Annons

Ha kvar nedladdningsskyddet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skall vi ha kvar "spärren"?

  • Ja, den nuvarande är bättre än inget alls

    Röster: 160 49.2%
  • Ja, och jag vet hur man gör den bättre

    Röster: 4 1.2%
  • Nej, det är ju inget skydd egentligen

    Röster: 161 49.5%

  • Totala väljare
    325
clindh skrev:
(Sedan så är det ju inte ens något fel i att ta ner någons bild på sin hårddisk, så länge den inte publiceras sedan - men det är kanske en annan diskussion)

Exakt Christer, det är inget fel, det är ju tom. en nödvändighet för att se bilden i fråga. Man kan ju inte få information utan att få den. Vad fotosidans server gör är just att dela ut kopior av information till de som begär att få en kopia. Att hindra nedladdning och att publicera på Internet är en motsägelse i sig.

Många verkar glömma bort detta faktum, klickar man på en länk, använder ett bokmärke i sin webbläsare, eller skriver in en adress i sin webbläsares adressrad, då skickar man bara en förfrågan till en server, en dator som delar ut kopior av information. -Kan jag få en kopia av infon på denna adress? Om inget sedan går fel, man ser bilden. Då har man fått en kopia av den information som bilden består utav. Den kopian är då i ens ägo, inte mycket annorlunda från skräpreklamen och dess bilder man får i sin brevlåda.

Men om man leker med tanken.. att det skulle vara möjligt att hindra nedladdning vid Internetpublicering, att det inte är en motsägelse i sig. Ja då behövdes ju inte upphovsrätten vid Internet-publicering, eftersom inga kopior då skulle spridas.
 
Ja, jag tycker "skyddet" ska vara kvar. Det går visserligen att ta sig runt om man verkligen vill ha bilden, men skyddet tjänar iallafall som en påminnelse om att man inte har rätt att göra vad som helst med bilden när man väl sparat undan den.
 
Utan att ha läst alla tidigare inlägg så tycker jag att skyddet verkar rätt meningslöst. Det är lätt att ta sig runt och genererar tydligen bara massa extra jobb för Fotosidan i form av frågor och trådar i forumen. Sen stör jag mig personligen lite av det då jag använder mig av mouse gestures vilket gör att varje gång jag håller nere knappen och gör en gesture vid bilden för att gå tillbaka så poppar rutan upp.

Räcker det inte med en tydlig rad ovanför bilden där det står något om att man bör kontakta fotografen om man vill använda bilden?

De som verkligen vill ha bilden kan ju redan nu ta ned den utan problem.
 
Högerklick??? Är det verkligen nödvändigt?

Jag vill upplysa er som inte vet om snaggit prova stoppa det med vilka spärrar ni vill!
Det går aldrig att stoppa någon att ta en bild de gillar! Så jag ser egentligen ingen mening med ett sådant skydd ... speciellt inte eftersom det finns lagar att följa!

Men det var bara min synpunkt det finns säkert andra som har synpunkter!

Vh Thomas

Edit: Är man nu så rädd om sin bild kanske man skulle överväga att vattenmärka den, eller inte ladda upp den alls!
 
Att skydda en bild 100% fungerar inte.

Det enda sättet är att låta bli att ladda upp den alls. Vattenmärkning är det ända sättet du kan "stämpla" en bild på. Sen om man gör en riktig sådan eller bara en signatur på bilden...det skiljer sig med.

Att stoppa högerklick funktionen är ett sätt som kanske stoppar 20% av dem som vill ta hem bilden och inte orkar / vet hur man gör för att "sno" bilden.

Sen finns det script där man kan stoppa funktionen att ta en screenshot. När man gör det blir screenshoten enbart svart.
Oavsett om du kör SNAGGIT eller PRNTSCR eller vilket program du än använder.

Det går att göra, men det skulle försvåra bilduppläggningarna.

Att baka in bilder som flash bilder är ett sätt, och sedan kryptera flashen så att det inte går att ta en screenshot heller är även ett allternativ.
Men då återstår problemet, hur för man detta via automatik. Det är heller inte möjligt utan var och en måste då göra detta på sin egen sida.

Slutklämmen är: Om man är rädd om en bild för att den skall snos, låt bli att tanka upp den alls.
Sen om man vill ha en bild...så finns det alltid ett sätt. Inget är 100% säkert, det tar bara mer eller mindre tid.

Tycker dock högerklicksskyddet skall vara kvar, pga att det stoppar en liten del av de som vill ta bilden till sin dator.

Over and out!
 
Kramer skrev:
Sen finns det script där man kan stoppa funktionen att ta en screenshot. När man gör det blir screenshoten enbart svart.
Jaha? Levereras den funktionen med ett eget grafikkort och OS då? Det där skulle inte fungera ens i teorin.

och sedan kryptera flashen så att det inte går att ta en screenshot heller är även ett allternativ.
Det där stämmer naturligtvis inte heller.

Tycker dock högerklicksskyddet skall vara kvar, pga att det stoppar en liten del av de som vill ta bilden till sin dator.
Varför skulle du vilja stoppa det? Det är ju fullt tillåtet.
 
Kramer skrev:
[...] sedan kryptera flashen så att det inte går att ta en screenshot [...]
Undrar vad du menar med detta. För att bilden ska visas så måste den avkrypteras av flashpluginen. Det som visas på skärmen är ju avkrypterat, eller? Därför påverkar det inte en skärmdump.

Flash kan man ta skärmdumpar av utan problem. Själv lekte jag med "screencapture" i MacOSX igår och automatiserade skärmdumpning, beskärning och konvertering till ett litet dokumentationsprojekt. Bra kommando för alla som inte känner till det. Synd bara att man inte kan speca region från kommandoraden, men ett steg via ImageMagick löste det åt mig.

Men då återstår problemet, hur för man detta via automatik. Det är heller inte möjligt utan var och en måste då göra detta på sin egen sida.
Det här är nog det minsta problemet. Man kan göra flashanimationer automatiskt. Det finns verktyg som är icke-interaktiva och programmeringsbibliotek som tillåter dig skapa och manipulera flashanimationer så det är inga problem att göra en sådan lösning automatisk.

Frågan är om det är önskvärt. Ett ganska dåligt skydd som tar kraft och tid att implementera.
 
Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte läst mycket i tråden. men jag tycker som en av de första skrev. Varför inte ha en knapp där man kan ladda ner bild inkl fotografens namn? och samtidigt (i närheten av ladda-ner-knappen) så står det att man får använda bilden för privat bruk, eller nåt sånt
 
MinnaCharlotte skrev:
Varför inte ha en knapp där man kan ladda ner bild inkl fotografens namn? och samtidigt (i närheten av ladda-ner-knappen) så står det att man får använda bilden för privat bruk, eller nåt sånt

Ett sånt meddelande skulle nog övertolkas och försöka utnyttjas på fel sätt förr eller senare.

Det rätta enligt mig är att inte försöka göra något alls, alltså inget högerklick-tajfs heller som bara är irriterande. Kan man se bilden så har man ju redan fått en kopia, den är redan nedladdad. Tänk vad arg folk skulle bli om det kom upp en "förbuds"skylt i TVn när man försöker spela in för att se senare..
 
MinnaCharlotte skrev:
Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte läst mycket i tråden. men jag tycker som en av de första skrev. Varför inte ha en knapp där man kan ladda ner bild inkl fotografens namn? och samtidigt (i närheten av ladda-ner-knappen) så står det att man får använda bilden för privat bruk, eller nåt sånt

Alldeles utmärkt. Detta har jag haft på förslag ett par år nu
.....
Som läget är nu tar jag en skärmdump INKL fotografens namn nertill av de bilder jag vill ha.

Kan man inte acceptera att folk vill spara en bild på sin hårddisk då ska man fan inte ladda upp bilder någonstans på Internet heller.
 
PeterWem skrev:
http://blf.se/469.php#531
(Ni får söka på denna rubrik: "kan man stoppa att någon kopierar en bild från en")

Ja, där är BLF ganska rejält ute å cyklar - till deras försvar kan väl sägas att det är en grav överförenkling som gör att det inte riktigt blir sant.

Deras svar består av två meningar, den andra meningen är helt korrekt: Det går att stämma den som gör intrång i upphovsrätten och sprider en sådan bild utan tillstånd. Detta är precis den ensamrätt som tilldelas upphovsmannen.

Men den första meningen är inte korrekt eftersom kopieringen redan är skedd om man kan se bilden, det är upphovsmannen som publicerat bilden och en publicering på internet innebär just att sprida bilden till andra - att kopiera, upphovsmannen har tillåtit den privata kopieringen genom sin publicering. Det skiljer sig egentligen inte från pappersreklamen vi får i våra brevlådor, den är ofta full av mycket proffsiga bilder och det är kopior som delas ut. När du fått reklamen i din brevlåda så är den din, din egendom, upphovsmännen till bilderna kan inte kräva tillbaks reklamen av dig, det som är i din ägo är ditt. Upphovsrätten förbjuder inte heller explicit kopiering. Upphovsrättsintrång begås först om man sprider det kopierade till andra, t ex. använder bilden på sin egen hemsida eller på annat sätt gör den tillgänglig för kopiering av andra. Du får ge bort din bok, du får tom. sälja den begagnad, man får också sälja sin dator utan att radera programmen i den, men man får inte sälja ett exemplar och behålla en kopia.

Lagen formulerar det så här:
Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten ...
(min fetstil) Observera ordet "och", det står inte "eller". Lagen är också proppfull av diverse mer eller mindre komplicerade undantag.

Mycket dyrbara tavlor är t ex. inte ovanligt att de kopieras helt lagligt, för att ha en kopia hängandes framme medan orginalet förvaras på en säker plats. Men försöker man sälja den kopierade tavlan så kan det minst vara tal om upphovsrättsintrång, i värsta fall är det tal om betydligt grövre brottslighet.

Vad man också måste komma ihåg är att upphovsrätten handlar om det immateriella, alltså det vi varken kan se eller ta på. Den handlar inte om materiella ting. Detta innebär att exemplar är äganderättsliga till skillnad från verket som är upphovsrättsligt. Boken i min bokhylla är min egendom även om jag inte skrivit den - min egendom, inte upphovsmannens. Skulle upphovsrätten utsträckas till egendom, då skulle upphovsrätten bli till en expropriationslag.

Mycket av det som gör att folk i gemen har svårt med gränsdragningarna mellan egendom och immateralla rättigheter kommer från USA - som har ett sällsynt dåligt ord för upphovsrätt - Även frasen "immateriell egendom" kommer därifrån och är en direkt självmotsägelse eftersom ingen kan äga sånt man varken kan se eller ta på. Upphovsrätten ger upphovsmannen en ensamrätt, inte egendom, och att publicera på internet är just att sprida kopior. Gillar man inte detta faktum så får man söka sig en annan publiceringsform, t ex. ett galleri på stan som dessutom har fotoförbud.
 
Ta bort spärren!!

Hej! Har nyligen hittat till denna fantastiska fotosida och är fortfarande helt överväldigad över dessa otroligt vackra och begåvade bilder!

Varför inte låta människor med foto som sin passion och stora glädje få ta del av dessa sköna verk(självklart till privat bruk!)

