Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hallå Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)
Dajo skrev:
Nej, det är inte applicerbart eftersom Cyberphoto har bekräftat beställingen med det lägre priset.
Det innebär att ett avtal uppstått som är lika bindande för mig som för Cyberphoto.

... det är lungt - jag är på din sida ;) Jag hoppas också att du får betala det priset du hoppas på och tycker absolut du skall använda dina redovisade argument - mot säljaren. Jag har ingen aning om hur bindande ert avtal är eller med vilka villkor ni ingått det - mer än vad som framgår av deras leveransvillkor (vilka du har accepterat i och med din beställning).

Jag ville bara göra dig uppmärksam på att frågan kan bli aktuell när det blir dags att avsluta köpet. Det kanske inte ens blir nödvändigt att slipa argumenten om säljaren köper ditt resonemang ... nu är du i allafall förberedd ;)
 
Torda skrev:
Kanon, för då får jag mitt batterigrepp MB-200 gratis, för det står 0:- på den raden. Nejvars, men det ska bli himla intressant att se vad priset i själva verket blir. På min bekräftelse, står det att den endast är preliminär, så jag tror nog dom kan ta ut det högre priset, om dom vill förstås.

"preliminär" spelar ingen större roll enligt KO.
Det är en orderbekräftelse så länge dom inte har sagt att det uttryckligen inte är en orderbekräftelse. Det finns ett ARN fall där butiken sagt att mailet som kommer är INGEN orderbekräftelse och där fick butiken rätt.

Så här skrev KO till mig:

"Hela din fråga handlar om när ett avtal på Internet anses ingånget. Huvudregeln är att ett avtal är
ingånget när K erhåller en specificerad orderbekräftelse på beställningen. I ett fall har dock ARN ansett att avtal inte var ingånget fast att K fått en specificerad bekräftelse på beställningen. I detta fall hade dock NI informerat K innan denne bekräftade sin beställning att han skulle få ett automatiserat meddelande med sin beställning och att detta meddelande inte skulle ses som en orderbekräftelse. Även i mailet som K fick stod det att detta inte skulle ses som en orderbekräftelse (utan en sådan skulle komma senare).

Det finns således undantag från huvudregeln ovan men det krävs ganska mycket från NI för att denne skall kunna hävda att avtal ej ingåtts om denne skickat ut ett specificerat mail till K."



Det innebär i så fall att man kan beställa allt i deras beställningssortiment och sedan påstå att manite har ett bindande avtal eftersom butiken inte har bekräftat beställningen.

När det gäller 0kr på batterigreppet så är inte Cyber bundna av det om det är uppenbarligen fel.

Ser man att alla andra tar 30 000kr för en kamera med cyber tar 3000kr så bör man ha insett att det är felaktigt.


Men åter igen så har jag fullt förtroende för Cyberphoto och detta kommer med största sannolikhet aldrig att bli mer än hypotetiska frågor.
 
YNG skrev:
... det är lungt - jag är på din sida ;) Jag hoppas också att du får betala det priset du hoppas på och tycker absolut du skall använda dina redovisade argument - mot säljaren. Jag har ingen aning om hur bindande ert avtal är eller med vilka villkor ni ingått det - mer än vad som framgår av deras leveransvillkor (vilka du har accepterat i och med din beställning).

Jag ville bara göra dig uppmärksam på att frågan kan bli aktuell när det blir dags att avsluta köpet. Det kanske inte ens blir nödvändigt att slipa argumenten om säljaren köper ditt resonemang ... nu är du i allafall förberedd ;)

Jepp, jag är alltid beredd.

Om det gäller mindre saker så tycker jag det är lite "uppfriskande" att få strida lite.
Principiellt håller jag starkt fast vid min rätt och drar mig inte för att lägga ner en massa timmar och skrivelser för att få igenom vad jag har rätt till.


Att jag sedan har god koll på vad KKL osv säger beror på att jag tidigare jobbat som butikschef och själv varit "motpart" i ARN. amtliga ärenden (4-5st om jag minns rätt) fick vi rätt på.
 
