Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höghastighetsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det är fortfarande inte det vi diskuterar i denna tråd

Att fota något med blixt i 1/8000s är väl precis vad denna tråd handlar om?
Frågan var, var man kan få tag på utrustning och jag gav billiga alternativ som man inte behöver bygga själv.

Eller har jag helt missförstått vad vi pratar om?

Senast ändrad:
vi pratar om hur man triggar blixten att smälla av vid tex ljud eller rörelse för att få en bild av tex en exploderande ballong.

att en blixt har en kort brinntid är en sak, men att få den att brinna av i en exakt tidpunkt är en helt annan sak, då behövs det speciella triggers i ett mörkt rum med en kamera som har spegeln öppen för kameran skulle inte hänga med om den måste öppna spegeln när bilden ska tas.

det är vad vi diskuterar här

Jo, jag undrade om det inte skulle kunna ligga till på det viset... :)

Ska se ifall jag kan spåra upp mina prylar. Men i så fall får du ha tålamod, eftersom det kan komma att ta tid (vet f.n. inte vart killen killen ifråga har tagit vägen).

Högintressant för min del med :) Plinga till om du hittar något.

OK, ifall det finns flera intresserade så får jag väl överväga ifall jag skulle ta och löda ihop ett par stycken i så fall. Löda kan jag (är t.o.m. licenslödare), problemet för mig just nu är tidsbrist.

Ev. skulle jag kunna åta mig detta tidigare genom att leta rätt på kopplingsschema eller kretskort någonstans ifrån - är tämligen säker på att det finns. Skulle ju spara lite tid.

Senast ändrad:
Att fota något med blixt i 1/8000s är väl precis vad denna tråd handlar om?
Frågan var, var man kan få tag på utrustning och jag gav billiga alternativ som man inte behöver bygga själv.

Eller har jag helt missförstått vad vi pratar om?
Ja, det har du faktiskt.

Trådskaparens problem är INTE att åstadkomma en kort exponeringstid, vilket förstås kan åstadkommas med eller utan blixt. Problemet är att SYNKRONISERA ett mycket snabbt förlopp med en kort exponeringstid.

Ex.:
Du vill ta en bild just i det ögonblick som en kula har åkt igenom en ballong. Detta skulle förmodligen gå att fånga på en bild med hjälp av en slutartid på 1/8000 sekund. Men tala om för mig hur du skulle bära dig åt för att trycka av i exakt rätt ögonblick, VARJE GÅNG, när din reaktionstid ligger på runt 0,5 sekunder? Slumpen skulle naturligtvis kunna göra att du någon gång skulle pricka rätt - men i så fall till priset av tusentals missade bilder.

De elektronikgrunkor som trådskaparen vill få tag i gör alltså att det går att bränna av en snabb blixt så att man fångar kulan i just det ögonblick man vill - i början just när halva kulan har trängt in i ballongen, i mitten när ballongen har delvis exploderat, eller vid kullans utträde genom ballongens baksida. VARJE GÅNG. Detta således med möjlighet att finjustera synk-ögonblicket så att bilden tas vid just det moment man önskar.

Detta åstadkommes genom att man triggar på ett "pang", alternativt låter kulan (vattendroppen "or whatever") bryta en ljusstråle innan, och sedan provar man ut en lagom fördröjning med delay-enheten tills man får det resultat man eftersträvar.

Hoppas att det hela har klarnat vid det här laget? Surgeon skrev också om detta ovan.

OK, ifall det finns flera intresserade så får jag väl överväga ifall jag skulle ta och löda ihop ett par stycken i så fall. Löda kan jag (är t.o.m. licenslödare), problemet för mig just nu är tidsbrist.

Ev. skulle jag kunna åta mig detta tidigare genom att leta rätt på kopplingsschema eller kretskort någonstans ifrån - är tämligen säker på att det finns. Skulle ju spara lite tid.

jag har sett en turtorial på nätet hur man ska bygga en såndär, så det finns.

Bra.

Jag har inte sett några, helt enkelt beroende på att jag inte har letat... Men jag var som sagt säker på att det fanns, och nu är det bekräftat.

När/Om jag får tid över, så kommer jag att börja leta efter scheman och/eller kretskort, för att se ifall något av detta kan vara användbart.

När du hittat prylar och ritning, ge mig ett vettig estimat om prisnivå för både ljud och rörelsetriggad enhet

Hamnar du på rätt sida kostnad/bild + habegäret så kanske vi kan göra en affär :)

Micke

Visst. Men det kommer tyvärr att ta lite tid innan jag har möjlighet att kasta mig in i detta, som sagt.

Bäst att inte göra ens någon gissning om vad priset kan komma att hamna innan jag har kollat lite, eftersom det beror så mycket på hur flexibelt och "avancerat" ni/vi vill ha det hela. Numera är det rätt vanligt att man baserar många applikationer på en PIC (Programmable Integrated Controller). Fördelen är förstås att det kan bli enklare (och därmed billigare i längden) än ifall man väljer en fast, icke-programerbar design, eftersom man kan "kasta in" uppdateringar och modifieringar senare.

Sedan beror det förstås också på vilka, och hur många olika, sensorer man vill ha. Det blir förstås lite olika ifall man vill fota t.ex. fallande vattendroppar eller vilda djur.

Jag har inte bråttom, så ta den tid du behöver.

Ljudtriggat är mkt intressant, rörelsetriggat för djur är också intressant, men på en lten lägre skala

Kikade efter just ljud/ljus-triggers när jag sprang på denna tråden. Byggsatser i alla ära men vet i fasen om jag skulle orka ge mig på det.

Alternativet jag hittade för en ok peng var pmgadgets.com. De har både en ljustrigger (triggar kameran) och en ljudtrigger (triggar blixten).
För en tusenlapp får man båda enheterna. De säljer både direkt på sin hemsida men även på Ebay:
http://shop.ebay.co.uk/patch_master/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=

Det är inget som testat dessa eller har nån åsikt/gissning om kvalité?

Kikade efter just ljud/ljus-triggers när jag sprang på denna tråden. Byggsatser i alla ära men vet i fasen om jag skulle orka ge mig på det.

Alternativet jag hittade för en ok peng var pmgadgets.com. De har både en ljustrigger (triggar kameran) och en ljudtrigger (triggar blixten).
För en tusenlapp får man båda enheterna. De säljer både direkt på sin hemsida men även på Ebay:
http://shop.ebay.co.uk/patch_master/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=

Det är inget som testat dessa eller har nån åsikt/gissning om kvalité?

Bump. (10 tecken)

Kanske detta kan vara något?

Bra.

Jag har inte sett några, helt enkelt beroende på att jag inte har letat... Men jag var som sagt säker på att det fanns, och nu är det bekräftat.

När/Om jag får tid över, så kommer jag att börja leta efter scheman och/eller kretskort, för att se ifall något av detta kan vara användbart.

Har under en längre tid letat efter en enklare beskrivning/variant av ljudutlösare för blixt men jag verkar gå bet på det. Själv är jag ingen lödare eller ens elektronikkunnig så jag vet inte om dessa saker går att skaffa fram till ett rimligt pris men undrar om inte länken nedan leder till vad tråden intresserar sig för?
Nån med elektronikkunskaper kanske kan kasta ett öga och sedan meddela om det är något att försöka gå vidare med.

http://www.doc-diy.net/photo/smatrig21/#build_your_own

Johan

Kan en elektronik-arbetares input vara till nytta? :)

som en som jobbat inom elektronikbranschen i över tio år blev jag nyfiken på den här länken och efter att ha gjort en MYCKET snabb skumning av texten verkar det vara en väldigt kompetent pryl de har designat. Problemet för gemene man är framförallt programmeringen av processorn som jag ser det, samt att det kräver rätt bra handlag för att kunna löda en fyrsidig processor utan att få lödbyglar eller kallödningar.

Min uppfattning; Inte ett projekt för alla att ge sig på men har du pillrat med hemmabyggen inom elektronik innan bör detta definitivt låta sig göras.

Det kan det säkert!

För egen del har jag sysslat med elektronik sedan omkring 40 år tillbaka, så skam vore det väl ifall inte också jag skulle kunna ge lite input här...

---
Själv är jag ingen lödare eller ens elektronikkunnig så jag vet inte om dessa saker går att skaffa fram till ett rimligt pris men undrar om inte länken nedan leder till vad tråden intresserar sig för?
Nån med elektronikkunskaper kanske kan kasta ett öga och sedan meddela om det är något att försöka gå vidare med.

http://www.doc-diy.net/photo/smatrig21/#build_your_own

Johan
Ifall du inte kan löda och inte kan någonting om elektronik, så har jag bara ett enda råd - ge dig inte på att bygga någonting själv, så länge din kunskapsbas är 0.

Köp antingen färdiga prylar, alternativt (ifall du inte har någon brådska) vänta tills någon med erforderliga kunskaper har tid och villighet att åta sig detta. Själv har jag som sagt både kunskaper och villighet att löda ihop grejerna så att det funkar, men saknar för tillfället tyvärr tid att åta mig detta. Återkommer.

Det kan det säkert!

För egen del har jag sysslat med elektronik sedan omkring 40 år tillbaka, så skam vore det väl ifall inte också jag skulle kunna ge lite input här...

Ifall du inte kan löda och inte kan någonting om elektronik, så har jag bara ett enda råd - ge dig inte på att bygga någonting själv, så länge din kunskapsbas är 0.

Köp antingen färdiga prylar, alternativt (ifall du inte har någon brådska) vänta tills någon med erforderliga kunskaper har tid och villighet att åta sig detta. Själv har jag som sagt både kunskaper och villighet att löda ihop grejerna så att det funkar, men saknar för tillfället tyvärr tid att åta mig detta. Återkommer.

Och som sagt tidigare i tråden, har du tid så bygg gärna en ljudtriggad lösning till mig, stäm bara av prisbilden innan du börjar ;-)

Och som sagt tidigare i tråden, har du tid så bygg gärna en ljudtriggad lösning till mig, stäm bara av prisbilden innan du börjar ;-)
Visst!

När jag får ett andningshål så behöver jag först kolla upp hur många av er som är intresserade, stämma av med vilka funktioner ni vill ha och sedan checka prisbilden.

Räcker 60bps i en sekund med 1/40000 och förinspelning? 6MP
Kopplat till kontrast AF.

För saker som lämnar eller stiger in i målområdet.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto