ANNONS
Annons

Tva fragor i en.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har prövat nu men får fortfarande inte bort det. Alldeles vid filtergängan, precis i springan mellan filtret och objektivet ser det ut som om någon försökt bända med något vasst, (kanske en skruvmejesel) så det har blivit ett litet jack i kanten på objektivet. Kanske är det det som kilar fast. Någon som vet något bpt mot det?
 
johanh skrev:
Hej alla kunniga manniskor!

Anledningen till att jag inte har de ratta bokstaverna ar att jag sitter vid en dator i Nya Zeeland. Hoppas att nagon orkar lasa anda. Jag har tva (2) fragor som jag hoppas att kunna fa svar pa:

1. Angaende exponering; med diafilm (100 VS), nar ska man mata ljuset reflekterat fran grakort och nar mata ljuset i hogdagrar och exponera efter det? Lat oss saga att vi har ett landskap som bestar till stora delar av bergiga kullar tackta av torkat gras (gul-brunt i fargen). Lite skuggor, inte mycket. En del himmel och moln. Om jag mater ljuset som reflekteras fran kullarna ger detta en kortare slutartid an om jag mater mot nagot som ar reflekterande som ett grakort (pa ett ungefar). Vad ar bast att gora i detta lage? Vet ju att man bor mata i hogdagrarna for att inte riskera att overexponera dom, men samtidigt kommer ju detta i landskapsexemplet rendera i en underexponerad bild. Ganska snyggt kanske... Skulle garna fa hora asikter och ha en diskussion, jag har inte helt forstatt nar dessa som jag tycker skiljda metoder att exponera ska anvandas.
Jag har kamera med spotmatare.

2. Har nagon tips om hur man kan fa loss ett polfilter som fastnat i gangorna? Modellen pa objektivet ar Sigma 24 mm EX och pofiltret B+W ur deras Pro-serie.

Tacksam for alla svar, jag behover kunna sova gott pa natterna och inte ha alla funderingar kring om jag verkligen exponerad ratt snurrande i huvudet.

Johan

Till att börja med ska du gå in i regional settings och lägga till svenskt tangentbord så att du kan skriva som folk :) Man skiftar mellan engelskt och svenskt med ALT-Shift, klart bekvämt.

Om en gänga fastnar kan man prova kylspray men du måste vara snabb så att kylan inte hinner sprida sig till objektivet.
 
gors skrev:
Lustigt egentligen, okularskydden på mina nikonhus, som jag vill ska sitta hårt, gängar alltid ur sig (köper ett par nya om året, tror jag).

Filter, som jag vill ska sitta löst, gängar inte ur sig ens när jag vill.

Hur vore det om filtertillverkarna och Nikon började någon sorts kunskapsutbyte?

Hehe, 10 poäng!
 
olofsilfverdal skrev:
Mitt filter har också fastnat. Jag har försökt med de andra sätten men inte lyckats, och tänkte pröva att stoppa objektivet i frysen. Hur länge ska det ligga, hur gör man när man tar ut det? Plastpåse för att slippa kondens, eller? Hoppas inget spricker bara...det vore ju pinsamnt.

Jag har haft problem att få loss två-ringade polfilter. Om det är den typen du har problem med kan du testa att tejpa fast de två ringarna med silvertejp, det fungerade för mig (det blir mycket mer yta att ta tag i). Annars är "fjäderlätta fingrar" tipset också bra, fungerar ofta.
 
Bent C. skrev:
Jag har haft problem att få loss två-ringade polfilter. Om det är den typen du har problem med kan du testa att tejpa fast de två ringarna med silvertejp, det fungerade för mig (det blir mycket mer yta att ta tag i). Annars är "fjäderlätta fingrar" tipset också bra, fungerar ofta.

Tack för tipset, men det är ett vanligt skyddsfilter (uv kanske, står L39 på det) som sitter fast på ett vidvinkelobjektiv och det är lite damm och sånt emellan som jag gärna vill ha bort.
 
Ok, då var mitt tips inget att hänga i julgran. Har faktiskt själv ett fastnat uv-filter som jag bestämt mig för att lämna in för att få bort (förra tog jag bort med lite mer våld än vettigt, så jag lyckades m el m förstöra gängorna på objektivet (vilket var ett ef 24-70L, inte så otroligt kul)). Så ta det lugnt, polygrip är inte en vettig lösning kan jag ju då informera om.
 
Kom på nåt man kanske borde kunna pröva...inte polygrip men nästan :)

Tänkte att det inte kan vara någon större fara att fila ner ett lite jack i framkanten av filtret, för att på så sätt kunna knacka loss det. Nån som tror det är värt att testa? (Risken är ju försås att man knackar på mer än vad som var meningen...hål i frontlinsen vill man ju inte ha.)
 
...Eller fila ner två jack mittemot varandra så att man kan få in något att vrida runt med, tex rygen på en kniv, eller nåt annat som man inte skär sig på men som ändå är ordentligt styvt. Synpunkter?

(Jag har förresten redan prövat sugplopp på filterglaset...men det satt löst så det hjälpte inte heller.)
 
Hej!
Kul att den här diskussionen kom igång igen! Eller kanske tråkigt... Verkar vara ett återkommande problem med fastnande filter. Jag tycker silvertejpsförlaget låter väldigt bra eftersom man får mer att greppa i. Tyg som jag lindade runt och drog i funkade för mig för att få loss filtret den gången.

Angående exponeringarna blev dom bättre sedan jag började använda Eriks tips. Om någon vill kika så finns resultatet från resan på min hemsida .

>Adam: Roligt att läsa en sån positiv kommentar kring någon bild jag tagit. Tack!

mvh

Johan
 
En beprövad metod att mäta ljus som funkar är att "mäta i handflatan i skugga", ställ dej så att du har solen i ryggen och mät ljuset i handflatan när den är skuggad av din rygg, exponera efter detta värde. Annars när man plåtar dia och har spotmätare brukar man mäta det ljusaste området som man vill ha teckning i och öka exponeringen 2,5 steg, man undviker då utfrätta högdagrar, men riskerar att lågdagrarna "sotar igen" om kontrasten i motivet är större än vad filmen klarar av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.