Annons

halvtonat gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonPaulin

Aktiv medlem
Det finns ju lite olika varianter på detta... B+W har en med filtergänga..

"B+W halvtonat gråfilter 77mm (502) 25%"

Jag antar att man kan rotera detta, men är det någon som kan bekräfta det?

eller ska man köra på cokin helt enkelt?

vore tacksam för svar...

MVH/Simon
 
Funderar själv på ett graduerat filter och tror att cokin är man bästa lösningen mest för att horisonten med ett påskruvat filter måste läggas i mitten och då blir bilderna gärna lite tråkiga tycker jag.
 
Kör med filterhållare och justerbart filter.

Cokins och Chromateks plastfilter är OK.

Kolla på Photax hemsida. De har även professionella glasfilter från Tiffen. Glasfilter är reptåliga. Plastfilter blir repiga av all smuts med tiden.
 
Hej Simon.

Jag har samma 77mm B+W filter liggandes som du nämner och det är vridbart och funkar bra.Dock så har jag övergått till Cokins filtersystem sen ett år eller nåt för att det är mer flexibelt då man kan variera var man vill ha toningen på ett bättre sätt.
 
JanOlofHärnström skrev:
Kör med filterhållare och justerbart filter.

Cokins och Chromateks plastfilter är OK.

Kolla på Photax hemsida. De har även professionella glasfilter från Tiffen. Glasfilter är reptåliga. Plastfilter blir repiga av all smuts med tiden.

Det här var intressant. Jag har länge funderat på att köpa Cokin P filterhållare med ND och graderade ND filter, men Cromatek har jag inte sett tidigare. Eftersom jag använder vidvinkel(12-24) mycket vid landskapsfoto så undrar man ju hur det blir med vinjetteringen om man har en Cromatekfilterhållare och Cokin P filter. Vad jag förstod så sätter man dessa filter längst fram i hållaren vilket borde gör vinjetteringen större. Någom som har erfarenhet av detta? Vad gäller filter så skall Sing Ray (reservation för stavning) tillverka filter av hög kvalitet och dessa skall passa i Cokin P hållare.

Det blir till att följa denna tråden med spänning:)

/c
 
Frågan har varit uppe flera gånger tidigare. Förutom Cokin, Chromatek och Singh Ray tillverkar Hitech och Lee fyrkantiga filtersystem. Bägge har återförsäljare i Sverige. Hitech brukar lovordas av många som ett bättre alternativ än Cokin då de ska hålla bättre neutralitet i sina gråfilter. Jag har inte personligen testat dem jämte varandra.
 
Hej Christian.

Cokin P filterhållare kommer inte funka med vidvinkelobjektiv på 12-24mm utan då är det deras nya hållare för vidvinkeloptik BPW-700 som egentligen är en vanlig P som bara har en hållare för filter närmast objektivet.Har läst om de som har modifierat P-filterhållaren så att den blivit som den här nya hållaren.Den fungerar ner till objektiv på 20mm.

Sedan finns det ju Lee-filters som är samma typ som Cokin,men är nog större och borde fungera bättre med vidvinkel.Filterna är nog av glas och betydligt dyrare (kanske 10x) än Cokin.
 
enghell skrev:
Hej Christian.

Cokin P filterhållare kommer inte funka med vidvinkelobjektiv på 12-24mm utan då är det deras nya hållare för vidvinkeloptik BPW-700 som egentligen är en vanlig P som bara har en hållare för filter närmast objektivet.Har läst om de som har modifierat P-filterhållaren så att den blivit som den här nya hållaren.Den fungerar ner till objektiv på 20mm.

Sedan finns det ju Lee-filters som är samma typ som Cokin,men är nog större och borde fungera bättre med vidvinkel.Filterna är nog av glas och betydligt dyrare (kanske 10x) än Cokin.

Tack Peter! Det var vad jag misstänkte. Cokin tillverkar två större litertyper, x och z tror jag dom hetervilket borde fungera. Har även sett de vidvinkelhållarna som du pratade om men bara på eBay. Det skulle vara riktigt trevligt med filterhållare istället för gängade filter. Om inte annat för att det blir lättare med skärpeinställningen med mörka filter om man kan lyfta upp filtret för att fokusera.

