Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Halften underexponerat, resten utfratt

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Naturfotografer!

Jag traskar kring lite i bergen, har i Centralasien dar jag befinner mig. Solen lyser starkt, och jag finner att det ar svart att fotografera. Skuggorna ar underexponerade medan resten ar till halften utfratt. Man borde forstas vanta till kvallen, nar ljuset ar mjukare. Men om man vill fotografera mitt pa dagen?

Jag har forsokt med mitt polfilter, men det verkar inte hjalpa mycket. Ar tacksam for tips!

Tack

(anvander Fuji Superia ISO 100)

Polfiltret hjälper som du skriver inte så mycket mot hårda kontraster, har du provat med upplättningsblixt? Stora naturvyer blir nog svårt om det inte finns någon guru som kan specialtrix vid framkallningen.

Vet inte om detta hjälper men när jag var i Egypten i våras så var det enbart polfilter & upplättningsblixt som gällde på dagen. När jag här hemma kör upplättning på sommaren så är det ca -1 på blixten som gäller. Vid ett tillfälle där nere på en sandö mitt i Röda havet så gällde +2 för att inte ansikten skulle bli för mörka! Om det blev bra, nä. Funkar dock i familjealbumet...

//Larsa

Tack!

jag har inte ens med mig en blixt. (Nar det ar morkt anvander jag snabba filmer och objektiv. Jag har ganska stadiga hander och klarar langa slutartider.)

Om man skruvar pa ett B81-filter eller liknande ser ju fargerna kanske ut lite som pa kvallen, men kontrasterna finns ju kvar.

Naturen ar ju sa vacker har att jag vill fotografera den!

Om det är landskap och liknande brukar jag exponera efter de belysta partierna och låta resten bli sotsvart. Nåt mellanläge gör ingen glad. Blaskiga ljusa partier och djupa skuggor. Bättre att något av det blir bra i alla fall.

hej är igen naturfotograf, men prova att att ställa ISO tiden på 50, ja provade detta när ja var i Egypten i fotade å lyckades då undvika de hårda kontrasterna.

hoppas det hjälper

Vänligen Johan

Tack for tipsen. Jag far se vad jag kan gora. Nu blir det ju host i vilket fall, och solen blir svagare. Men det basta ar fotografera i skuggan.

ljusmätningen!

Konstigt.Det måste vara ljusmätaren som felar.Du har inte tillgång till separat ljusmätare`? Det måste vara fel på ljusmätningen eller "kassa" filmer.

Ett graduerat gråfilter hjälper. Då kan du ställa toningskanten där horisonten är och exponera efter skuggorna.

/Henri

Man skall alltid försöka få bilden så klar som möjligt i kameran. Gillar inte riktigt tanken med att leka med "graderade filter" i photoshop. T ex gradient maps osv. Rätt lamt. För mycket modifikation av bilden enligt mig.

Köp ett par stycken graderade gråfilter i olika toningar. Skulle nog hjälpa dig betydligt mycket mer än lite trix i photoshop. Dessutom lär du dig hur du tar bilderna så, inte hur du modifierar dom i mjukvara.

Martin

Ljusmataren ar bra. Det ar naturen som har for starka kontraster! Graderade filter finns kanske i Bishkek eller Alma Aty, men det ar en bit bort. Jag far klara mig med den utrustning jag har med mig, och med era tips!

Sa fort jag lyckas gora en bra bild, lovar jag att ladda upp den. Hoppas att det inte drojer for lange...

Erik Petersson skrev:
Ljusmataren ar bra. Det ar naturen som har for starka kontraster! Graderade filter finns kanske i Bishkek eller Alma Aty, men det ar en bit bort. Jag far klara mig med den utrustning jag har med mig, och med era tips!

Sa fort jag lyckas gora en bra bild, lovar jag att ladda upp den. Hoppas att det inte drojer for lange...

Man kan lätta upp med hjälpmedel men när kontrasterna är så stora som dom kan bli i sydliga länder så är de svårt!

Dessutom så finns inte dessa längre morgon & kvällsperioder som vi har här i norr då ljuset är optimalt. I Egypten så snackar vi nån kvart typ, här i bohuslän så har jag ju typ 4-5 timmar på morgonen & kvällen under sommaren. Finns fotografer världen över som är oerhört faschinerade över fotomöjligheterna på våra breddgrader!

Vet inte om det är någon tröst men om du kört digitalt så hade det varit ännu värre då kontrastomfånget på DSLR:s i normala prisklasser suger rejält jämfört med den negativa färgfilm du använder.

//Larsa

.Z. skrev:

Vet inte om det är någon tröst men om du kört digitalt så hade det varit ännu värre då kontrastomfånget på DSLR:s i normala prisklasser suger rejält jämfört med den negativa färgfilm du använder.

//Larsa

Jo, det kanns bra att veta. Jag har namligen kopt in mig pa ett analogt system ganska nyligen! :)

Ska fa lana en kompis andrakamera framover, han har en Canon 10, nagonting, som ser ut att vara atminstone halfprofessionell. Da kan jag jamfora.

det måste vara kopieringen till papper som labbet gört så dåligt, det är så mycket tolerans i negativ film att det är omöjligt att göra så mycket fel om inte det är kameran som fela, kolla om ISO talet är rätt ner du har laddat filmen i kamaren.
Neg film kan fel exponaras i +-4 steg utan att skada.

Joi skrev:
det måste vara kopieringen till papper som labbet gört så dåligt, det är så mycket tolerans i negativ film att det är omöjligt att göra så mycket fel om inte det är kameran som fela, kolla om ISO talet är rätt ner du har laddat filmen i kamaren.
Neg film kan fel exponaras i +-4 steg utan att skada.

Det kan absolut vara så. Dushanbes fotolabb verkar lite si och så ibland. Får kopiera upp några i Moskva i vinter och jämföra.

ISO-talet brukar vara rätt, och kameran exponerar vanligtvis väldigt fint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar