Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höghastighets fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jago Svensson

Aktiv medlem
Hej.
Jag har försökt en del med digital högastighetsfotografering på pilar o projektiler. Detta genom kontaktplator till en blixt och lång slutar tid på kameran. Bilderna blir fortfarande oskarpa. Vad skall man ha för blixt för att få tillräckligt kort "belyst" tid.?

kontaktplattor?

Jag undrar över det som triggar blixten.Är det nån sorts hemmabygge?
Eller finns det att köpa som foto/blixt tillbehör?

Annars har du eller nån annan nån enkel byggbeskrivning?

Tobbe

Är rummet helt mörkt? Man vill inte ha något annat ljus än blixten.

Et annat tips är att sänka effekten på blixten. Det gör att urladdningen stoppas i förtid, och man får en kortare exponeringstid.

vad använder du för blixt nu? du måste definitivt ha en ordentlig studioblixt OCH kamera som kan synka på mycket korta tider. vet inte vad du provat för exponeringstid nu men det känns som minst 1/4000 är en bra början för att få det vrålskarpt

skelett skrev:
vad använder du för blixt nu? du måste definitivt ha en ordentlig studioblixt OCH kamera som kan synka på mycket korta tider. vet inte vad du provat för exponeringstid nu men det känns som minst 1/4000 är en bra början för att få det vrålskarpt

Kamerans synktid och exponeringstid är oväsentliga, eftersom man mörklägger rummet.

Man måste inte ha en studioblixt, det är faktiskt en nackdel. En studioblixt har i allmänhet längre urladdningstid än en liten blixt.

Trigger

Hej.
Den trigger jag använde bestod bara av två tunna aluminium skivor som trycktes ihop vid berörning.
dessa kopplades direkt på blixtskon.
/jago

janm skrev:
Är rummet helt mörkt? Man vill inte ha något annat ljus än blixten.

Et annat tips är att sänka effekten på blixten. Det gör att urladdningen stoppas i förtid, och man får en kortare exponeringstid.

Håller med janm. Vissa blixtar kan ställas in på fasta effekter, 1/1, 1/2, 1/4 osv. Kör man på den lägsta effekten, t.ex. 1/128, så brukar lystiden bli extremt kort, typ 1/20000 sek eller liknande. Ljusmängden blir då liten, så du bör placera blixten mycket nära objektet och/eller välja en film med högt ISO-tal.

Höghastighetsfoto

jag har provat med ett antal olika blixtar detta inkluderar även studioblixtar av olika slag. men resultatet har fortfarande blivit ganska så dåligt. Den blixt som har fungerat bäst är mot förvåning en gammal national blixt från -70talet.

Bilagor

• slag.jpg
    slag.jpg
    31.5 KB · Visningar: 1,075
Jag har faktiskt ingen aning.
men det är pilar från ett armborst som slår igenom 15mm spånskiva. men jag gissar att det är runt 200m/s.

OK, då rör sig alltså pilen 1 cm på 1/20000 s. Om fragmenten får hastigheter i samma storleksordning är det inte så konstigt att det blir suddigt.

Tja... jag vet inte riktigt. Mina höghastighetsäventyr inskränker sig till vattenstänk, då räcker en vanlig blixt. Enligt http://www.hiviz.com/faq/faq_flash.htm duger inte fotoblixtar:

How do I build a sub-microsecond light source?

This is the question that comes in most frequently. Our advice: don't try... unless you're an electrical engineer who knows what she's doing. The high voltages needed can be dangerous. Unfortunately, it's not easy to come by such light sources (common flash units like those from photo stores have around 20 microsecond durations at the shortest). So what do you do if you want to stop Mach 2 bullets in their tracks? If you're lucky, maybe you can pick up an EG&G microflash in surplus. If you're rich or have connections, you can hire someone one to make one for you.

Hur funkar det med en gammal hederlig stroboskoplampa från dansgolvet? Har inte dom extremt korta brinntider?
Kan man inte använda en sån?

/Jacob

Bra ideé Jacob!.
skall testa detta.
det gäller bara att få den att reagera på en trigger. men detta borde nog gå att lösa.

Ett stroboskop används ju ivrigt inom fysiken när man studerar kastparabler o. dyl. Om du har en (nästan) helt svart bakgrund bör stroboskopet kunna stå påslaget tills triggern stänger av det, och du får ett antal bilder av pilen på din film. Kör du på tillräckligt hög frekvens (men inte för hög) med ett antal olika försök bör du till slut få en bild där en av strobens blinkningar är i synk med träffen.

Dock vet jag inte riktigt vilken brinntid en strob har, men en lite mer avancerad variant borde vida överträffa dina tidskrav (kostnaden blir väl därefter också!). De används ju till alla möjliga ändamål, ganska lika det du håller på med.

Lycka till!

Så här gjorde jag

För många år sedan plåtade jag och en kompis glas fyllda med färgad vätska som vi sköt sönder med luftgevär. Vi gjorde så här: Vi tog en Metz Ct-45 som vi kopplade till en Optokopplare som sedan kopplades till en ABC-80. I Optokopplaren satt också en krets som gick till ett tunnt aluminiumfolie som satt för mynningen på luftgeväret. När foliobiten slets av av kulan startade ett litet program en räkning och löste sedan ut blixten via optokopplaren efter en viss fördröjning. Vi fotade i ett helsvart rum med slutaren i läge B med trådutlösare. Vi sköt in oss på ägg med s/v film så att vi kunde räkna ut vilken fördröjning vi skulle ställa in. Detta gjorde också så att vi kunde reglera någon 1/10000 s fördröjning hit eller dit för att få fräcka effekter. Optokopplare är en slags transistor fast mycket snabbare. ABC-80'n kände av när kretsen bröts, räknade ett antal 1/10000 och slöt sedan kretsen till blixten. Geväret satt spänd i en rigg så att vi alltid kunde träffa samma punkt.

ANNONS