Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höghastighetsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Räcker 60bps i en sekund med 1/40000 och förinspelning? 6MP
Kopplat till kontrast AF.
---
Det där var ju lätt att känna igen. :)

Casio EXILIM Pro EX-F1 klarar som bekant 60 bps med 6 Mp upplösning och ner till 1/40000 sek slutartid, vilket kan buffras så att sekvensen AVSLUTAS när man trycker på slutarknappen. Den na långzoomare var (och är fortfarande) unik. Dvs det finns naturligtvis specialutrustningar för vetenskapligt bruk som klarar detta och mer därtill, men då pratar vi om ett pris på minst en halv mille.

För att klara detta använder Casio Sonys IMX017CQE CMOS sensor.

Det där var ju lätt att känna igen. :)

Casio EXILIM Pro EX-F1 klarar som bekant 60 bps med 6 Mp upplösning och ner till 1/40000 sek slutartid, vilket kan buffras så att sekvensen AVSLUTAS när man trycker på slutarknappen. Den na långzoomare var (och är fortfarande) unik. Dvs det finns naturligtvis specialutrustningar för vetenskapligt bruk som klarar detta och mer därtill, men då pratar vi om ett pris på minst en halv mille.

För att klara detta använder Casio Sonys IMX017CQE CMOS sensor.

Jag kunde inte låta bli :). Den kameran kommer jag nog inte att sälja på ett bra tag. Lite mera allvarligt, det skulle vara bra om man kunde bygga någonting som gjorde ett halvpress hela tiden och sedan när det var dags gjorde ett helpress. Via ljud eller ljus. Det finns två program i EX-F1 som antingen fyrar av bilderna när någonting försvinner eller tvärtom. Problemet är att det är ganska svårt att få kontrast AF att göra som man vill.

Tack för tipset!

Ovanligt billigt för en färdigbyggd enhet. Men, när jag läser deras hemsida, så ringer larmklockorna. Mitt virusskydd är av samma uppfattning. :)
"This Web site is suspicious. Leave now unless you know this site is safe. ..."

Obs! Trots vad jag skrivit ovan så har jag självfallet INTE några säkra bevis på att TriggerTrap-projektet är suspekt. Det kan mycket väl vara helt seriöst.

Men när det gäller Internet-köp i största allmänhet så kan det vara klokt att följa huvudregeln för att köpa kameror, objektiv etc.på nätet:
Välj ALDRIG det billigaste du hittar.
Välj alltid det bästa (vilket inte är detsamma som det dyraste).

Vilken sida?

Tack för tipset!

Ovanligt billigt för en färdigbyggd enhet. Men, när jag läser deras hemsida, så ringer larmklockorna. Mitt virusskydd är av samma uppfattning. :)
"This Web site is suspicious. Leave now unless you know this site is safe. ..."

I den FS blogg jag dirigerade till finns tre länkar, en till TriggerTraps egna hemsida; en går till Kickstarter och en till PetaPixels ena intervju med upphovsmannen. Vilken av dessa får du virussignaler om?

Har testat precis nu, och varningen kommer från Triggertraps hemsida - http://triggertrap.com/
När det gäller igår kan jag bara uttala mig om den här första, eftersom jag inte hann följa upp de andra två länkarna då.

Idag kommer det i alla fall Inga varningar från min brandvägg (Zone Alarm) för de båda andra (men fortfarande från den första), vilket innebär att de två senare antingen är säkra, eller kanske ev. kan innehålla mera smart kodade virus ...

Detsamma gäller f.ö. även den första länken - till Tt:s hemsida - den behöver inte nödvändigtvis innehålla virus bara för att min brandvägg varnar. Sidan kan vara lite dåligt kodad, vara ganska ny e.d.

Kollade lite närmare varför ZoneAlarm larmade. Så här skriver de:

ZoneAlarme
==========

Website Info

! Caution:
You should exercise caution on triggertrap.com

Questionable Site: Avoid Entering Sensistive Data

Unless you trust this site, avoid downloading anything from this site or providing it with personel information. This recommendation is based on how long the site has been around and the strength of its security certificate.

If you trust this site, you can clixk here to stop being warned about it.

Information for triggertrap.com :

- Site is not a known phishing or spyware distributor
- Site was first registered on 05/23/11 {2011-05-23} (less than 3 month)
- Site is located in United States, North America

Get immunity from this and other questionable sites.
Click to find out how.

Tt

Intressant pryl den där TriggerTrap. Petade in 82dollar och hoppas att arbetet går bra för Haje, Michael, Noah och Ziah. Bara möjligheten att skapa egna timelapse scheman fick mig att tända till!

För er som tvekar och vädrar bluff, ta en liten titt på arbetet de lagt ner. Prototyper, reklamfilm, kompatibilitetslista över kameror, FAQ:en. De har sina privata mailadresser, facebook, och sina egna företag listade på hemsidan. Haje har 300 connections på Linkedin. Wall Street Journal, Gizmodo, Wired mfl har skrivit/intervjuat dem. De har säkert gjort mer bakgrundskoll än jag...

Men! Projektet kan falla - det kan bli för dyrt eller något annat de inte kan råda över. Jag räknar med att de spräcker tidsplanen dock :)

Ta en titt på arbetet de lagt ner innan ni ropar vargen kommer! Vad något antivirus eller ZoneAlarm gör är helt enkelt räkna ut hur stor chansen är att sidan är buffel&båg. Att sidan är ny (mindre än 3mån gammal tex) är något som får dessa automatiserade varningssystem att utlösas.

De fyra bakom projektet presenterar sig med namn och bild - skulle de sticka iväg med +60 000dollar utan att deras rykte blir grusat för all framtid som entreprenörer?

Ta en titt i bokhyllan, du kanske har någon av Haje Jan Kamps böcker i din samling? (http://en.wikipedia.org/wiki/Haje_Jan_Kamps#Books_written)

edit: ja det låga priset kan få en att fundera, men de har nyligen tillagt att de underskattat kostnaderna.

Intressant pryl den där TriggerTrap. Petade in 82dollar och hoppas att arbetet går bra för Haje, Michael, Noah och Ziah. Bara möjligheten att skapa egna timelapse scheman fick mig att tända till!

För er som tvekar och vädrar bluff, ta en liten titt på arbetet de lagt ner. Prototyper, reklamfilm, kompatibilitetslista över kameror, FAQ:en. De har sina privata mailadresser, facebook, och sina egna företag listade på hemsidan. Haje har 300 connections på Linkedin. Wall Street Journal, Gizmodo, Wired mfl har skrivit/intervjuat dem. De har säkert gjort mer bakgrundskoll än jag...

Men! Projektet kan falla - det kan bli för dyrt eller något annat de inte kan råda över. Jag räknar med att de spräcker tidsplanen dock :)

Ta en titt på arbetet de lagt ner innan ni ropar vargen kommer! Vad något antivirus eller ZoneAlarm gör är helt enkelt räkna ut hur stor chansen är att sidan är buffel&båg. Att sidan är ny (mindre än 3mån gammal tex) är något som får dessa automatiserade varningssystem att utlösas.

De fyra bakom projektet presenterar sig med namn och bild - skulle de sticka iväg med +60 000dollar utan att deras rykte blir grusat för all framtid som entreprenörer?

Ta en titt i bokhyllan, du kanske har någon av Haje Jan Kamps böcker i din samling? (http://en.wikipedia.org/wiki/Haje_Jan_Kamps#Books_written)

edit: ja det låga priset kan få en att fundera, men de har nyligen tillagt att de underskattat kostnaderna.

säkert ett helt seriöst projekt och kul att några vill bidra med "fundings" för att få projektet att gå i mål, risken är ju ganska liten och vinsten är ju obefintlig.

Jag väntar dock på en fullvärdig och fungerande produkt, som om den håller måttet kommer att sälja stort och därmed sjunka i pris och då köper jag den för 30USD

säkert ett helt seriöst projekt och kul att några vill bidra med "fundings" för att få projektet att gå i mål, risken är ju ganska liten och vinsten är ju obefintlig.

Jag väntar dock på en fullvärdig och fungerande produkt, som om den håller måttet kommer att sälja stort och därmed sjunka i pris och då köper jag den för 30USD

Så du tycker inte den är värd 475kr? 190kr är inte mycket pengar när det rör sig om nyskapande fotoutrustning.

(1USD=6,33kr. Åsikter är som baken...)

Så du tycker inte den är värd 475kr? 190kr är inte mycket pengar när det rör sig om nyskapande fotoutrustning.

(1USD=6,33kr. Åsikter är som baken...)

Men snälla människa, läs vad jag "tryckte på knapparna"

Om denna lilla pryl kommer ut på marknaden så kommer marknadspriset sjunka ju fler som köper produkten, så om du investerar 82USD i början av projektet för att få ett bra pris på prylen när den är klar, så hoppas jag att du istället har investerat dina pengar som en delägare i produkten.

Nyskapande fotoutrustning skämtar du med mig,,,,,,,,,,vad är nyskapande med denna produkt?

Men snälla människa, läs vad jag "tryckte på knapparna"

Om denna lilla pryl kommer ut på marknaden så kommer marknadspriset sjunka ju fler som köper produkten, så om du investerar 82USD i början av projektet för att få ett bra pris på prylen när den är klar, så hoppas jag att du istället har investerat dina pengar som en delägare i produkten.

Nyskapande fotoutrustning skämtar du med mig,,,,,,,,,,vad är nyskapande med denna produkt?

Har du ens läst vad den kommer kunna göra default programmerad? Vi skall inte ta tala om vad den också kommer kunna göra när folket börjar själva programmera denna fjärrkontroll.

Vad är inte nyskapande med att den kan trigga vid ljus, ljud och aux (vad du bestämmer och har tillgång till som passar aux porten) Skall tydligen reagera på ljus, så känslig att den kan fånga blixten bland annat.

Dessutom kommer priset höjas med 40% efter imorgon då den går till masstilverkning. Du lär få vänta bra länge innan du kommer få den för billigare än idag.

Billigare triggerbox under utveckling!

Tänkte mest passa på att lägga in att jag och en vän håller på med utvecklingsarbetet för en egen triggerbox dels därför att vi tyckte hans TriggerTrap var för dyr, dels för att vi inte orkade vänta och dels för att vi kan helt enkelt. :)

Poängen är att vår kommer att bli ganska mycket billigare än de 125 (eller ännu högre, som jag kommit att förstå) USD så för de av er som ännu inte betalat in till TriggerTraps projekt och vill ha en billigare lösning kan det vara värt att vänta.

Planerade features;
* Kompatibilitet med olika triggers, både optiska, IR-styrda och ljudstyrda.
* Möjlighet att trigga antingen kamera eller blixt(ar)
* Ställbar fördröjning från sensorinput till sensoroutput (eller i lekmannatermer - Du kan ställa hur länge boxen ska vänta från det att den ex. plockat upp ett ljud tills den utlöser kameran eller blixten)
* Universalinkopplingar så du "bara" behöver rätt kabel till att passa din kamera.
* Mjukvaruuppgraderbar, d.v.s. att man kan själv programmera om sin enhet efter tycke och smak om man så önskar.

Tänkte mest passa på att lägga in att jag och en vän håller på med utvecklingsarbetet för en egen triggerbox dels därför att vi tyckte hans TriggerTrap var för dyr, dels för att vi inte orkade vänta och dels för att vi kan helt enkelt. :)

Poängen är att vår kommer att bli ganska mycket billigare än de 125 (eller ännu högre, som jag kommit att förstå) USD så för de av er som ännu inte betalat in till TriggerTraps projekt och vill ha en billigare lösning kan det vara värt att vänta.

Planerade features;
* Kompatibilitet med olika triggers, både optiska, IR-styrda och ljudstyrda.
* Möjlighet att trigga antingen kamera eller blixt(ar)
* Ställbar fördröjning från sensorinput till sensoroutput (eller i lekmannatermer - Du kan ställa hur länge boxen ska vänta från det att den ex. plockat upp ett ljud tills den utlöser kameran eller blixten)
* Universalinkopplingar så du "bara" behöver rätt kabel till att passa din kamera.
* Mjukvaruuppgraderbar, d.v.s. att man kan själv programmera om sin enhet efter tycke och smak om man så önskar.

låter mkt intressant.

Men vad menar du med "vi inte orkade vänta" och sen "värt att vänta"? Kommer ni leverera snabbare eller långsammare? När?

Inget datum satt än...

...men vi har precis (läs; För max 5 minuter sedan) haft en framgångsrik testkörning av huvudprocessorn med tillkopplad ljudtrigger. Vi har ett par småbuggar kvar att arbeta ut men sedan är ljudtriggern klar. Nästa steg blir den infraröda triggern (löser ut när något passerar framför den utan att behöva en sekundär enhet som en laserbrytare gör.).

När de två triggerna är färdiga går vi på huvudprogrammet med menysystem, knappsats, display och liknande. När sedan det också är klart kan vi börja prata om leveranstid.

Kort sagt - Hårdvaran är första hindret och där är vi en ganska bra bit på väg, sedan har vi intrimmning och kalibrering av mjukvara för att göra enheten leveransklar, mindre buggfixar går ju alltid att uppdatera efter hand.

Intressent Magnus!
Har ni också inbyggd mic, ljusstråle som på TriggerTrap?

Både ja och nej. Vi har valt att satsa på en extern mikrofon för att lättare kunna placera den lämpligt beroende på motiv. Likaledes har vi valt en IR-lösning istället för lasern eftersom du då "bara" behöver placera ut en enhet som plockar upp rörelse framför sig. Med lasern behöver du två enheter som är 100% korrekt riktade mot varandra, annars fungerar det inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar