Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hållbarhet Neutol

Produkter
(logga in för att koppla)

erikperik

Ny medlem
Hej,

Är det någon som vet hur länge pappersframkallaren Neutol håller sig i öppnad flaska?

Hittar ingen info varken på flaskan, på Agfas hemsida eller i gamla trådar här på Fotosidan.

/Erik

Min erfarenhet på några (kanske sju flaskor) är att den är kort. Neutol blir brunt på bara någon, några veckor sedan man öppnat den i orginalflaskan. Jag har framkallat med gott resultat ändå nån gång men förbrukar den numer oftast fortare än en månad går. Min gamla flaska som jag inte tar ur längre blev riktigt whiskeyfärgad (extrqa rökig whiskey också) efter ca 1,5 månad..

Jag tror man ska undvika att förvara i ursprungsflaskan. Tiden förlängs uppenbart i mindre kemiflaskor som kan fyllas helt. Jag häller alltid över i mindre flaskor nu, men gjorde det inte förr..

Jag har också svårt att hitta uppgifter om hållbarhet på Agfas produkter. Får man slänga in en fråga om någon vet hållbarhet på Viradon också här?

Aha, då börjar nog min flaska sjunga på sista versen. Det är nog fem månader sen jag öppnade den. Tycker iofs att de kopior jag gjorde i helgen blev helt ok. Jag har dock inte jämfört dem med kopior som jag gjorde när flaskan var nyöppnad.

Det måste vara i alla fall 4-5 månader sedan jag öppnade min Neutol och ca 3/4 är kvar. Den ser schysst ut, svagt gul kanske men absolut inte brun. Men då har jag sprutat i lite Protectan i flaskan innan jag förslöt den, kanske är det det som har hållit den fräsch, åtminstone till färgen.

lotelo skrev:
Jag har också svårt att hitta uppgifter om hållbarhet på Agfas produkter. Får man slänga in en fråga om någon vet hållbarhet på Viradon också här?

Tydligen länge eftersom jag kunde använda en ett par år gammal Viradon (outspädd) utan minsta problem. Utspädd Viradon bör nog användas så fort som möjligt.

Måste påpeka, fast du säkert läst om det redan, att man inte bör ha film och papper i närheten när man tonar med sulfidtonare. Det finns risk att ångorna slöjar materialet. Antar att negativ och färdiga kopior kan gulna.

Sedan jag läste om detta i en fotobok från 30-talet, och förknippat slöjningen på en massa fotopapper med sulfidångorna, så har jag inte brun/sepiatonat i mörkrummet. Jag ska köpa en luktfri tonare framöver. Luktfria tonare ger samma kemiska förening, silversulfid, på fotopapperet som som t.ex. Viradon, men har den fördelen att de inte släpper ut några äggluktande ångor.

Luktfria svaveltonare är ingen ny miljövänlig uppfinning, utan är lika gammal som de luktande. De brukar använda Tiokarbamid, och är inte speciellt hälsovänliga de heller. Plasthandskar är ett måste.

Viradon kan man förstås använda på balkongen eller utomhus, eller i ett garage. Då slipper man ju sulfidångorna i huset, men det blir dock lite mer omständligt.

Om Tiokarbamid står det i skyddshandbok kemiska ämnen

Farlig vid inandning och förtäring.
Kan orsaka blodförändringar.
Cancerframkallande. Risk för cancer anses föreligga även vid låg exposition.

Så jag håller mig nog till natriumsulfid i fortsättningen.

Pappersframkallaren är den tacksamma vätskan.

Svärtar den kopiorna så fungerar den, enkelt va!

Det är betydligt värre med fixet.

Det finns ett bra sätt att spara väskor i framkallningsskålen.
Lägg på ett lock av frigolit som täcker hela vätskeytan.

Det är syret som förbrukar vätskan.

/Erik

laha skrev:
Om Tiokarbamid står det i skyddshandbok kemiska ämnen

Farlig vid inandning och förtäring.
Kan orsaka blodförändringar.
Cancerframkallande. Risk för cancer anses föreligga även vid låg exposition.

Så jag håller mig nog till natriumsulfid i fortsättningen.
Riskerna vid inandning gäller tiokarbamid i pulverform, inte vattenlösningar. Man ska aldrig tona i lokaler där man hanterar livsmedel.

Sulfidtonare luktar av vätesulfid (svavelväte), som är mycket giftig (i klass med vätecyanid, faktiskt).

Jag rekommenderar inte plasthandskar, de inger bara en falsk känsla av säkerhet. Använd bambupincetter, aldrig metallpincetter.

Olämpliga kemiska reaktioner mellan metallen och kemikalierna i tonaren som kan påverka resultatet (exempelvis utfällningar). Med metall menar jag vanligt rostfritt stål, andra material har jag ingen erfarenhet av.

lotelo skrev:
Tror det håller väldigt länge. Har haft en flaska utspädd väldigt länge och den räckte till många många bilder (innan någon slängde den). Det kan dock bli en utfällning i botten av flaskan.

Har för mig att tidningen Fotografi (numera nedlagd) hade en artikel om toning o hållbarhet på papper. Författaren menade då att det inte spelade någon roll om sulfidtonaren är gammal.

lotelo skrev:

Jag tror man ska undvika att förvara i ursprungsflaskan. Tiden förlängs uppenbart i mindre kemiflaskor som kan fyllas helt. Jag häller alltid över i mindre flaskor nu, men gjorde det inte förr..

Var kan man få tag på kemiflaskor? Gärna till ett skäligt pris.

/Jonas

Jag ska be att få svara på min egen fråga. Hos photax. Jag har varit inne på photax sida många gånger men tydligen krävdes det att jag skulle fråga någon annan innan jag kunde läsa vad som står på skärmen.

Tack för hjälpen!

/Jonas

ANNONS