Daniel,
Tack för att Du hjälper till att reda ut detta och ingen är gladare än jag om vi får kamerorna levererade för det lägre, då bindande bekräftade priset.
 
Cyber brukar som sagt vara bra. Canons 24-105L var en suverän deal för oss som fick det lägre priset. All heder och Cyber, för det var rätt saftig sänking. Typ 20% eller nåt.
 
Okey mot bättre vetande så ger jag min syn på det hela när det gäller priser.
Om jag har en produkt som jag går minus på vid försäljning/inköp så tar man det på goodwill kontot, förutsatt att det inte är ett _helt_ galet lågt pris mot vad varan ska kosta. Det man förlorar på det ena tar man igen på någonting annat.

Exempel: Idag så råder det en otrolig brist på LCD-TV apparater. Har levererat apparater där jag har "tjänat" 100kr på en tv som kostar 25000kr, egentligen så har man förlorat på affären med all arbetstid men vi kan leverera och kunden bli nöjd.
En nöjd kund är en bra kund fick man lära sig en gång i tiden. :eek:)

Har kanske inte så mycket med tråden i övrigt att göra men ville ge min syn på det hela som syslar med inköp och prissättningar dagarna i ända.


Föresten måste fråga, har en Lowe pro nova 1 väska idag till min D70 men D200:an kommer strax och tror inte att den kommer att få plats. Vilken väska tipsar ni om när man vill ha kunna ha med sig en extra glugg och kanske en bilxt?
 
mnm_swe skrev:
Okey mot bättre vetande så ger jag min syn på det hela när det gäller priser.
Om jag har en produkt som jag går minus på vid försäljning/inköp så tar man det på goodwill kontot, förutsatt att det inte är ett _helt_ galet lågt pris mot vad varan ska kosta. Det man förlorar på det ena tar man igen på någonting annat.

Exempel: Idag så råder det en otrolig brist på LCD-TV apparater. Har levererat apparater där jag har "tjänat" 100kr på en tv som kostar 25000kr, egentligen så har man förlorat på affären med all arbetstid men vi kan leverera och kunden bli nöjd.
En nöjd kund är en bra kund fick man lära sig en gång i tiden. :eek:)

Har kanske inte så mycket med tråden i övrigt att göra men ville ge min syn på det hela som syslar med inköp och prissättningar dagarna i ända.


Föresten måste fråga, har en Lowe pro nova 1 väska idag till min D70 men D200:an kommer strax och tror inte att den kommer att få plats. Vilken väska tipsar ni om när man vill ha kunna ha med sig en extra glugg och kanske en bilxt?

D200 är i princip lika stor som D70...
I alla fall så länge du inte har batterigreppet på den.
 
Som hardcore-Canonist måste man nästan abdikera för D200. Nästan så man överväger otrohet för en enda gång (en gång är ingen gång!!..)
Kanske man skulle slå till på ett exemplar...med ett enda litet objektiv, 50/1.4 eller så...?
D200 verkar kort och gott vara den i det närmaste 100% perfekta DSLR-kameran. Man hade väl inte klagat om sensorn varit aningen större, men det är väl i princip det enda..

Vad säger Nikon om leveranstider för de som beställer nu??
 
Linmajon skrev:
Som hardcore-Canonist måste man nästan abdikera för D200. Nästan så man överväger otrohet för en enda gång (en gång är ingen gång!!..)

Vad säger Nikon om leveranstider för de som beställer nu??
De leverantörer jag pratat med vet i stort sett bara en enda sak, och det är hur lång deras egen kö är för tillfället. Vilken tilldelning de får den 15:e Dec och när nästa skeppning kommer finns det tydligen inga besked om. De två gissningar jag fått från ett par större återförsäljare är "feb/mars", om du ställer dig i kön nu. Men, det är som sagt bara gissningar.

Och förresten... Kom över till oss på den mörka sidan... Kom... Kom nu, du vet att du vill... :-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.