Annons

Håller bilden för utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

Röd blomma

Aktiv medlem
Hur kan jag kolla i tex photoshop om min bild håller för en tänkt utskriftstorlek (tex 70x100 cm) som jag ska skriva ut hos ett fotolabb?

Jag har hört att man kanske kan behöva att interpolera bilden i vissa fall innan man skickar till labbet. Hur vet man om man behöver det eller inte?
 
Ett bra labb kan interpolera själva. Skicka dem en fil med den bästa upplösning du har.
Vill du ha mer kontroll blir det mycket mer komplicerat.
 
Men hur vet jag innan att bilden håller/blir bra i utskrift 70x100 cm tex?

Kan jag förresten beskära min bild till önskad utskriftsstorlek innan eller ska man bara skicka iväg den utan att beskära och ställa in dpi-värdet?
Jag vet att Crimson kör med 180 i upplösning/dpi på Canvasutskrift, så då ställer man in det först alltså?
 
Gå in där du jobbar med bildens storlek i Photoshop, skriv in 180 i pdi-fältet. Se hur stor det står att bilden räcker till att bli.

TaDa!
 
Du kan ju oxå när du interpolerat upp bilden - om du testar själv - beskära ett avsnitt stort som ett A4 och skriv ut det och sätt upp på väggen på det avstånd du tänker titta på den färdiga utskriften ifrån så får du ju se själv hur det ser ut.
 
Gå in där du jobbar med bildens storlek i Photoshop, skriv in 180 i pdi-fältet. Se hur stor det står att bilden räcker till att bli.

TaDa!

Provade detta med en bild (tagen i RAW) och ändrade från 300 till 180 i fältet "upplösning" under Bildstorlek. Då står det att bilden är ca 20x30 cm. För att kunna skriva ut den som en 70x100, vad behöver jag göra då?

Jag har en 8 Megapixel systemkamera så det känns som att det borde räcka.

Jag testade sätta upplösning till 180 på en annan bild som är tagen med samma kamera (fast i JPEG format) och då fick jag en bildstorlek på 80x120 cm.
Skillanden var att RAW-bilden hade en upplösning på 300 innan och JPEG-bilden hade 72.
 
Det är storleken i pixlar som är det viktiga. Upplösningen är bara till för tryck/utskrift (och för RAW bilder sätts den vid RAW-konverteringen).

En 8 MPixel bild (som är 2336 x 3504 för Canon 30D) räcker inte riktigt till 70 x 100 @ 180 ppi.

Vid 180 ppi så blir bilden 32,96 x 49,45 cm. Bildstorleken måste ökas (interpoleras) till 4961 x 7441.

I PS ska rutan "Resample Image" vara ibockad för att interpolering ska vara möjlig. Är den urkryssad så ändrad bara utskriftsstorleken då upplösningsvärdet ändras.

/C
 
Det är storleken i pixlar som är det viktiga. Upplösningen är bara till för tryck/utskrift (och för RAW bilder sätts den vid RAW-konverteringen).

En 8 MPixel bild (som är 2336 x 3504 för Canon 30D) räcker inte riktigt till 70 x 100 @ 180 ppi.

Vid 180 ppi så blir bilden 32,96 x 49,45 cm. Bildstorleken måste ökas (interpoleras) till 4961 x 7441.

I PS ska rutan "Resample Image" vara ibockad för att interpolering ska vara möjlig. Är den urkryssad så ändrad bara utskriftsstorleken då upplösningsvärdet ändras.

/C

Jag har fotat med en Canon 30D och bilden räcker alltså inte till för en 70x100 utskrift. Då måste jag alltså interpolera upp bilden innan jag skickar iväg den till fotolabbet om jag förstått det rätt?


Men hur gör jag då?
Om jag går in under Bildstorlek så står upplösningen från början på 300. Detta ändrar jag till 180 och kryssar ut "Resample Image" innan jag trycker OK.

Där efter öppnar jag fönstret igen och kryssar åter i "Resample Image". Sedan matar jag in 4961 x 7441 under Pixeldimensioner och tryxker OK. Nu ska alltså bilden vara interpolerad?

För att avgöra om bilden blir bra, ska man kika på den i en viss inzoomningsprocent, tex 25% eller i full storlek?
 
Du bör interpolera bilden på olika sätt beroende på vilken version av PS du kör. CS3 eller nyare är det bara att kryssa ur rutan och skriva in hur stor du vill ha bilden sedan sköter PS resten åt dej. OM du har CS2 eller äldre bör du ta lite i taget för att få bra reslutat. Jag brukar byta den över rwaderna till procent och ta 105% i taget till jag når öanskad storlek. Se även till att bikubisk mjukare är ikryssat.
 
Eller också tar du helt enkelt din originalbild och skickar den till labbet så fixar de den eventuella interpolering som behövs.

Om man inte själv har 100% koll på vad man gör så kan man nog lika gärna låta labbet göra det. Alla expertråd här på Fotosidan kan behöva tas med en nypa salt... vad som är "bra" och "krav" för någon kanske inte alls är det för en annan.
 
Mitt sätt är följande (Engelskt ps):

Välj Image -> Image size...
Se till att "Resample Image" är urkryssad.
Skriv 180 i rutan för "Resolution".
Kryssa i "Resample Image".
Skriv 70 i rutan för "Width".
Ändra eventuellt algoritm till "Bicubic smoother".

Höjden blir 105 i detta fall så vill man ha exakt 100 så får man skära bort 5 cm i efterhand.

Men vilket sätt som är bäst att förstora en bild är ju en helt annan sak.

/C
 
Jag läste i boken Photoshop För Digitalfotografer av Scott Kelby där han beskrev hur han interpolerade sina bilder för bästa resultat.

