Advertisement

Annons

Hög ISO eller lång slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe, en riktig nybörjarfråga nu - hur "hittar" man galaxerna?
Finns det någon hemsida som kan hjälpa? Kan absolut inget om stjärnor etc.

Tänkte precis samma sak.
Det finns ett gäng appar till telefoner och paddor som visar himlen i olika lager, kanske kan fungera för att visa grov riktning. Typ "något till vänster om den gruppen stjärnor"

Läskigt, för jag laddade precis hem appen "Starmap" till min iPhone. Ger ju några riktlinjer iallafall.

De som letar har oftast guidningen med koordinater antingen i följaren i via PC där man knappar in värdena.

skysafari är nog den mest seriösa appen, finns i tre olika versioner, jag kör bara med den enklaste som kostar 20kr, den innehåller det mesta en vanlig svenne behöver

Stellarium är ett perfekt program om man vill sitta på datorn och bestämma var och vad man skall fota vilken tid.

Fungerar Vixen Polarie bra?
Är det krångligt att sätta upp så den följer jordens rotation, och alltså inte snurrar åt fel håll eller liknande?

Vixen funkar bra. Omöjligt att få den snurra fel.
Bara sätt den polstjärnan och fota.
För vidvinkel räcker ca justering. Bra om man förflyttar sig ofta.

skysafari är nog den mest seriösa appen, finns i tre olika versioner, jag kör bara med den enklaste som kostar 20kr, den innehåller det mesta en vanlig svenne behöver

Nu har jag också laddat ner sky safari. Hade redan skyview. Nu behöver jag inte ens fota för nu finns ju allt i apparna hahaha ;)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar