Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hållbarhet fix?
- Trådstartare lotelo
- Start datum
Har för mig att Steinick i nån tråd sa att kontroll av klarningstiden inte var något tillförlitligt test om man ville ha hållbara negativ.
Paterson säger ju inte mycket på webben. Jag brukar låta tillgången på information styra mitt kemikalieval och har undvikit Paterson på grund av detta. Men det hjälper ju inte dig
Paterson säger ju inte mycket på webben. Jag brukar låta tillgången på information styra mitt kemikalieval och har undvikit Paterson på grund av detta. Men det hjälper ju inte dig
lotelo
Aktiv medlem
Jo, jag läste det han skrev om att det inte är tillförlitligt med en filmsnutt i.
Sex 120-film är nog max vad jag använt samma fix till förut men nu står jag med tre-fyra gånger det antalet. Vet inte alls om gränsen går långt före eller efter 20-talet rullar. Någon som törs sig på en gissning?
/Lotta
Sex 120-film är nog max vad jag använt samma fix till förut men nu står jag med tre-fyra gånger det antalet. Vet inte alls om gränsen går långt före eller efter 20-talet rullar. Någon som törs sig på en gissning?
/Lotta
Liza
Aktiv medlem
Acufix datablad sitter under ettiketten, du får pilla loss tejpen på sidan. Kapaciteten är ca 90 normalsvärtade 20x25 cm per liter brukslösning vid 1+3 spädnig och med stoppbad emellan.
Testa fixet med att lägga i en filmbit i fixet medan du framkallar filmen, enkelt och du ser hur lång tid det tar, klarningstiden bör inte överstiga ca 150 sek. Om fixet inte fungerar fullt ut kan du alltid fixera om en film så det är ingen katastrof.
Testa fixet med att lägga i en filmbit i fixet medan du framkallar filmen, enkelt och du ser hur lång tid det tar, klarningstiden bör inte överstiga ca 150 sek. Om fixet inte fungerar fullt ut kan du alltid fixera om en film så det är ingen katastrof.
Liza
Aktiv medlem
Tillförlitlig eller inte, har inte min filmbit klarnat inom 120 sek så förlänger jag fixtiden 1 min och ännu inte haft problem och man kan ju alltid fixera om ifall det inte räckt. När jag använde Kodak RS med dito fix fixk jag göra om fixeringen vid flertal tillfällen för att få bort det rosa/violetta skimmret.
Fredsson
Aktiv medlem
Jag vet inte vilken film ni använder men jag har fått lära mig att Kodak T-max filmerna kräver längre fixeringstid för att bli av med den rosa slöjan.
Själv kontrollerar jag klarningstiden med en filmsnutt. Om den är längre än 1 minut anser jag fixet förbrukat. Om den är kortare så fixerar jag T-max filmer i 8 minuter.
Thomas F