Dessa bilder inspirerar, ger mersmak och väcker förundran till själva livet. Så snälla hindra inte oss medlemar att få ta del av dessa i lugn och ro. Fotografens namn får hemskt gärna finnas med...etc. Vackra saker är till för att delas med andra!!
Vänliga hälsningar Fredrik Johansson
 
Vi tar ju del av verken via datorn, i den form den publiceras där, alltså som en bild på en bildskärm. Om jag skriver ut bilden är det inte den bild som jag ser på datorn jag får fram utan jag framställer en helt ny bild i ny form på papper och det är ju inte heller säkert att jag som fotograf vill stå för den kopia du skriver ut och sätter på väggen? Den kan ju mycket väl vara undermålig med mitt sätt att se. Du kanske inte har rätt bläcksort som behåller nyanserna eller skriver du kanske ut på ett billigt konsumentpapper som inte alls gör bilden rättvisa? Ingen som har funderat i dessa banor när ni så självklart anser att bilder kan skrivas ut och sättas upp med namn under utan att fotografen godkänt kopian? Jag vet att det inte är olagligt men jag anser att det inte är riktigt rätt mot fotografen.
 
Mattsen skrev:
......Kan man inte acceptera att folk vill spara en bild på sin hårddisk då ska man fan inte ladda upp bilder någonstans på Internet heller.

Håller med helt om det! Men det innebär inte att det är moraliskt rätt att skriva ut bilderna och sätta dom på sin vägg innan fotografen godkänt kopian, dess kvalité i olika former. Personligen skulle jag aldrig tycka det vara juste att skriva ut en annan fotografs inscannade gelatinsilveroriginal i digitaliserad form med skrivare. Tycker det räcker gott och väl med att ha bilden på sin hårddisk och se den på bildskärmen. Synd om man är så sniken att man hellre sätter en undermålig utskrift på väggen (du kan aldrig göra bilden rättvisa i dessa komprimerade format) än införskaffar en originalutsklrift/mörkrumskopia av fotografen för att hänga på väggen. Lågt, lägre än......även om det är lagligt.
 
Graal skrev:
Håller med helt om det! Men det innebär inte att det är moraliskt rätt att skriva ut bilderna och sätta dom på sin vägg innan fotografen godkänt kopian, dess kvalité i olika former. Personligen skulle jag aldrig tycka det vara juste att skriva ut en annan fotografs inscannade gelatinsilveroriginal i digitaliserad form med skrivare. Tycker det räcker gott och väl med att ha bilden på sin hårddisk och se den på bildskärmen. Synd om man är så sniken att man hellre sätter en undermålig utskrift på väggen (du kan aldrig göra bilden rättvisa i dessa komprimerade format) än införskaffar en originalutsklrift/mörkrumskopia av fotografen för att hänga på väggen. Lågt, lägre än......även om det är lagligt.
Men hur är det med en digitalfotoram ren?
 
Robin Gyllander skrev:
Men hur är det med en digitalfotoram ren?

Inte särskilt smart eftersom den lilla filen aldrig kan motsvara originalfilens kvalitét. Bilden som laddas upp på fotosidan är inte avsedd att användas för sådan visning. Tror att fotografen hellre såg att den rätta filen visades på det sättet än den komprimerade diton för fotosidan, eller vad tror du?
 
Graal skrev:
Inte särskilt smart eftersom den lilla filen aldrig kan motsvara originalfilens kvalitét. Bilden som laddas upp på fotosidan är inte avsedd att användas för sådan visning. Tror att fotografen hellre såg att den rätta filen visades på det sättet än den komprimerade diton för fotosidan, eller vad tror du?
Men digitalfotoramar brukar sällan ha över 1024X768 pixlar.
 
Och; problemet är........?????

...löjligt; om någon frågar mej :D
Bilden finns på FS. Om fotografen önskar annorlunda;...no problem!
Om jag träffar en snygg tant på by'n; frågar: "din lya, eller min?"
Min, svar hon...OK då lastar jag ner.......
Risken är f.ö. att jag ångrar imogon...men det är då de'
 
Robin Gyllander skrev:
Men digitalfotoramar brukar sällan ha över 1024X768 pixlar.

Även om pixelstorleken är samma, och inte större än 1024, så ser man en viss skillnad på jpeg-bilder med 150-300kB och TiFF-bilder på ca 2-3 MB. Jag vet vad jag skulle välja i det fallet. Men kanske klarar inte digitala ramar okomprimerade format?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.