Är det bara jag som haft svårt för att hitta dessa typer av filter/filterhållare i Sverige. Kollar man på utländska butiker så finns det ofta mycket att välja på och tittar man på ebay finns det en uppsjö av både original och kopior. Dessa kopior håller kanske inte den bästa kvalitén men jag vet inte.

/c
 
Jag har en Cokin P-hållare.
För att kunna använda den till mitt Sigma 10-20mm på EOS 20D så sågade jag av den yttersta kanten på hållaren. Till standardzoomen 18-50mm så fungerar hållaren utan problem.

(Chromatekfiltren passar i Cokin-hållaren)
 
PapaC skrev:
Tack Peter! Det var vad jag misstänkte. Cokin tillverkar två större litertyper, x och z tror jag dom hetervilket borde fungera. Har även sett de vidvinkelhållarna som du pratade om men bara på eBay. Det skulle vara riktigt trevligt med filterhållare istället för gängade filter. Om inte annat för att det blir lättare med skärpeinställningen med mörka filter om man kan lyfta upp filtret för att fokusera.

Är det bara jag som haft svårt för att hitta dessa typer av filter/filterhållare i Sverige. Kollar man på utländska butiker så finns det ofta mycket att välja på och tittar man på ebay finns det en uppsjö av både original och kopior. Dessa kopior håller kanske inte den bästa kvalitén men jag vet inte.

/c


Jo, jag köpte mina filter från B&H då de inte gick att uppbringa inom en rimlig tid (hur svårt det nu kan vara då..) på de ställen jag tittade på här i Sverige.
 
Ole Wigren skrev:
Någon som vet om Cokin P passar till Canons 17-40, eller om det blir vinjettering på 17mm?

Hej Ole.

Jag kör med Cokin P plus 17-40 på min 20D och jag har aldrig märkt av någon vinjettering,men det kan nog vara annorlunda om du kör med en 5D t.ex.
 
Cokins P-hållare finns i en vidvinkel variant (endast ett fack) som funkar klockrent på min 12-24mm utan vinjettering, men då har jag inget extra glas (UV) monterat.

Jag köpte min hos B&H, här i Sverige finns det ingenting som vanligt, jag passade också på att beställa Singh-Rays graderade gråfilter, riktiga kvalitetsglas.

B&H har blivit mitt favoritställe att handla i från, dom måste ha ett mäktigt lager over there.

kent.
 
Lee filtrena är inte av glas.Däremot är dom större än cokin p serien.Dito säljer Hitech som oxå finns i lee storlek.
Jag körde förut med cokin kör nu med Lee skillnaden bildmässigt är inte stor kvalitetsmässigt däremot upplever jag Lee filtrena tåligare samt betydligt proffsigare eftersom du kan anpassa filterhållarn hur du vill tex om du vill få plats med 2-3 filter etc.
Köpte mina från england.Lee är inte billiga men hållbara samt du får en tygfodral till varje filter.
 
Jag kan bara nämna att med cokin p så fick jag vinjettering med mellanformatsoptik till pentax 67.optiken som det inte funkade med var 55mm vidvinkel motsvarar 28 mm ,diametern på linsen var 77mm samt normalan 80 mm motsvarar 50 mm om jag inte minns fel diametern på den var 82mm.

Jag tror inte att det går att köra med copkin p på ff med tex 17-40 utan vinjettering i sådana fall krävs nog stoa cokin eller lee tex.
 
Jag har en liten följdfråga om halvtonade gråfilter. Vilken styrka ska man välja? Självklart bör man variera styrkan beroende på situationen men ni som använder såna filter, vilken styrka använder ni mest?
 
enghell skrev:
Hej Ole.

Jag kör med Cokin P plus 17-40 på min 20D och jag har aldrig märkt av någon vinjettering,men det kan nog vara annorlunda om du kör med en 5D t.ex.

Med fullformat eller film så syns hållaren vid 17mm. Jag har testat Cokin P med 17-40 på min eos 3 och 5D. Tror vinjetteringen försvann vid ca. 24mm.

Exempel
 
hade tänkt köpa ND filter till mitt 17-40, kommer använda det mest för landskap mellan 17-24 och vill helst undvika vinjetteringen ( har en 5D ), råd eller tips på filter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.