Annons

Hama Blixtutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Elofsson

Avslutat medlemskap
Hej,

Har fått händerna på en Hama blixtutlösare, http://www.scandinavianphoto.se/?906967

Jag utlöser den med den inbyggda blixten på min kamera, en Canon EOS 350D. Blixtutlösaren utlöser blixten jag kopplat till den men den synkar inte så jag får inte med blixten från den externa blixten.

Det blir alltså som om jag skulle ta kortet utan att använda blixtutlösaren till min externa blixt.

Någon som har några lösningar att dela med sig?

Tack
Viktor

Det kan vara så, men jag har stängt av hjälpbelysning för blixt så den enda blixten som verkar komma från kameran är den riktiga som lyser upp bilden... Blixten skickar alltså inte ut någon hjälpbelysning för att kunna fokusera i mörka förhållanden.

Slutartid spelar ingen roll, 1/200 eller 5 sekunder blir samma resultat. Min blixt i blixtutlösaren verkar utlösas för tidigt, alltså borde det vara som du säger.

Kan man på något sätt lösa det, och hur?

En styck Elincrom FX400 studioblixt fotograferad i ljuset från blixten på en 350D. Inte mycket till blixtljus här inte.

Jag har stött på motsvarande problem med synkningen av en studioblixt.

Att Elinchromen löser ut är det ingen tvekan om, men den lyser uppenbarligen inte när slutaren är öppen! Tar jag samma bild med synksladd blir det LJUST ut av he....e :)

Bilagor

• blitz.jpg
    blitz.jpg
    22.9 KB · Visningar: 294
Hej

Jag har kommit fram till att det hela beror på att kameran skjuter av blixten lite innan man tar kortet för att bli av med röda ögon osv, och sedan en gång till medans slutaren är öppen.

Min blixtutlösare skjuter av min externa blixt på den första blixten från kameran och således kommer den inte med i själva bilden.

Jag löste detta genom att möjliggöra spegellåsning. Då fyrar kameran av den inbyggda blixten när spegeln öppnas och min externa blixt skjuts då av. När jag sedan tar kortet (efter att ha väntat tills min externa blixt har laddats upp) så skjuter min kamera av den inbyggda blixten igen, denna gången utan att fyra av en förblixt. Genom att göra på detta vis så kan jag få med min externa blixt i bilden.

Men detta är en rätt jobbig lösning och jag skulle vilja veta om det går att stänga av förblixten på min 350D och om det går hur man gör...

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Viktor

[EDIT]
Jag experimenterade lite till och har kommit fram till en lösning som funkar relativt bra. Trycker man på FEL-knappen (*) så fyrar kameran av förblixten och sedan när man ska ta bilden så hoppar kameran över förblixten och använder bara blixten som skjuts när spegeln är uppfälld.

En annan lösning är ju att ha en icke-Canonblixt och använda den för att skjuta av den externa. Då får man inte heller någon förblixt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar