Annons

Höghastighets fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker just det här ämnet är intressant och jag undrar om det finns någon affär eller liknande som man kan köpa/beställa utrustning för dett. Det får ju självklart inte kosta speciellt mycket.

Det känns lite osäkert att köpa en blixt på måfå och sedan löda ihop en elektrisk komponent som kanske fungerar...

Det kanske finns någon sida med lite mer konkret information om hur man exakt skall bygga??

Dom var ju inte speciellt billiga direkt. Den smartaste lösningen på en utlösare är väll ändå en ljudutlösare. Eftersom man inte behöver någon fördröjning, man placerar helt enkelt mikrofonen en bit bort och ljudets hastighet i sig känar som fördröjning.

Hur bygger man en sådan enklast och hur kopplar man den till blixten? (Hittade ingen bra förklaring på sidorna som nämndes ovan)
Hur fungerar kontakterna på en blixt, skickas det en strömimpuls till kontakten när blixten skall avfyras eller kortsluts kontakten, etc.?

Numera finns det stroboskop med vita högintensiva LED.
Med en mikroprocessor, lite kunskaper i hårdvara och programmering låter detta inte oöverstigligt. Det borde gå att skapa pulser med en längd av endast några microsekunder med en LED. Man måste dock tänka på att det inte blir mycket ljus vid så korta pulser. Det kan ju liknas vid extremt korta slutartider.

/AnWi

Jag tittade lite på denna sida http://www.hiviz.com och det visar sig att de säljer biliga utläsaranordningar, för bara ett par dollar styck. Frågan är om man skulle gå ihop ett par personer och köpa ett par för att få ner frakten från USA?

Här är länken deras produkter:
http://www.hiviz.com/kits/products.htm

Jag har också sökt på google efter blixtar med extra kort brintid, för det borde ju finnas till ett bra pris. Men jag har inte lyckats hitta något, är det någon som kanske kan ta reda på en affär hellst i sverige som säljer sådant.

Själv har jag ingen erfarenhet av blixtar i övrigt men det verkar fungerar lika bra med vanliga blixtar om man får ner derasbrin tid en aning med hjälp av exponeringsfunktionerna på blixten i sig.

Edit: jag själv har tänkt att köpa deras ljud utlösare med ställbar fördröjning som jag förstår det så innehåller det paketet också kabel som man drar till blixten. Detta får man pilla ihop själv med de har en väldigt bra guide på deras hemsida för det. Kostnad 18 dollar = 120 kr exl frakt o skatter osv. det blir ungefär 200 inkl frakt men jag är osäker på skatter, moms etc.

Senast ändrad:
ANNONS