Annons

Höstfärger i Norge - tid och plats

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Jag funderar på att åka till Norge i höstfärgstid nästa år. Någon som har tips på fina platser och lämplig tid? Inte för långt norrut, då jag åker från Skåne. Tiden är förstås beroende på om man åker längs fjordarna eller upp i fjällen. Jag funderar på vilket som är miest givande... Alla tips tas tacksamt emot!

Det finns så mycket att se.
Du kan ju börja med Atlanterhavsveien, Molde, Trollstigen, Geiranger och Galdöpiggen.
Alla dom ligger ganska nära varandra. Men det är ju Norge, så det tar tid att åka.
Själv tycker jag att mitten av september och lite framåt är bra.
Då är det lite turister ute.
Man ska tänka på att dom flesta hytter och campingar stänger sista september.
Jag har inte varit i södra Norge ännu, men det finns gott om saker att se där också.
//Niclas

Hej,
jag bor vid Storfjorden mellom Ålesund och Geiranger. Just nu er hösten i färd med at bli vinter. Den första snöen har kommit. På fjällen er det över 1 meter endel platser. Vid fjorden har också snöen varit på snarvisit.

September och oktober är nog den bästa tiden för at fånga färger här i Norge.

Om du sökar upp min nätsida kan du finna nogra panoramabilder från området här.

Hej Bjarne
Närmast har du Hardangervidda. I mitten - slutet på september bjuder Hardangervidda på härliga vyer och färger. Både i mulet och soligt väder.
Missa inte att åka in på små ”betalvägar” in i Hardangermassivet. Brukar kosta 25:-- NOK men det är det verkligen värt. Det finns en bra karta (kan köpas i svensk bokhandel):
Cappelens kart Sör-Norge, sör – täcker hela Hardangervidda. I kartan är de allra flesta ”bomvejerna” utmärkta. Även vattenfall, utsiktspunkter mm är utmärkta i kartan. Köp kartan nu och planera för en tur runt Hardangervidda. Du behöver minst 5-7 dagar.
Enklast åker du från Strömstad till Sandefjord (2 timmars färja). Sedan antingen medsols eller motsols runt Hardangervidda. I de större orterna finns mindre hotell, oftast hittar du en öppen skidanläggning med god mat och vettiga priser. Bor oftast några nätter på Lia Fjellhotel på väg 40, ligger 13 km syd om Geilo. Åker sedan på småvägarna på östra sidan av Hardangervidda både väst och syd om Geilo. Fortsätter sedan över Immingfjell – Rjukan – Odda – Eidfjord ( missa INTE Hjölmodalen några km från Eidfjord – innan du åker upp på Höjderna igen.
Sök på NRK.NO efter: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/815412/ där hittar du mängder av bra info.
Håhå

Tacl för alla era tips! Det är ingen brist på fina platser, det vet jag. För många år sedan åkte jag från Åndalsnes via bl.a. Geiranger, färjan till Gudvangen, Bergen, Hardangervidda och Geilo, så jag vet lite vad som väntar. Det var dock på sommaren, men jag skulle vilja se det här landskapet på hösten - och fotografera det förstås! Jag är fortfarande osäker på om jag skall optimera höstfärgerna för havsnivån eller fjällnivån.

Sedan har jag hört om myskoxarna på Dovrefjell också, som är lite lockande.

Resan blir av om tillräckligt många deltagare bokar. Om inte resan blir av så får de deltagare som bokat sig alla pengarna tillbaka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar