Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Han vill inte sälja sin kamera om man inte betalar i förskott.

Produkter
(logga in för att koppla)
Han vill väl helt enkelt sälja den på plats, eller om han ska krångla med att skicka ha betalt i förskott. Inte alls ovanligt.

Varken Blocketpaketet eller Postförskott är tilltalande för säljaren. Väljer du postförskott och ingen hämtar ut det har du tagit risken att sakerna skadas udner 2 frakter (dit och tillbaka) och du får stå för kostnaden för att skicka saker du redan äger fram och tillbaka. Blocketpaketet är ännu sämre.

Jag har slutat helt med sådant sedan jag fick ett paket i retur (för att köparen struntade i att hämta ut det) för ca 10 år sedan.

Tummen ned för båda - f2f är bäst. Är det viktigt och tillräckligt dyrt kan man ju åka dit alt. mötas halvvägs. Alla begagnat köpt sker ju dessutom i befintligt skick oavsett om det är uttalat eller ej.

Som köpare ska man inte betala i förskott. Det kanske aldrig kommer någon vara efter betalningen. Undantaget är om man känner säljaren eller har någon speciell orsak till varför man litar på säljaren.

Som säljare vill man ofta att köparen kommer och hämtar varan och betalar kontant. Då ser köparen vad han/hon köper, och kan inte komma och klaga sedan. Om man skickar varan så kan köparen tycka att varan inte motsvarar beskrivningen, och då kan det bli en massa strul.

Jag hade ett liknande standoff med en säljare för ca 10år sedan. Dock hifi, Han vägrade skicka pga av att han fått lösa ut egna paket på returen förut. Vi bodde 110mil från varandra, detta löstes med att jag tillslut erbjöd mig att förskottsbetala frakten x2 vilket var en tusing, och resten mot postförskott via bussgods..

Säljaren vill förmodligen undvika att bli blåst. Hade du själv skickat en kamera för 20 900 till en blocketköpare för att få betalt i efterskott?

Jag förstår inte vad problemet är. Vill säljaren ha betalt i förskott är det väl bara att göra så eller köpa av någon annan.

Spontant känns det ju dock som rätt mycket pengar att lägga ut på något utan att ha bra referenser för köparen eller möjlighet att inspektera varan.

1. Skulle nog inte köpa en rejält begagnad kamera i denna prisklass utan att se den innan.
2. Accepteras inte postförskott, avstå!

/Stephan

Just postförskott kan vara svårt att acceptera som säljare. Som någon redan skrivit tidigare, krävs att man har ett ett plusgirokonto.

Det kan finnas legitima skäl att inte vilja använda blocketpaketet men jag drar öronen åt mig då detta inte accepteras. Blev blåst på mindre summa på det sättet. Jag skulle definitivt avstå. D4:eek:r dyker upp hela tiden. Annars finns ju Hegethorns, Mattsons och Scandinavian Photos begagnadavdelningar.

När jag några enstaka gånger har köpt så dyra prylar så har jag kollat upp säljaren så att adresser, telefoner och ev. hemsidor verkar stämma. Är man tveksam och inte litar riktigt på uppgifterna och säljarens argument så bör man avstå affären.

När jag har sålt prylar så brukar det sluta med förskottsbetalning. Erbjuder man möjlighet till blocketpaketet så inger det väl förtroende och det slutar i regel med att köparen vill spara in den ganska onödiga utgiften till slut (och slippa krånglet).

Svårt att avgöra

Jag skulle aldrig köpa en kamera eller annat under de förhållandena. Han kan ju vara äkta men också en bluff. Hemligt nummer har han i vilket fall vilket gör mig skum.

Bilagor

• Blocket D4.png
    Blocket D4.png
    25.7 KB · Visningar: 37
Man kan alltid erbjuda sig att mejla från sin jobbmejl samt att be dem göra motsvarande.
Det brukar snabbt visa sig vilket humör de är på när det gäller att utge sig för den man faktiskt är.

Men som andra redan har konstaterat så finns dyker det upp kameror hela tiden. Och stöter man på någon trött, lat, oärlig eller bara en som totalt saknar förtroende för postgången och inte vill skicka något så är det bara att leta vidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar