avslutat medlemskap 201003
Avslutat medlemskap
Ok, det låter bra så jag får väl pröva då. Hur är det med plastpåse då, eller behöver man inte vara orolig när det är så kort tid?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
johanh skrev:
Hej alla kunniga manniskor!
Anledningen till att jag inte har de ratta bokstaverna ar att jag sitter vid en dator i Nya Zeeland. Hoppas att nagon orkar lasa anda. Jag har tva (2) fragor som jag hoppas att kunna fa svar pa:
1. Angaende exponering; med diafilm (100 VS), nar ska man mata ljuset reflekterat fran grakort och nar mata ljuset i hogdagrar och exponera efter det? Lat oss saga att vi har ett landskap som bestar till stora delar av bergiga kullar tackta av torkat gras (gul-brunt i fargen). Lite skuggor, inte mycket. En del himmel och moln. Om jag mater ljuset som reflekteras fran kullarna ger detta en kortare slutartid an om jag mater mot nagot som ar reflekterande som ett grakort (pa ett ungefar). Vad ar bast att gora i detta lage? Vet ju att man bor mata i hogdagrarna for att inte riskera att overexponera dom, men samtidigt kommer ju detta i landskapsexemplet rendera i en underexponerad bild. Ganska snyggt kanske... Skulle garna fa hora asikter och ha en diskussion, jag har inte helt forstatt nar dessa som jag tycker skiljda metoder att exponera ska anvandas.
Jag har kamera med spotmatare.
2. Har nagon tips om hur man kan fa loss ett polfilter som fastnat i gangorna? Modellen pa objektivet ar Sigma 24 mm EX och pofiltret B+W ur deras Pro-serie.
Tacksam for alla svar, jag behover kunna sova gott pa natterna och inte ha alla funderingar kring om jag verkligen exponerad ratt snurrande i huvudet.
Johan
gors skrev:
Lustigt egentligen, okularskydden på mina nikonhus, som jag vill ska sitta hårt, gängar alltid ur sig (köper ett par nya om året, tror jag).
Filter, som jag vill ska sitta löst, gängar inte ur sig ens när jag vill.
Hur vore det om filtertillverkarna och Nikon började någon sorts kunskapsutbyte?
olofsilfverdal skrev:
Mitt filter har också fastnat. Jag har försökt med de andra sätten men inte lyckats, och tänkte pröva att stoppa objektivet i frysen. Hur länge ska det ligga, hur gör man när man tar ut det? Plastpåse för att slippa kondens, eller? Hoppas inget spricker bara...det vore ju pinsamnt.
Bent C. skrev:
Jag har haft problem att få loss två-ringade polfilter. Om det är den typen du har problem med kan du testa att tejpa fast de två ringarna med silvertejp, det fungerade för mig (det blir mycket mer yta att ta tag i). Annars är "fjäderlätta fingrar" tipset också bra, fungerar ofta.
johanh skrev:
Ett bildexempel finns pa min hemsida pa
http://www.acc.umu.se/~johanh/farg/porterspass.htm