insperation.
http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9789137119144
Länken är vad jag fick upp när jag googla efter den och inget tipps till inköpskälla från mig eftersom jag inter har handlat där själv,
Hälsningar Conny
 
National Geographic låter intressant.
Hittade även "Fotografering med digital spegelreflex" av Henrik Shurmann. Är det någon som har någon uppfattning om den?
 
Tidigare vet jag att man ibland kunde få med sig en rätt tilltagen bok/folder ifrån Canon på den tiden man köpte analogt. Köpte en EOS 400 97-98 nån gång och fick med just denna. Lär vara fler som fick och vill bli av med?

//Anders
 
Men jag vill helst ha en bok som behandlar digitalfotografering. Dessutom ska det ju helst inte handla om nåt märke specifikt och om det gör det så måste det ju handla om min Olympus. Men tack ändå.
 
DanielThomas skrev:
Men jag vill helst ha en bok som behandlar digitalfotografering.

Skillnaden mellan att fotografera med film och med elektronisk sensor är faktiskt inte så stor! Allt som berör bildkomposition, belysning, tid, bländare, etc är ju detsamma i bägge medierna. Det som skiljer är mest möjligheten att snabbt kontrollera resultatet och att kunna manipulera bilden i efterhand enkelt för den digitala formen.

Fotoboken behöver alltså inte ha "digiala" i namnet för att duga.

Per.
 
perstromgren skrev:
Skillnaden mellan att fotografera med film och med elektronisk sensor är faktiskt inte så stor! Allt som berör bildkomposition, belysning, tid, bländare, etc är ju detsamma i bägge medierna. Det som skiljer är mest möjligheten att snabbt kontrollera resultatet och att kunna manipulera bilden i efterhand enkelt för den digitala formen.

Fotoboken behöver alltså inte ha "digiala" i namnet för att duga.

Per.

Nej, jag förstår det. Men sen digitalkamerorna kom har det säkerligen hänt mycket. Det måste ha tillkommit många nya funktioner som kanske inte beskrivs i äldre böcker om analog fotografering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.