fhe skrev:
Så lång tid?
Skaffa Firefox med Web Developer-tillägget så går det nog på under 10.
Inte för att jag vill tävla på något sätt men om menyraden i ens Firefox ser ut som på bilden nedan är "under 10" en riktig överdrift...
Men åter till diskussionen, som kopieringsskydd är funktionen i det närmaste värdelös. Som påminnelse om att bilderna är copyrightskyddade fyller den en liten funktion. Jag kan tänka mig att funktionen finns kvar just av det skälet.
Sen ska man veta att de flesta skydd som finns idag bygger på javascript eller layers och är löjligt lätta att gå runt för en person med minsta kunskap om webbteknik. Dessutom är det så att skydden inte ens funkar i alla miljöer.
Det finns en väldigt enkel regel när det gäller webbpublicering: "kan man se det, kan man sno det". Lösningen ligger alltså i att låta bli att publicera material man inte vill få snott. Kanske inte alltid görbart.
I mina ögon finns det då bara ett alternativ om man är rädd om sina bilder. Gör så att de inte är önskvärda att stjäla. Märk upp dem med synligt vattenmärket tvärs över bildens intressanta delar, lägg upp dem i låg upplösning och kanske till och med med undermålig kvalitet/hård kompression. Alltså, lägg inte ut slutversioner av bilder utan bara "samples" och låt folk kontakta er och köpa eller få bilder om de vill ha bättre kvalitet. Endast då kan man ha lite bättre kontroll på vad som händer med bilderna.
Personligen tillhör jag den lilla skara som inte är så pjoskig i denna fråga. Jag låter folk få använda mina bilder för "fair use" och uppmuntrar till det. Så länge som folk inte stjäl dem och använder dem i fel sammanhang eller uppger att det är deras bilder så är det ok. Har själv inte haft problem med det hitintills. Anledningen till detta är att jag bara delar med mig av vissa utvalda bilder, jag är glad om någon gläljds av min hobby samt att jag inte orkar försöka mig på katt-och-råttaspelet med att skydda mina upplagda bilder på ett bra sätt. Men jag har full förståelse för de som till exempel tjänar pengar på sina bilder och inte har lyxen att göra som jag. De får ta till andra medel. Som amatör med lågt ställda förväntningar och låg ambitionsnivå är man priviligierad.
P_S skrev:
"det krävs minst 3 MP för att skriva ut en godtagbar kopia i 10*15", "300 ppi är det absolut minsta som duger för förstoringar oavsett betraktningsavstånd" osv osv,
Bara för att få siffrorna rätt:
10x15 cm = 3,937x5,906 in = 1181x1772 pixels = 2,09 Mpixels
Så 3 Mpixel är lite i överkant. Sen kör många labb med 200 istället för 300 för utskrifter och få konsumenter ser skillnad vilket ger:
10x15 cm = 3,937x5,906 in = 787x1181 pixels = 0,93 Mpixels
En 0,93 Mpixelsbild kan ha riktigt hygglig kvalitet trots komprimerad till 400 Kb.
Problemet är dock knappast att folk skriver ut bilder och säger att det är deras utan att folk lägger dem på en hemsida och säger att det är deras. Då är det en helt annan femma...