Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Halvtonat gråfilter
- Trådstartare Swappo
- Start datum
Dalåker
Aktiv medlem
Tack, var kan jag beställa såna?
Min lokala fotoaffär hade inte insticksfilter och jag tycks ha svårt att finna hos flera av dom större webshoparna också, märkligt nog.
Finns hos
http://www.scandinavianphoto.se/
kiwawa
Aktiv medlem
Emil-G
Aktiv medlem
Skippa Cokin och köp bättre filter på en gång, många här på Fotosidan har haft problem med att deras Cokin-filter inte är neutralt grå.
Själv kör jag med Hitech från Formatt, det är ungefär samma prisklass som Cokin i Sverige men bättre kvalitet. De finns under "Stills filters".
Har du mer pengar är Lee eller Singh-Ray ännu bättre men då snackar vi en tusenlapp styck eller mer...
Själv kör jag med Hitech från Formatt, det är ungefär samma prisklass som Cokin i Sverige men bättre kvalitet. De finns under "Stills filters".
Har du mer pengar är Lee eller Singh-Ray ännu bättre men då snackar vi en tusenlapp styck eller mer...
jonaslindmark
Aktiv medlem
Jo se upp med cokinfiltren, för halvtonade filter kan det funka ibland, en lätt lila himmel gör inte så mycket skada, men för de heltonade så blir det värre. Har haft stora problem att få tillbaka vettiga färger på bilder som är tagna med cokinfiltren. Upplever hi-tech som klart bättre det jag hunnit testa hittils. De har hi-tech på fotoproffs också.
Lena W
Aktiv medlem
Per
Aktiv medlem
Bilderna blir mycket rosa, så vad de har fått det ifrån att de är neutrala har jag ingen aning om.
Som sagt var..
(längst ner på sidan tre, och på sidan fyra syns skillnaden med Hi-tech's filter. Dom använder jag fortfarande)
Swappo
Aktiv medlem
Tack alla som skriver.
Lutar åt att jag köper Hi-tech då.
Vad för slags hållare ska jag ha då, är inte helt bekant med termerna som används.
HITECH 100 ADAPTER 77, är det den jag vill ha om jag tänker köpa filter i Hi-techs 100-serie och använda på ett objektiv med 77mm filtergänga?
När ska man använda halvtonade filter med mjuk övergång?
När horisonten inte är jämn pga berg eller liknande?
Lutar åt att jag köper Hi-tech då.
Vad för slags hållare ska jag ha då, är inte helt bekant med termerna som används.
HITECH 100 ADAPTER 77, är det den jag vill ha om jag tänker köpa filter i Hi-techs 100-serie och använda på ett objektiv med 77mm filtergänga?
När ska man använda halvtonade filter med mjuk övergång?
När horisonten inte är jämn pga berg eller liknande?
jonaslindmark
Aktiv medlem
Hi-tech har en 85-serie som funkara med cokin-P hållare även om det kanske är lite tajt (cokin-P är nog egentligen 84mm). För 77mm filter funkar de storleken bra, 100 tycker jag låter lite väl stort. Tänk på att den normala 3-filterhållaren kan synas vid mycket vidvinkel, jag har fått kapa ned min till en 2-hållare. Det finns en tunnare cokinhållare har jag för mig.
Tror mjuk övergång är mer mångsidig så kanske bäst att börja med.
Swappo
Aktiv medlem
Är det så?
Jag trodde att den hårda övergången var det vanligaste att använda vid "normal" fotografering med halvtonade filter?
jonaslindmark
Aktiv medlem
Är det så?
Jag trodde att den hårda övergången var det vanligaste att använda vid "normal" fotografering med halvtonade filter?
Har nog lite svårt att bedömma hur en normal fotograf normalt fotograferar, men det beror ju lite på hur man vill använda filtret, jag upplever ofta att det inte finns någon tydlig rak linje i bilden att följa så då skulle en för hård övergång bli lite problematisk. Fast bor man nära havet så kan det vara tvärt om. Sen får man ju alltid en viss avrundning, som emil säger. Storleken på frontelementet bländare och storlek på sensor påverkar detta. Det kan hända att denna avrundning är fullt tillräcklig.
Swappo
Aktiv medlem
Har nog lite svårt att bedömma hur en normal fotograf normalt fotograferar, men det beror ju lite på hur man vill använda filtret, jag upplever ofta att det inte finns någon tydlig rak linje i bilden att följa så då skulle en för hård övergång bli lite problematisk. Fast bor man nära havet så kan det vara tvärt om. Sen får man ju alltid en viss avrundning, som emil säger. Storleken på frontelementet bländare och storlek på sensor påverkar detta. Det kan hända att denna avrundning är fullt tillräcklig.
Jo, lite dumt blev det att använda "normal"... Men vet inte hur jag skulle utryckt mig annars.
Men jag anser mig fått svar på frågan ändå, antar att det inte är hav och stora vida fält jag kommer att fotografera mest när jag tänker efter. Bor för övrigt bland massa norska fjäll för tillfället (ibland tänker man inte ens så långt som näsan räcker).
Jag kommer att använda 5D och vidvinkel, troligen helt uteslutande.
När jag ändå är igång, vilken styrka använder ni mest?
Jag tänkte bara köpa ett filter till att börja med... 0.6? 0.9?
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Lägger in en länk till Luminous landscape och en artikel om tonade gråfilter. Kanske kan vara av intresse.
http://luminous-landscape.com/tutorials/understanding-grads.shtml
http://luminous-landscape.com/tutorials/understanding-grads.shtml
Swappo
Aktiv medlem
Tack Claes för den länken.
Intressant läsning. Han Peter Cox skriver "Probably my most used one is the two stop soft transition, so if you're only going to get one filter, that would be the one to get."
Så jag kör på 0.6 mjuk så får vi se om jag kompletterar med något ytterligare senare.
Intressant läsning. Han Peter Cox skriver "Probably my most used one is the two stop soft transition, so if you're only going to get one filter, that would be the one to get."
Så jag kör på 0.6 mjuk så får vi se om jag kompletterar med något ytterligare senare.