Han använder "Bicubic sharpen" och sätter en upplösning på 360.
Blir det någon större eller bättre skillnad att göra på detta sättet?
 
Vad är det för skillnad/annorlunda med Scott Kelbys teknik?

Du lär inte märka skillnad såvida du inte gör svinstora förstoringar av tex ett litet original. För sånt gillar jag dock onones plugin Genuine Fractals.. Dock blir resultatet ibland för kristallliknande beroende på motiv.

/Stefan
 
Enligt boken (jag råkar ha den för CS2) är det en vän till Kelby, Vincent Versace som använder denna teknik.

Tekniken innebär att man anger bredd/höjd med rutan "Resample Image" ikryssad.
Därefter fyller man i 360 som upplösning.
Samt använder algoritmen "Bicubic Sharper" (vilket Adobe inte rekommenderar för förstoringar).

Resultatet är att bilden blir tokstor. En bild från min 30D som är 46 MB (16bit psd) blir 845MB(!) 14882 x 9921 pixlar.

Varför detta skulle bli bättre vet jag inte. Möjligen skulle man på nått sätt utnyttja "interpoleringsmotorn" bättre. Mindre avrundningsfel kanske? Finns säkert nån här som kan reda ut detta.

/C
 
Men hur vet jag innan att bilden håller/blir bra i utskrift 70x100 cm tex?

Kan jag förresten beskära min bild till önskad utskriftsstorlek innan eller ska man bara skicka iväg den utan att beskära och ställa in dpi-värdet?
Jag vet att Crimson kör med 180 i upplösning/dpi på Canvasutskrift, så då ställer man in det först alltså?

Min erfarenhet från 8MP bilder till 70x100 canvas från Crimson är att det räcker gott och väl. Resultatet blir kanonbra. Jag brukar göra såhär:

1) Bildbehandla i RAW så som du vill att bilden skall se ut (vitbalans, färg, skärpa, kontrast, brusreducering etc.). Se till att du har en bra färgkalibrerad bildskärm att jobba med (mina crimsoncanvas stämmer till 100% mot resultatet på mina skärmar). Fel färg etc. ser kass ut oavsett upplösning och DPI.
2) Beskär bilden till rätt proportion för utskriftsformatet, i detta fall 7:10.
3) Spara som JPG i högsta kvalitet, originalstorlek utan skalning, med valfri DPI (utan att veta tror jag att Crimson skiter i vilket).
4) Surfa till Crimson, ladda upp bilden, gör din beställning, vänta ett par dagar..., njut av resultatet!

Finns säkert proffs som gör annorlunda, men eftersom resultatet enligt mig blir så bra som jag någonsin kan önska räcker det för mig.
 
Min erfarenhet från 8MP bilder till 70x100 canvas från Crimson är att det räcker gott och väl. Resultatet blir kanonbra. Jag brukar göra såhär:

1) Bildbehandla i RAW så som du vill att bilden skall se ut (vitbalans, färg, skärpa, kontrast, brusreducering etc.). Se till att du har en bra färgkalibrerad bildskärm att jobba med (mina crimsoncanvas stämmer till 100% mot resultatet på mina skärmar). Fel färg etc. ser kass ut oavsett upplösning och DPI.
2) Beskär bilden till rätt proportion för utskriftsformatet, i detta fall 7:10.
3) Spara som JPG i högsta kvalitet, originalstorlek utan skalning, med valfri DPI (utan att veta tror jag att Crimson skiter i vilket).
4) Surfa till Crimson, ladda upp bilden, gör din beställning, vänta ett par dagar..., njut av resultatet!

Finns säkert proffs som gör annorlunda, men eftersom resultatet enligt mig blir så bra som jag någonsin kan önska räcker det för mig.

tja, ditt arbetssätt är bra. Men tänkte kommentera det allra sista du nämnde.
Allt är bra och perfekt så länge man inte har något att jämföra med. Ex är en okalibrerad skärm normalskärm är bra tills du sätter en kalibrerad skärm avsedd för bildbehandling exakt bredvid med samma bild.
Samma sak är det för tex en tv. Man trodde väl en 28" svindyr sony tjock tv var grym tills man sätter en riktigt bra 50" Full HD TV bredvid och jämför samma bild hehe.

Det jag vill säga är att fast man är nöjd så ska man ändå eftersträva perfektion.... för allt kan man få bättre.

/Stefan
 
tja, ditt arbetssätt är bra. Men tänkte kommentera det allra sista du nämnde.
Allt är bra och perfekt så länge man inte har något att jämföra med. Ex är en okalibrerad skärm normalskärm är bra tills du sätter en kalibrerad skärm avsedd för bildbehandling exakt bredvid med samma bild.
Samma sak är det för tex en tv. Man trodde väl en 28" svindyr sony tjock tv var grym tills man sätter en riktigt bra 50" Full HD TV bredvid och jämför samma bild hehe.

Det jag vill säga är att fast man är nöjd så ska man ändå eftersträva perfektion.... för allt kan man få bättre.

/Stefan

Hej,
Jag har en 26" Viewsonic VP2650wb och en 24" BenQ FP241W kopplad till samma dator, båda har fått bra kritik för "wide gamut" och jag har kämpat för att kalibrera dessa så gott det går. Har även testat mitt eget färgseende som är så nära perfekt man kan komma. Med två bra skärmar (som trots allt inte ger 100% lika resultat) känner jag mig trygg att bildbehandla för tryck. Det tryckta resultatet blir som jag vill att det ska bli, som det ser ut på skärm(arna), vad mer kan jag begära. Använder bara sRGB och har aldrig testat arbetslöden med AdobeRGB mot tryckare, vet inte om det skuller påverka det tryckta resultatet i rätt riktning.

...har tidigare skickat bilder till tryck från felkalibrerar skärm, och det är inget kul alls.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.